۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83230391
T T
۰ نفر

آرامگاه پروين اعتصامي گلباران شد

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83230391
آرامگاه پروين اعتصامي گلباران شد

تبريز- ايرنا- جمعي از اهالي فرهنگ، هنر و ادب آذربايجان با زيارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم، آرامگاه پروين اعتصامي، شاعر بلند آوازه كشورمان، را نيز گلباران كردند.

به گزارش دوشنبه ايرنا، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌شرقي به همراه معاون فرهنگي و رسانه‌اي، مديرعامل بنياد فرهنگ، هنر و ادب آذربايجان و جمعي از اهالي فرهنگ و ادب استان با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) ضمن زيارت بارگاه مطهر آن حضرت، در جوار آرامگاه شاعر بلند آوازه ايران، پروين اعتصامي حاضر شدند و با نثار فاتحه ياد و خاطره اين شاعر پرآوازه را گرامي داشتند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌شرقي در اين آيين كه با حضور خادمان حرم حضرت فاطمه معصومه(س) همراه بود، با اشاره به برگزاري جشنواره بين المللي پروين اعتصامي در روزهاي ٢٤ و ٢٥ اسفند جاري، گفت: قلمروي شعر و ادب آذربايجان و تبريز در طول زمان بسيار گسترده بوده و در حقيقت پروين اعتصامي محصول جريان گسترده و عميق فرهنگي تبريز است.
محمد محمدپور با اشاره به ضرورت معرفي مفاخر و مشاهير بزرگ حوزه فرهنگ و ادب بيان كرد: با وجود اينكه پروين اعتصامي عمر كوتاهي داشت، ولي در اين مدت زمان كوتاه زندگي، مضامين تربيتي و اجتماعي تاثيرگذاري از خود به يادگار گذاشته است؛ آثار پروين اعتصامي و خدماتي كه به نسل هاي متوالي ارايه شده بايد به بهترين نحو معرفي شود.
وي با بيان اينكه پروين اعتصامي در حوزه فرهنگ ايران به «اختر چرخ ادب» معروف است، افزود: بايد آثار ادبي كه به عنوان گنجينه هاي فرهنگ و ادب ايران مطرح هستند بيش از گذشته به دنيا معرفي شود تا ارزش چنين آثار ادبي با مضامين عرفاني، تربيتي و انساني مشخص شود.
پروين اعتصامي بزرگترين شاعره ايران است كه در تاريخ ادبيات پارسي ظهور كرده است؛ اشعار وي پيش از آنكه به صورت ديوان منتشر شود در مجلد دوم مجله بهار كه به قلم پدرش مرحوم يوسف اعتصام الملك انتشار مي يافت، چاپ مي شد(1302 ـ 1300 خورشيدي).
ديوان اشعار پروين اعتصامي شامل 6 هزار و 500 بيت از قصيده و مثنوي و قطعه تاكنون چندين بار به چاپ رسيده است.
عمر پروين بسيار كوتاه بود. كمتر زني از ميان سخنگويان اقبالي همچون پروين داشت كه در دوراني اين چنين كوتاه شهرتي فراگير داشته باشد.
پنجاه سال و اندي است كه از درگذشت اين شاعره بنام مي گذرد و همگان اشعار پروين را مي خوانند و وي را ستايش مي كنند و بسياري از ابيات آن به صورت ضرب المثل به زبان خاص و عام جاري گشته است.
در سال 1314 نخستين ديوان پروين اعتصامي شاعره تواناي ايران به همت پدر اديب و گرانمايه اش انتشار يافت.
وي در شب 16 فروردين سال 1320 خورشيدي با بيماري حصبه در تهران زندگي را بدرود گفت. پيكر او را به قم بردند و در جوار قبر پدر دانشمندش در مقبره خانوادگي بخاك سپردند.
جشنواره بين المللي پروين اعتصامي به همت انجمن ادبي تبريز و با حمايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و با همكاري استانداري آذربايجان‌شرقي، بنياد فرهنگ، هنر و ادب آذربايجان، بنياد پژوهشي شهريار، اداره كل آموزش و پرورش استان، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تبريز، صدا و سيماي مركز استان و دانشگاه تبريز در روزهاي ٢٤ و ٢٥ اسفند در سالن پتروشيمي تبريز برگزار مي شود.
3093/518