۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶
کد خبر: 83218359
T T
۰ نفر

خانه تاریخی عزیزی بابل در آتش سوخت

۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶
کد خبر: 83218359
خانه تاریخی عزیزی بابل در آتش سوخت

ساری - ایرنا - خانه تاریخی عزیزی واقع در محله حصیرفروشان بابل بامداد امروز جمعه دچار آتش سوزی شد و 80 درصد آن در آتش سوخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این خانه تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول و ملك شخصی افراد است كه مالكان اجازه ثبت در فهرست آثار ملی را ندادند ولی برای فروش به میراث فرهنگی رایزنی می كردند.
مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بابل به خبرنگار ایرنا گفت كه آتش سوزی در این خانه قدیمی ساعت حوالی یك و نیم بامداد جمعه رخ داد و برای خاموش كردن آتش هم 6 گروه با 6 دستگاه خودرو و 25 آتش نشان وارد عمل شدند.
مهدی اكبری افزود : با توجه به نوع مصالح به كار رفته در این خانه تاریخی ، آتش به سرعت و به طور كامل شعله ور شد و بیم آن می رفت كه با وجود بافت فرسوده تاریخی پیوسته در منطقه و همچنین وجود انبارهای مختلف و واحدهای تجاری در محل، آتش در حال سرایت به اماكن همجوار بود.
وی گفت : با اقدام سریع و بموقع آتش نشانان ، آتش در همان ساختمان و با تلاش بیش از چهار ساعته آتش نشانان مهار شد.
اكبری افزود: با توجه به این كه 80 درصد از این خانه تاریخی دچار سوختگی شد ، اما خوشبختانه در این حادثه به كسی آسیبی نرسید و علت حادثه نیز توسط كارشناسان علت یابی در حال بررسی است.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بابل هم به خبرنگار ایرنا گفت: این بنا كه متعلق به دوره پهلوی اول بوده است مربوط به خانه عزیزی است كه یك ملك شخصی می باشد.
التفات اباذری افزود : مالك این اثر تاریخی ملك را ثبت ملی نكرد و از میراث فرهنگی خواست تا این ملك را خریداری و به ثبت برسانیم.
وی اظهار داشت: با توجه به كمبود اعتبار اداره میراث فرهنگی قادر به خریداری این ملك نبود ، اما در حال رایزنی با شهرداری بودیم تا بتوانیم در قالب سرمایه گذاری این ملك را بخرد تا به ثبت ملی برسانیم كه متاسفانه امروز طعمه حریق شد.
محله حصیرفروشان یكی از قدیمی ترین محله های شهر بابل با بافت قدیمی و آثار میراث فرهنگی است كه در صورت وقوع حادثه به خصوص آتش سوزی در یكی از این اماكن بسرعت به دیگر مكان ها سرایت كرده و ممكن است حوادث جبران ناپذیری را به وجود آورد.
شهرستان بابل دارای بیش از 200 اثر تاریخی و میراثی است.
7328/1654