۱۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83227149
T T
۰ نفر
ایران و روسیه تازه ترین تحولات منطقه را بررسی كردند

مسكو - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور خاورمیانه و شمال آفریقا ضمن دیدار و گفت وگو با یكدیگر در مسكو، تازه ترین تحولات منطقه ای و بین المللی را بررسی كردند.

به گزارش ایرنا، مهدی سنایی و میخائیل باگدانف در این ملاقات كه روز جمعه برگزار شد تحولات در سوریه و عراق و همچنین ابتكار روسیه در زمینه امنیت جمعی در خلیج فارس را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
طرفین همچنین بر نقش مخرب آمریكا در روند عادی سازی روابط كشورهای عربی با سوریه نیز اشاره كردند.
گفتنی است، ایران و روسیه در چارچوب مذاكرات صلح آستانه به همراه روسیه با یكدیگر همكاری های تنگاتنگی دارند تا راهی برای حل وفصل بحرانی كه از هشت سال پیش در سوریه آغاز شده است، پیدا كنند.
بسیاری از صاحبنظران بی طرف، فرمت آستانه را موفقترین نمونه همكاری بین المللی در حل وفصل بحران سوریه می دانند و برخی از كشورهای منطقه نیز خواهان اضافه شدن به تروئیكای آستانه هستند.
دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه در حالی صورت می گیرد كه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه برای گفت وگو در باره ایران با پوتین راهی مسكو شده بود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران در تشریح دیدار خود با نتانیاهو اعلام كرد كه طرحی برای تشكیل ساختاری در جهت عادی سازی و بهبود اوضاع سوریه پس از غلبه و پیروزی كامل بر تروریست ها مطرح است.
وی توضیح داد: هدف این است كه همه طرف های ذینفع از جمله دولت سوریه، مخالفان دولت، كشورهای منطقه و همه طرف هایی كه در این مناقشه درگیر هستند گروه كاری یا تشكیلاتی را تشكیل دهند كه به عادی سازی اوضاع سوریه پس از غلبه بر تروریست ها بپردازد.
پوتین اظهار داشت: این مساله با خروج همه نیروهای نظامی از سوریه و احیای كامل دولت سوریه و حفظ تمامیت ارضی این كشور مرتبط است، ما همواره بر ضرورت این امر تاكید كرده و آن را مطابق با موضع روسیه می دانیم.
رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان كرد كه این ایده را اخیرا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل مطرح كرده است.
اروپام ** 1346 **