۱ اسفند ۱۳۹۷، ۴:۰۲
کد خبر: 83215897
T T
۰ نفر

نساجی، ظرفیتی برای اشتغال

۱ اسفند ۱۳۹۷، ۴:۰۲
کد خبر: 83215897
نساجی، ظرفیتی برای اشتغال

یزد- ایرنا- صنعت نساجی در ایران با توجه به ظرفیت های موجود می تواند زمینه بسیار خوبی برای كاهش آمار بیكاری و راهكاری مناسب برای جبران بخشی از كاهش درآمدهای ارزی ناشی از تحریم های ظالمانه باشد.

به گزارش ایرنا، در حالی كه نساجی با حدود یك قرن سابقه در كشورمان ، پنج درصد سرمایه گذاری های بخش صنعت را در اختیار دارد، 13درصد اشتغال واحدهای صنعتی نیز مربوط به این حوزه است.
بر اساس آمار موجود، متوسط هزینه مورد نیاز به منظور ایجاد اشتغال برای یك نفر در صنعت نساجی حدود 25 درصد از متوسط هزینه ایجاد اشتغال یك نفر در كل صنعت كشور است.
آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاكی است؛ امسال با وجود چالش های ناشی از جنگ روانی و تحریم های اقتصادی، صادرات محصول نساجی كشور در 9 ماهه سال 1397، 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت و این امر بیانگر ظرفیت های بالای این حوزه است.
به گفته مدیركل صنایع نساجی و پوشاك وزارت صمت، هفت هزار و 900 واحد تولیدی فعال نساجی در ایران وجود دارد كه اقدام لازم برای تأمین مواد اولیه و سرمایه در گردش این واحدها برنامه ریزی شده است.
افسانه محرابی اظهار كرد: با حل مشكل تجارت و بازرگانی جهانی، صنعت نساجی در زمینه های واردات، صادرات و نصب ماشین آلات جدید گسترش پیدا كرد و مشكل مالی و بانكی آنها هم كمتر شد.

** نساجی بهترین راه برای عبور از تحریم
همچنین مدیر دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: در دوره قبلی تحریم و بر اساس آمار رسمی، 700 دستگاه ماشین بافندگی و در آمار غیررسمی، دو هزار دستگاه ماشین بافندگی بدون حمایت دولت وارد كشور شد.
سید حسین دشتی با اشاره به اینكه صنعت نساجی، ظرفیت گسترش و مقاومت در شرایط تحریم را دارد، تدوین نقشه راه و مشخص شدن وظایف دستگاه ها را در توسعه نساجی با اهمیت خواند.
وجود كارخانه های قدیمی و با سابقه نساجی در یزد و نیز به دلیل ظرفیت بالا در اشتغال خصوصاً مشاغل خانگی، كمك بسیار مطلوبی برای توسعه و عبور از تحریم های اقتصادی است.
یزد از گذشته، نه تنها به سبب معماری ویژه و بنا‌های باستانی كه بخشی از آن ثبت جهانی شد، بلكه به سبب وجود صنایع گوناگون از جمله صنعت بافندگی و نساجی معروف و شناخته شده است.
هر جای ایران نامی از ترمه، روفرشی و دستمال به میان آید، نام یزد نیز با آن همراه خواهد بود و این امر بیانگر اهمیت آن در استان و جایگاه آن در میان مردم است.
25 درصد سهم اشتغال یزد و فعالیت 23 هزار نفر در این حوزه، مبیین جایگاه نساجی در میان یزدی هاست و ورود آن به برخی خانه ها و محلات به عنوان شغل خانگی همچنان ادامه دارد.

** سهم 27 درصدی یزد از تولیدات نساجی كشور
رئیس سازمان صمت یزد با اشاره به رتبه دوم استان با تولید 27 درصد محصول این صنعت در كشور، به ایرنا گفت: هم اكنون 662 واحد نساجی استان پروانه بهره برداری دارد؛ اگر صنوف مرتبط را به آن اضافه كنیم این تعداد به چهار هزار و 309 واحد می رسد.
محمدرضا علمدار یزدی می گوید: هم اكنون در سه هزار و 290 واحد تولیدی و صنعتی فعال استان بیش از 100 هزار نفر مشغول كار هستند
وی با بیان اینكه فعالیت نساجی صنعتی از سال 1304 خورشیدی در ایران آغاز شد، اظهار كرد: از همان زمان فعالیت نساجی صنعتی نیز در یزد آغاز شد و امروز از پیشگامان آكادمی و صنعتی این بخش محسوب می شود.

** تمایل سریلانكا به خرید پارچه های خام در یزد
همچنین سفیر سریلانكا در تهران در نشستی با فعالان حوزه اقتصادی استان یزد توسعه روابط اقتصادی كشورش با یزد را به نفع مردم این استان و جمهوری اسلامی دانست.
«محمد شریف انیس» اضافه كرد: تلاش‌ها برای زمینه‌سازی مناسب برای سرمایه‌گذاری، انجام توافق‌های لازم و ارتباط با فعالان صنعتی و تولیدی مد نظر است.
وی، بیشترین صادرات كشورش را پوشاك ذكر كرد و یادآور شد: این كشور برای توسعه و فعالیت تجاری و بازرگانی به پارچه خام نیاز دارد و یزد در این زمینه از توانایی‌های خوبی برخوردار است.

** 10 درصد سرمایه گذاری یزد در حوزه نساجی
هم اكنون نساجی سهم هشت درصدی تولید ناخالص داخلی استان و سهم 42 و 27 درصدی در میان صنایع فلزی و غیرفلزی را داراست.
مشاور مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی یزد در باره تأثیر اشتغال صنایع نساجی استان به ایرنا اظهار كرد: از 9 هزار و 818 واحد نساجی كشور، حدود دو هزار واحد آن در استان قرار دارد.
الهه اسلامی افزود: در مجموع 10 درصد سرمایه گذاری یزد و 25 درصد سهم اشتغال استان مربوط به این حوزه است.
وی می گوید: هم اكنون حدود 23 هزار نفر در این صنعت، مشغول به كار هستند و نساجی بیشترین سهم اشتغال نسبت به سرمایه گذاری را دارد.
مشاور مدیركل تعاون یزد خاطرنشان كرد: استان، رتبه نخست تولید محصول سنتی و رتبه دوم تولید پارچه پنبه ای، الیاف مصنوعی، ریسندگی نخ پنبه و پلی استر را داراست.
اسلامی تصریح كرد: نساجی از نظر عوامل فیزیكی، شیمیایی و ارگونومی جزو مشاغل سخت و زیان آور به حساب می آید و این امر در نبود انگیزه ورود دانش‌آموختگان این رشته به بازار كار اثرگذار است.

** اشتغال بالا با سرمایه گذاری پایین در نساجی
همچنین رئیس انجمن نساجی استان از یزد با عنوان شهر نساجی یاد و اظهار كرد: پایین بودن قیمت تمام شده كالا، بازار خوب صادرات، وجود كارگر و انرژی ارزان، نیاز اندك به ارز، نبود آلودگی زیست محیطی، كم آبخواه بودن (جز مرحله رنگریزی و تكمیل)، ارزش افزوده بالا و مزیت نسبی به دلیل مشتقات نفتی مواد اولیه از مزایای این صنعت است.
مجتبی دستمالچیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا یادآور شد: در صنایع نساجی، نسبت میزان اشتغال به حجم سرمایه گذاری بالاست و به ازای تولید هركیلو گرم پارچه پیراهنی، 15 نفر مشغول كار هستند.
وی خاطرنشان كرد: صنایع پوشاك با توجه به نیروی انسانی بالا، سرمایه پایین، ارزش افزوده آن حدود سه برابر است و یزد ظرفیت توسعه صنعت پوشاك را نیز داراست.
به اعتقاد رئیس انجمن نساجی یزد، دلیل ركود این صنعت ناشی از كاهش ارزش افزوده صنعت نساجی و گرانی مواد اولیه در بازه زمانی 1362 تا 1372 است.

** فعالیت دو هزار واحد نساجی در یزد/ پاسخگوی 70 درصد نیاز كشور
به گفته دستمالچیان، هم اكنون یكهزار و 964 واحد كوچك و بزرگ نساجی در استان وجود دارد كه بدون هیچ اتكایی به دولت، فعالیت می كنند و از مشتریان خوش حساب بانك ها هستند.
وی با بیان اینكه سرمایه گذاری در احیای واحدهای نساجی تا استفاده كامل از ظرفیت كامل تولید این واحدها باید در اولویت باشد، ادامه داد: در صنعت كاشی، 70 درصد مازاد نیاز داخلی تولید وجود دارد اما در صنعت نساجی اگر با تمام ظرفیت كار شود، تنها 70 درصد نیاز بازار داخلی تأمین می شود.

** یزد، قطب تولید شال و روسری كشور
این صنعتگر یزدی با بیان اینكه یزد، قطب تولید شال و روسری ایران است و با توسعه چاپ دیجیتال می تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد كند، می گوید: برندسازی، توسعه تولید گرانول پلی استر و پلی پروپیلین، تجهیز خطوط ریسندگی الیاف كوتاه، خطوط ذوب ریسی نخ پلی استر، خط آهارزنی و چله كشی و خط چاپ و تكمیل مدرن در توسعه صنعت پوشاك بسیار مهم است.
دستمالچیان با بیان اینكه نساجی در شرایط تحریم به دلیل كاهش میزان قاچاق (به علت افزایش نرخ ارز و موانع نقل و انتقال مالی) قوی تر می‌شود، درباره نقاط ضعف معتقد است: كامل نبودن چرخه تولید در نساجی و تبدیل نشدن پارچه به كالای نهایی از مهمترین این نقاط ضعف است.
وی، نداشتن راهبرد، راهكار و ایجاد زمینه كپی كاری و تضعیف شركت های رقیب، نبود خلاقیت در فارغ التحصیلان رشته نساجی و ضعف دانش و سرمایه را از دیگر چالش ها عنوان كرد.
رئیس انجمن نساجی یزد از ایجاد دهكده نساجی با حضور نمایندگی تمام واحدهای این حوزه برای غلبه بر واسطه ها و تأسیس تعاونی تأمین نیاز واحدهای نساجی برای خرید گروهی مواد اولیه و حمایت از كارگاه های ضعیف تر خبر داد.

** نساجی صنعت آینده ساز برای یزد
عضو هیأت علمی دانشگاه یزد بر این باور است: صنعت نساجی ،صنایع تكمیلی و تبدیلی در حوزه مواد غذایی می تواند در كنار توسعه بخش خدمات از جمله صنایع آینده ساز استان باشد.
سعید عطار افزود: احتمال اثر تحریم بر صنعت نساجی به دلیل ممنوعیت نقل و انتقال مالی و عدم شفافیت در اقتصاد ایران وجود دارد.
وی با بیان اینكه نقشه راه صنعت نساجی باید مسیر مشخصی داشته باشد، مشخص شدن مشكل یا چالش اصلی كه كاتالیزوری برای حل دیگر مسائل باشد را كاركرد اصلی نقشه راه برشمرد.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: فرض كنیم مشكل اصلی صنایع نساجی، عدم استفاده از ظرفیت های موجود است و اگر بپرسیم كه دلیل چیست، آنگاه می توانیم به لایه زیرین این مساله پی برد.
عطار خاطر نشان كرد: بر اساس آخرین نسخه سند آمایش استان، اغلب صادرات حوزه نساجی را واسطه ها انجام می دهند كه این روش، چالش بزرگی برای برندسازی و حفظ ارزش افزوده این صنعت است.

** نبود گزارش از روند رشد مصرف پوشاك
عضو انجمن نساجی استان یزد نیز ناآگاهی به مسائل روز را معضل اصلی صنعت نساجی دانست و گفت: تقاضای جهانی پوشاك در سال 2017 معادل 1.8 تریلیون دلار و برای سال 2025 میلادی 2.5تریلیون دلار پیش بینی شده است.
علیرضا فرخ‌نیا با بیان اینكه آمریكا با 341 میلیارد دلار تقاضا، بزرگ ترین مصرف كننده پوشاك در جهان است، افزود: سهم پوشاك در تجارت جهانی 57 درصد است.
وی اضافه كرد: در ایران هیچ آماری از روند رشد مصرف پوشاك وجود ندارد؛ بنابر این نمی توان سیاست گذاری مناسبی در این صنعت انجام داد. با این حال حركت نساجی به سمت محصول نهایی به دلیل اشتغال بالای زنان، كم آب بر بودن و ارزش افزوده بالا، قابل توجیه است.
این كارشناس امور اقتصادی در عین حال با تأكید بر لزوم شناخت شرایط موجود و پیشرفت دنیا در صنعت پوشاك و تدوین برنامه راهبردی و تهیه نقشه راه، نبود انگیزه در دانش آموختگان دانشگاهی را از معایب نساجی عنوان كرد.
به هر حال به نظر می رسد با توجه به اینكه یزد به لحاظ نساجی كاملترین تنوع در انواع رشته‌ها را در ایران دارد و از سوی دیگر ظرفیت بالای نیاز داخلی پوشاك در كشور در كنار مزایای زیاد آن همچون پایین بودن قیمت تمام شده كالا، بازار خوب صادرات، كارگر و انرژی ارزان، نیاز اندك به ارز، نبود آلودگی های زیست محیطی، كم آبخواهی و ارزش افزوده بالا، این صنعت می تواند راهكار مناسبی برای دور زدن تحریم ها باشد.
یزد كه دومین استان تولید كننده انواع محصول نساجی است، می تواند با طراحی های جدید و شناسایی بازارهای متنوع، زمینه رشد صادرات و افزایش درآمدزایی این صنعت را فراهم كند.
1968/ 2047