پنج شتاب‌دهنده تخصصی فناوری‌های نوظهور دیجیتال راه‌اندازی می‌شود

تهران- ایرنا- بر اساس یك تفاهم‌نامه سه‌جانبه؛ پنج آزمایشگاه و شتاب‌دهنده تخصصی فناوری‌های نوظهور دیجیتال در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، كلان‌داده و محاسبات ابری، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و زنجیره بلوكی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این پنج شتاب‌دهنده بر اساس امضای یك تفاهم‌نامه مشترك همكاری بین ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شركت‌های دانشگاه شهید بهشتی و سازمان فناوری اطلاعات راه‌اندازی و تجهیز می‌شوند.
این تفاهم‌نامه در راستای اجرای سیاست‌های كلی كشور و همچنین تحقق مفاد ماده 51 قانون احكام دائمی برنامه‌‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به امضای «مهدی محمدی» دبیر ستاد توسعه فناوری‌های دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی، «امیر ناظمی« رئیس سازمان فناوری اطلاعات و «محمدرضا سوهانیان» مدیرعامل شركت «هاب» رسیده و با توجه به اهمیت توسعه كسب‌‌وكارهای حوزه اقتصاد دیجیتال، توسعه اكوسیستم‌های كسب‌وكارهای نوپا و دانش‌بنیان را دنبال می‌كند.
بر اساس این گزارش، هدف از راه‌اندازی این مراكز آزمایشگاهی و شتاب‌دهنده‌ها، گسترش و حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، گسترش و حمایت از متنوع‌سازی اكوسیستم، توسعه و تقویت توانمندی‌های اكوسیستم كسب‌وكارهای فناوری‌محور نوپای دیجیتال و توسعه و تقویت توان صادراتی كسب‌وكارهای اقتصاد دیجیتال است.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آئین امضای این تفاهم‌نامه، برنامه‌های مهم و اولویت‌های ستاد در زمینه همكاری با شركت هاب را برشمرد و این همكاری را زمینه تحقق اهداف و سیاست‌های ستاد دانست.
رئیس هیات مدیره هاب نیز در این نشست با اشاره به سیاست‌های پیش روی این شركت، نقش این شركت در توسعه و ارتقای اقتصاد دیجیتال را حائز اهمیت دانست و ابراز امیدواری كرد تا این مجموعه به پلت‌فرمی برای اقتصاد دیجیتال تبدیل شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات هم در این نشست به نقش اساسی هاب در توسعه اقتصاد دیجیتال از طریق انباشت دانش و سرمایه مهم اشاره داشت و بر نقش دانشگاه و مراكز علمی و دانشگاهی در اجماع و توسعه اقتصاد دیجیتال در كشور و جهان تاكید كرد.
«جواد اطاعت» معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع دانشگاه شهید بهشتی نیز پیش از امضای تفاهم‌نامه همكاری مشترك سه‌جانبه با تشریح تاریخچه‌ای از چگونگی تشكیل و راه‌اندازی شركت هاب دانشگاه شهید بهشتی وجوه اهمیت ایجاد و سرمایه‌گذاری در چنین مجموعه‌ای را برشمرد و بر لزوم همكاری این شركت با سایر نهادها و دستگاه‌ها تاكید كرد.
شركت هاب با حمایت علمی و تخصصی دانشگاه شهید بهشتی و شركت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، فعالیت خود را آغاز كرده وهدف اصلی این شركت، به‌كارگیری توان علمی و تجربی دانشگاهی و صنعتی در توسعه كسب‌وكارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با امضای این تفاهم‌نامه به دنبال استفاده از توان و ظرفیت مجموعه‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال در قالب همكاری‌های مشترك به منظور ارتقای دستاوردها و عملكردهای این بخش و حمایت هرچه بیشتر از شركت‌های دانش‌بنیان خلاق فناور در كشور است.
علمی ** 1836 ** 1055