۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۰
کد خبرنگار: 2100
کد خبر: 83515671
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فارس، فعال‌ترین استان در جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب است

شیراز- ایرنا- مدیرکل دفتر مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع کتابداران روستایی کتابخانه‌های عمومی فارس، اعلام کرد: استان فارس در پنج  دوره گذشته جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب ازنظر میزان مشارکت و تعداد برگزیده، موثرترین و فعال ترین استان بوده است.

ابراهیم حیدری یکشنبه ۲۱مهرماه در نشست هم‌افزایی کتابداران روستایی کتابخانه‌های عمومی فارس در سالن کتابدار شیرازبا اشاره به اینکه سال گذشته  فارس با ۵۴ روستا در این جشنواره شرکت کرد، گفت: در دوره‌های گذشته، هفت روستای لایزنگان، خواجه جمالی، فهلیان، امامزاده بزم، کریشکی، جایدشت و فیشور به عنوان برگزیده و روستاهای فهلیان به عنوان برگزیده برگزیدگان تقدیر شده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل برگزاری جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب، آگاهی از مشکلات و دغدغه‌های روستاها در حوزه کتاب و کتابخوانی است، گفت: کتابخانه در روستا تنها کار کتابخوانی و کتابداری را انجام نمی دهد بلکه پایگاه فرهنگی، علمی، اقتصادی  و اجتماعی است.

حیدری کتابخانه های روستاهایی را محور برگزاری این جشنواره دانست و اضافه کرد: بیشتر روستاهایی که در این جشنواره برگزیده شده‌اند، کتابخانه فعالی داشته‌اند و هرچند ظرفیت روستاها و روستاییان مهم است، کتابخانه‌های عمومی در این جشنواره محور بوده است.

وی افزود: کتابخانه به عنوان موتور محرک است و می‌تواند ظرفیت های نهفته را شناسایی کند و آموزش دهد.

دبیر جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب، با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی بر جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب تاکید دارند، گفت: اعتبارات این برنامه،برای ترویج کتابخوانی در مناطق محروم هزینه می شود و به روستاهای برگزیده درحدود چهارصد میلیون ریال جوایز نقدی و غیرنقدی تعلق می‌گیرد که برای توسعه کتابخانه‌ها در روستا مهم است.

مدیرکل دفتر مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در روستاها پنج درصد بودجه دهیاری‌های به امور فرهنگی تعلق دارد و این بودجه باید در اختیار کتابخانه‌ها و کتابخوانی قرار گیرد. 

او با تأکید بر اینکه در وزارت ارشاد ستاد برنامه ریزی جشنواره عشایر و روستاها  تشکیل شده است، گفت: براساس ابلاغ وزیر ارشاد دبیرخانه این جشنواره باید در استان ها تشکیل شود که ادارات کل ارشاد دبیر و دستگاه‌های مرتبط نیز عضو این شورا خواهند بود.

حیدری در ادامه به روند برگزاری جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: جشنواره دو بخش دارد فعالیت های انجام شده در روستا و و برنامه های آینده.  در این حوزه کتابخانه های عمومی می توانند با توجه به سیاست های مجموعه و شناسایی ظرفیت‌های روستا و نیازهای مردم سبب خلق برنامه‌های بسیار خوبی باشند؛ باید از ظرفیت فرهیختگان محلی، سرمایه داران و چهره های علمی و فرهنگی استفاده شود.

در ادامه این نشست محمد حسن زاده رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران با اشاره به اینکه در بحث دانش مدار شدن هر دو جامعه شهری و روستایی ایران نیازمند توسعه هستند، گفت: این در حالی است که بسیاری از زیرساخت‌های شهری در روستاها در دسترس نیست و جوامع روستایی از دسترسی تام به ابزارهای دانشی بی بهره هستند که همین سبب افزایش کوچ از روستاها به شهر شده است.

حسن زاده با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی تسهیلگر جوامع روستایی هستند؛ شش نقش را برای کتابخانه‌های روستایی برشمرد و اضافه کرد: ایجاد زیرساخت دسترسی به دانش طبق نیاز مردم روستا، توانمندسازی روستاییان برای یافتن و ارزیابی و کاربست دانش، ایجاد ارتباط و منابع دانش کسب و کار روستاییان، ایجاد ارتباط بین روستاها، ایجاد ارتباط میان شهر و روستاست و هدایتگری فرهنگی از جمله وظایف کتابخانه های عمومی روستایی است.

۹۸۸۵ /۱۸۷۶ 

اخبار مرتبط