۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۴۱
کد خبر: 83223385
T T
۰ نفر
وزیر علوم: محدودیتی برای رشد علمی جوانان وجود ندارد

دزفول - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینكه كسی نمی تواند مانع رشد علمی جوانان این مرز و بوم شود گفت:هیچ محدودیتی برای رشد علمی جوانان كشورمان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا منصور غلامی روز سه شنبه در دومین كنگره بین المللی جندی شاپور در دزفول با بیان اینكه هر كار علمی كه در جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد برای صلاح و رفاه بشر است افزود: افرادی كه متهم به استفاده غیرانسانی از علوم بر علیه بشر هستند با بهانه نمی توانند محدودیتی برای جوانان ما ایجاد كنند.
وی افزود:به پیشینه علم و دانش جوانان ایران سرزمین افتخار می كنیم و می دانیم جوانان ما هر جای دنیا كه باشند با عشق و علاقه به كشور و دانش پژوهی در خدمت بشریت خواهند بود.
وزیر علوم با تاكید بر فراگیری علوم نافع گفت:باید برای حفظ جایگاه علمی كشورمان تلاش كنیم.
غلامی در ادامه از دانشگاه جندی شاپور دزفول به عنوان برگ زرین خوزستان یاد كرد و گفت:هر جا كه تمدنی رخ داده در كنار مراكز علمی بوده است.
وی افزود: با وجود مراكز علمی آن زمان در جندی شاپور باستان ، دانشمندان جهان گردهم آمده و به بحث و تحقیق می پرداختند، شاگرد پروری می كردند و نتایج آن را در اختیار جهان قرار می دادند.
وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با بیان اینكه كلیه اجزای یك تمدن باید مبتنی بر محاسبات علمی باشند اظهار داشت: مهندسی آن دوره به حدی بود كه با وجود هجوم اقوام و ویرانی هایی كه انجام شده هنوز هم مقاومند و مایه تعجب و شگفتگی در زمان كنونی می باشند.
وی به دانش و فناوری بكار رفته در شبكه آب و فاضلاب و مسیرهای نقل و انتقال در جندی شاپور باستان اشاره كرد و گفت:دانشگاه جندی شاپور دزفول در دوران باستان یكی از بارزترین نمادهای علمی وفرهنگی است.
غلامی گفت: گذشتگان در كنار زندگی خود مراكز علمی داشتند كه پایگاه جهانی بوده و در كشورهای مدعی دانش اثری از این مراكز علمی وجود ندارد.
وی افزود:افرادی كه ملت فرهنگ دوست ایران را تحت فشارهای گوناگون قرار داده اند باید بدانند مردم سالهای زیادی تحمل كرده اند و افتخاراتشان را به عنوان افتخارات بشری بیان می كنند.
غلامی گفت: جریان رشد و توسعه علمی كه قبل از اسلام ایجاد شده در دوران اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته و موجب شكوفایی علمی در كشور شده است بطوری كه اكثر دانشمندان حكیم و اسلام شناس بودند و امروز هم به دانشمندانی چون خوارزمی و بوعلی افتخار می شود.
وی افزود: با وجود اینكه فشارهای فراوانی تا امروز بر كشور ایران وارد شده و محدودیت هایی برای فراگیری دانش و استفاده از دستاوردهای علمی بر ملت ایران اعمال شده اما با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی كشور ایران در حوزه علم و فناوری تلاش بی وقفه ای داشته و توانسته به رتبه 15 در تولید علم در جهان برسد.
وزیر علوم در خاتمه به ایستادگی و پایداری مردم دزفول در هشت سال دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: دزفول یكی از پایگاه های مهم رشادت و ایستادگی مردم در هشت سال دفاع مقدس است.
دومین كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول با حضور اساتید و اندیشمندان خارجی روز سه شنبه آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.
10میهمان از مراكز علمی جهان همراه با مسئولان كشوری و استانی در این كنگره حضور دارند.
نخستین كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول اسفندماه 95 برگزار شد.
دانشگاه جندی شاپور كه اكنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در یكهزار و 750 سال پیش، نخستین و معتبرترین مركز علمی جهان بود كه رشته های پزشكی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شكل گرفته است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
7278/6068