۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 83232106
T T
۰ نفر

3000 اصله نهال در مياندوآب كاشته مي شود

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 83232106
3000 اصله نهال در مياندوآب كاشته مي شود

مهاباد - ايرنا - رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري مياندوآب گفت: همزمان با هفته منابع طبيعي و روز درختكاري سه هزار اصله نهال در اين شهرستان كاشته مي شود.

صمد باقري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بيان اينكه نهال هاي توزيعي از نوع سنجد (مثمر)، بيدمشك، بيد مجنون، صنوبر، سرو خمره اي و سرو نقره اي است، افزود: غرس نهال در موسسه خيريه گل هاي باغ رحمت (مركز نگهداري بيماران اعصاب و روان) و مركز آموزش عالي شهيد باكري و مدارس انجام مي شود.
وي با اشاره به اينكه يك هكتار جنگل مي تواند 2.5 تُن اكسيژن توليد و همچنين 68 تُن گرد و غبار را دفع كند، اظهار داشت: مياندوآب داراي 32 هكتار پارك جنگلي به نام شهيد قاسمي واقع در مسير مياندوآب - شاهين دژ (روستاي عليار كندي)، 49 هكتار ذخيره گاه جنگلي در روستاي 'سايينجيق' در بخش باروق است كه توسط قُرق بانان حفاظت مي شود.
وي بيان كرد: همچنين اين شهرستان داراي 70 هكتار مرتع در روستاي 'قشلاق تلخاب' در بخش مركزي است كه در توليد علوفه، حفاظت خاك و جلوگيري از فرسايش آن، فرآورده هاي دامي و صنعتي، توليد عسل و ايجاد فضاي سبز تاثير مهمي دارد و در آن محل نيز بذرپاشي در مساحت 75 هكتار اجرا مي شود.
رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري مياندوآب اظهار داشت: مديريت و كنترل چراي دام در حوزه استحفاظي شهرستان در 14 هزار هكتار انجام مي گيرد و مميزي مراتع و تمديد پروانه چراي دام در مراتع مميزي سطح شهرستان اجرا مي شود.
وي ادامه داد: عوارض تبصره 28 (حقوق ساليانه بهره برداران از مراتع) به ارزش 320 ميليون ريال دريافت و در راستاي مشاركت و حفاظت از مرتع در روستاهاي شورجه حميديه، اربط سفلي، ممه كندي، جبيك لو، قره يلك، اولامچي و محمد قلي قشلاقي با بهره برداران عقد قرار داد شده است.
وي با اشاره به واگذاري معادن گفت: هم اكنون هشت معدن در روستاهاي حاجي كندي، آت دره سي، قوروقچي، آغبلاغ، گوزلوي عليا، زنگي آباد و حسين آباد قلعه مياندوآب فعاليت مي كند و در اين زمينه معادن به سرمايه گذاران جهت استخراج محصول واگذار شده است.
باقري در خصوص واگذاري زمين براي ساخت مسكن در روستاها بيان كرد: در روستاي توسعه مسكن روستايي هفت هكتار زمين در روستاي حميد، هشت هكتار در روستاهاي رسول آباد، حيدرباغي، آغبلاغ و 7.5 هكتار در مروان كندي در قالب ماده 4 ساماندهي مسكن روستايي به بنياد مسكن انقلاب اسلامي شهرستان واگذار شده است.
به گزارش ايرنا، از 15 تا 21 اسفند ماه در تقويم رسمي كشورمان به نام هفته منابع طبيعي نامگذاري شده كه شعار امسال اين هفته 'منابع طبيعي بزرگ ترين سرمايه ملي' نامگذاري شده است.
9871/3020/2093