۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۵۳
کد خبر: 83214582
T T
۰ نفر

2 روستا و 2 شهر، سهم فارس برای پایتختی كتاب

۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۵۳
کد خبر: 83214582
2 روستا و 2 شهر، سهم فارس برای پایتختی كتاب

شیراز- ایرنا- استان فارس با 2 شهر و 2 روستا به مرحله نهایی پنجمین دوره رقابت پایتختی كتاب ایران و روستای دوستدار كتاب ایران راه یافت.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس روز سه شنبه 30 بهمن در گفت و گو با ایرنا اعلام كرد: از میان سه شهر اوز، صدرا و شیراز كه در فهرست 20 شهر نامزد پنجمین پایتخت كتاب قرار گرفته بودند، شیراز و صدرا در جمع 5 شهر نهایی قرار گرفتند.

** بیشترین سهم در میان نامزدهای پایتختی كتاب ایران متعلق به فارس است
صابر سهرابی گفت: استان فارس با 2 شهر، بیشترین سهم را در میان پنج شهر نهایی راه یافته به پایتختی كتاب به دست آورده است.
این استان از نخستین دوره رقابت های كسب عنوان پایتختی كتاب ایران در سال 1393 بازماند اما شیراز در دومین دوره این جشنواره در سال 1394 توانست در میان 5 شهر نخست قرار گیرد و در سال 95 به رتبه سوم دست یافت.
سال گذشته چهار نامزد از استان فارس برای شركت در رقابت ها معرفی شدند و علاوه بر شیراز، شهرهای اوز، صدرا و آباده نیز در این جمع قرار گرفتند.
در دوره چهارم این رویداد شهر صدرا موفق به كسب عنوان شهر خلاق كتاب خوان شد و شهر كاشان به عنوان پایتخت كتاب ایران برگزیده شد. تاكنون این عنوان افزون بر كاشان به اهواز، نیشابور و بوشهر نیز رسیده است.
شیرازی ها امسال با اختصاص دبیرخانه دائمی برای هماهنگی اقدامات شهرها و روستاهای دوستدار كتاب به صورتی سازمان یافته وارد این رقابت ها شدند.
راه اندازی شبكه اصناف دوستدار كتاب، پیوست رایگان كتاب با پست و راه اندازی طرح كتاب- طبیعت از اقدامات شیراز برای شركت در این رقابت بوده است.
جشنواره انتخاب پایتخت كتاب ایران برگرفته از طرح انتخاب پایتخت كتاب جهان است كه از سال 2001 میلادی به ابتكار سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسكو) آغاز شده است.
لقب پایتخت كتاب ایران به شهری اعطا می‌شود كه برای تقویت جایگاه كتاب و كتابخوانی تلاش‌هایی درخور توجه كرده باشد.

** چشم استان فارس به «جایدشت و كریشكی» دوخته شده است
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین اعلام كرد: دو روستای جایدشت از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای كریشكی از توابع شهرستان لارستان نیز توانسته اند به جمع ١٠ روستای برگزیده نهایی جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار كتاب راه یابند.
روابط عمومی رویدادهای ترویج كتابخوانی اعلام كرده است كه در پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار كتاب ایران 1406 روستا و آبادی و عشایر از تمام استان های كشور موفق به ارسال آثار خود به دبیرخانه مركزی این جشنواره شدند و پس از چهار مرحله داوری 43 روستا به مرحله نیمه نهایی این جشنواره رسیدند، در مرحله نیمه نهایی نیز 20 روستا از این تعداد برگزیده شدند و 10 روستا به مرحله پایانی راه یافتند.
این در حالی است كه در دوره نخست این جشنواره در سال 1393 از میان 24 استان 220 روستا شركت كردند، در دوره دوم كه در سال 1394برگزار شد از میان 27 استان 800 روستا در این رویداد شركت داشتند و در دوره سوم و در سال 1395 از میان 30 استان 952 روستا در جشنواره روستاهای دوستدار كتاب شركت كردند.
روستاهای استان فارس از دوره دوم این جشنواره وارد این رقابت فرهنگی شدند.
طی سه دوره حضور مستمر روستاهای استان فارس در جشنواره روستاهای دوستدار كتاب ایران، روستای لایزنگان از توابع شهرستان داراب، روستای خواجه جمالی از توابع شهرستان نی ریز، روستای فهلیان از توابع شهرستان ممسنی، روستای امامزاده بزم از توابع شهرستان بوانات و روستای فیشور از توابع بخش اوز شهرستان لارستان برگزیده شده اند.
در دور چهارم این رقابت ها در سال گذشته روستای فهلیان عنوان برگزیده برگزیدگان معرفی شد و جایزه 250 میلیون ریالی این رویداد را به خود اختصاص داد.
جشـنواره روسـتاهای دوسـتدار كتاب برای نخسـتین بـار در سال 1393با هدف ترویـج كتابخوانی برگـزار شـد.
هـدف ایـن جشـنواره حمایـت از اقدام هـای انجام شـده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتـكاری در حـوزه كتـاب و كتابخوانـی در روسـتاها، و معرفی فعالیت هـای فرهنگی و ترویجی مرتبـط بـا كتابخوانی اسـت كـه بـا مشـاركت مـردم و دسـتگاه های فعال در روسـتا انجام شـده یـا اجرای آن برای سـال آینـده پیش بینی شـده اسـت.
تلاش بـرای تامیـن بودجه هـای لازم بـرای گسـترش فعالیت هـای مربـوط بـه كتـاب و كتابخوانـی در روسـتاها، توجه دادن مردم و نهادهای روسـتایی بـه اهمیت كتـاب، فرهنگی تـر شـدن فضای روستاها و پُر كردن اوقات فراغت كودكان و نوجوانان روستایی با كتاب از دیگر اهداف جشنواره روستاهای دوستدار كتاب است.
دستگاه هایی كه در برگزاری این جشنواره مشاركت دارند شامل، نهاد كتابخانه های كشور، خانه كتاب، انجمن كتابداری و اطلاع رسانی ایران، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسكو)، سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، ستاد عالی كانون های فرهنگی و هنری مساجد كشور و برخی دیگر از نهادهای فرهنگی است.
اختتامیه پایتختی كتاب ایران و جشنواره جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار كتاب، چهارم اسفند 97 در تهران برگزار خواهد شد.
7375 /1876