۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83214904
T T
۰ نفر

مردم روسیه مخالف واگذاری كوریل به ژاپن هستند

۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83214904
مردم روسیه مخالف واگذاری كوریل به ژاپن هستند

تهران - ایرنا - نظرسنجی انجام شده توسط یك مركز تحقیقات روسی نشان می دهد كه 96 درصد از شهروندان روس ساكن جزایر «كوریل»، با واگذاری حق حاكمیت این جزایر از روسیه به ژاپن مخالف هستند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، این نظرسنجی طی روزهای 11 تا 17 فوریه (22 تا 28 بهمن) از ساكنان جزیره كوریل انجام شد؛ در كل، هفت هزار و 695 نفر یا دو سوم جمعیت بالای 18 سال روس مقیم این جزایر در این نظرسنجی شركت كردند. مهمترین سوال در این نظرسنجی این بود كه 'آیا شما معتقید روسیه باید جزایر كوریل را به ژاپن بدهد؟'
بر اساس پاسخ این نظرسنجی، 96 درصد از مردم این جزیره مخالف انتقال حاكمیت این جزایر به ژاپن هستند، 2 درصد موافق و 2 درصد نیز پاسخ دادن به این سوال را مشكل می دانند.
به نوشته این خبرگزاری، روز 26 نوامبر سال 2018 میلادی، نظرسنجی دیگری نیز در این باره صورت گرفت كه طی آن دو سوم یا 77 درصد از شركت كنندگان با انتقال حق حاكمیت جزایر كوریل روسیه به ژاپن در راستای امضای معاهده صلح و تقویت روابط دو جانبه با توكیو مخالفت كردند.

**اختلاف بر سر جزایر كوریل
جزایر كوریل مجمع ‌الجزایری آتشفشانی در استان «ساخالین» روسیه است. طول تقریبی آن 1300 كیلومتر و از شمال شرقی «هوكایدو» در ژاپن تا «كامچاتكا» در روسیه امتداد یافته است. ژاپن مدعی دو جزیرهٔ بزرگ از این چهار جزیره است و آن‌ها را هم چون جزیره‌های كوچك «شیكوتان» و «هابومای» بخشی از خاك خود می ‌داند. این اختلاف بر سر مالكیت جزایر كوریل باعث بروز مناقشه‌ای بین دو كشور ژاپن و روسیه شده‌است.
روز هفتم فوریه سال 1955 در عهدنامه 'شیمودا 'پیمانی بین دو كشور ژاپن و روسیه به امضا رسید كه یكی از مفاد آن، تعلق این چهار جزیره به ژاپن بود، این جزایر از زمان جنگ جهانی دوم در اشغال روسیه باقی مانده‌است.
جزایر كوریل در روسیه جزایر كوریل جنوبی و در ژاپن سرزمین‌های شمالی خوانده می‌شود.
**آساق**9470**1663**