۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۴۹
کد خبر: 83220357
T T
۰ نفر
فعاليت ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي استان اردبيل آغاز شد

اردبيل- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل از آغاز فعاليت ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي اين استان در قالب 10 كميته و 70 نفر عضو خبر داد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، نادر فلاحي در اولين جلسه ستاد ساماندهي خدمات سفر استان اردبيل براي نوروز سال 1398 گفت: ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي استان اردبيل در قالب كميته هاي حمل و نقل – امداد و نجات – انتظامي، امنيتي و ترافيك شهري - هماهنگي امور شهرداري ها و دهياري ها - اسكان و رفاه – نظارت و تنظيم بازار - ارزيابي عملكرد و رسيدگي به شكايات - خدمات بهداشتي، سلامت و محيط زيست، برنامه ريزي و آمار – اطلاع رساني، تبليغات، امور فرهنگي و فضاي مجازي فعاليت خواهد كرد.
وي بيان كرد: فعاليت اين ستاد با دو هدف جلب رضايت گردشگران و ماندگاري مسافران تا آخر تعطيلات نوروزي در نيمه فروردين ماه ادامه خواهد يافت و هماهنگي لازم براي ارائه خدمات بهتر از طريق جلسات كميته ها انجام خواهد شد.
فلاحي تاكيد كرد: براي هر كدام از دستگاه هاي مسئول در مركز استان و در شهرستان ها تكاليفي در قالب كميته هاي اين ستاد تعيين شده كه ستاد به رياست استاندار و به دبيري اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري به فعاليت خواهد پرداخت.
وي همچنين گفت: بخش گردشگري يكي از محورهاي مهم توسعه استان تعيين شده و به همين علت براي استفاده از ظرفيت هاي اين بخش و معرفي قابليت ها و جاذبه هاي استان گام هاي مهمي برداشته شده است.
وي اظهار كرد: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با ايجاد نمايشگاه دائمي معرفي قابليت ها و جاذبه هاي استان در مجموعه تاريخي و پايگاه جهاني شيخ صفي الدين اردبيلي اقدام ويژه اي را شروع كرده كه هدف نهايي آن جلب رضايت گردشگران و نيز افزايش ماندگاري آنها در استان است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل بيان كرد: با توجه به اين كه بيشتر تصادفات جاده اي در 30 كيلومتري منتهي به شهرها اتفاق مي افتد، با هماهنگي دستگاه هاي مرتبط قرار است در نزديكي شهرهاي استان و در فاصله تقريبي 30 كيلومتري، توقفگاه هاي مسافري ايجاد شده و خدمات رايگان به مسافران جاده اي ارائه شود.
استاندار اردبيل نيز در اين جلسه با تاكيد بر تنظيف و پاكسازي محيط و مسيرهاي جاده اي منتهي به شهرهاي استان گفت: همه ما بايد سعي كنيم كه ميزبان خوبي براي گردشگران استان باشيم و مسافران نوروزي استان را با خاطره خوش ترك كنند.
اكبر بهنامجو با اشاره به معرفي مناسب جاذبه هاي استان اردبيل در حوزه گردشگري از طريق برگزاري جشنواره زمستان بيدار افزود: هدف ما اين است كه از سال آينده با حضور گردشگران و از طريق برگزاري جشنواره ها و برنامه هاي ويژه زمستان، بيش از 50 درصد ظرفيت هتل هاي در فصل زمستان پر شود.
وي بيان كرد: نظافت محيطي بايد مد نظر همه فرمانداران و شهرداران استان باشد و همه اعضاي 70 نفره گارگروه گردشگري استان خود را در اين زمينه مسئول بدانند و مردم هم مطالبه گر بوده و خود نيز رعايت كنند.
استاندار اردبيل با اشاره به اهميت تنظيف و زيباسازي محيط شهري و مراكز گردشگري استان در ايام نوروز اضافه كرد: براي ارائه خدمات به مسافران و گردشگران لازم است كه به صورت شبانه روزي و همه روزه وضعيت خدمات دهي به گردشگران نوروزي از سوي دستگاه هاي مسئول به ستاد تسهيلات سفر استان گزارش شود.
وي بر لزوم انجام اقدامات و نظارت براي كاهش تصادفات جاده اي از سوي مردم و نيروهاي پليس راهنمايي و رانندگي و ضرورت فرهنگسازي در اين زمينه تاكيد كرد و گفت: علاوه بر اين، بايد خدمات دهندگان به گردشگران و اصناف استان نيز نسبت به ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزي حساسيت بيشتري داشته باشند و آموزش هاي لازم در اين زمينه ارائه شود.
وي تاكيد كرد: دستگاه هاي مسئول در اين زمينه بايد از طريق بازرسي و سركشي منظم در جهت جلب رضايت مندي گردشگران تلاش كنند.
سرهنگ حجت فتاحي فرمانده پليس راه نيروي انتظامي استان اردبيل نيز در اين جلسه گفت: ايمني سفر اولويت اصلي ماست و امسال نيز همانند سال گذشته حساسيت ويژه اي در ايجاد امنيت سفر در جاده هاي استان خواهيم داشت.
وي با بيان اين كه از سال 93 تاكنون استان اردبيل در ايام نوروز در زمنيه بروز تصادفات جاده اي، فرايند كاهشي را داشته، اضافه كرد: سال گذشته به علت نظارت دقيق و حساسيت در ايجاد شرايط سفر ايمن، استان اردبيل در ايام نوروز رتبه نخست كشوري را در كاهش تصادفات جاده اي كسب كرد و امسال هم تلاش خواهيم كرد كه شرايط مطلوبي ايجاد شود.
وي اظهار كرد: در سال جاري نيز در نزديكي 10 نقطه پرحادثه شناسايي شده استان، استراحتگاه هايي براي مسافران نوروزي ايجاد مي شود تا از بروز تصادف جلوگيري شود.
او بر ارتقاي سطح ايمني فيزيكي جاده ها از طريق نصب گاردريل، خط كشي و اصلاح هندسي برخي نقاط و نيز تعيين گشت هاي سيار پليس راه تاكيد كرد و گفت: بايد همه دستگاه ها آمادگي لازم را براي مديريت وضعيت بارش برف و باران در ايام نوروز داشته باشند.
جعفر بذري مديرعامل جامعه صنفي تاسيسات اقامتي استان اردبيل نيز در اين جلسه با اشاره به آماده سازي 120 هتل در اين استان براي اسكان مسافران نوروزي گفت: اين مراكز اقامتي با 30 درصد تخفيف آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزي شده است.
دكتر قدرت اخوان اكبري رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان اردبيل نيز از آماده سازي مراكز درماني و اورژانس براي ارائه خدمات مورد نياز مسافران در ايام نوروز خبر داد و گفت: 24 مركز درماني در شهرستان هاي استان از روز 15 اسفندماه تا 15 فروردين ماه به صورت ويژه و در قالب ستاد نوروزي به ارائه خدمات خواهند پرداخت.
وي از برنامه ريزي براي ارائه خدمات مناسب به مسافران نوروزي از طريق ساماندهي 110 نفر نيروي بهداشتي و درماني در استان اردبيل ويژه ايام نوروز خبر داد و گفت: علاوه بر اين، بازديد از مراكز توزيع غذا و ارائه خدمات پذيرايي و داروخانه ها نيز به شكل منظم انجام خواهد شد.
احمد ناصري مديركل آموزش و پرورش استان اردبيل نيز از آماده سازي 120 مدرسه در استان با يكهزار و 200 كلاس درس براي اسكان مسافران نوروزي فرهنگي خبر داد.
استان اردبيل با يك ميليون و 248 هزار نفر جمعيت با استان هاي گيلان، زنجان و آذربايجان شرقي همسايه بوده و گردشگري در كنار كشاورزي و صنعت به عنوان سه محور توسعه اين خطه در نظر گرفته شده است.
در حال حاضر 32 واحد هتل با بيش از 2 هزار و 600 تخت، 87 واحد هتل آپارتمان با بيش از پنج هزار و 400 تخت، 98 واحد مهمانپذير با بيش از چهار هزار و 600 تخت، سه واحد كمپينگ گردشگري با 40 تخت، 2 واحد مجتمع گردشگري با 150 تخت و 2 واحد اقامتگاه بوم گردي با 50 تخت در خدمت گردشگران استان اردبيل است.
تعداد گردشگران ورودي به استان اردبيل در سال گذشته حدود 6 ميليون نفر بوده و شهرستان سرعين به عنوان قطب مجتمع هاي آبدرماني كشور نقش موثري در رونق گردشگري اين استان دارد.
/6016/1905