۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۰:۲۸
کد خبر: 83232840
T T
۰ نفر
بندرانزلي دو سال و نيم ديگر به راه آهن متصل مي شود

رشت –ايرنا-معاون وزير راه و شهرسازي از اتصال خط آهن رشت به بندرانزلي به طول 40 كيلومتر تا دو سال و نيم آينده خبر داد .

خير الله خادمي سه شنبه شب در حاشيه آيين افتتاح نمايشگاه عكس هاي مربوط به مراحل احداث خط آهن گيلان با عنوان 'كريدور سبز ' در نگارخانه الهي شهر رشت به خبرنگار ايرنا گفت : پيمانكار احداث خط آهن، هم اكنون در بخش رشت به انزلي در حال كار است .
وي اظهار داشت: زمين هاي قطعه اول اين مسير خريداري شده ولي زمين براي قطعه دوم را بايد تملك كنيم .
خادمي خاطرنشان كرد: مسير خط آهن از رشت تا خود شهر در جاده كنار گذر طراحي شده و از جايي هم به بندر كاسپين منحرف مي شود .
وي با اشاره به اين كه ايستگاه اصلي در انزلي است تصريح كرد : براي اتصال خط اهن به بندرگاه بايد دو و نيم كيلومتر پل بزنيم تا بار را از روي اسكله بياوريم .
خادمي افزود: با اداره بندر به توافق رسيده ايم كه پل را احداث كند تا كار ترانزيت از روي اسكله انجام شود .
وي تصريح كرد : اگر بحثهاي زيست محيطي حل شود ايستگاه در حاشيه تالاب انزلي در جاده كنارگذر خواهد بود كه البته اقاي كلانتري در جلسه ديروز حمايت كرد.
*قطعه مهم كريدور شمال جنوب
قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه نيز راه آهن قزوين به رشت را قطعه مهم كريدور شمال جنوب و داراي اهميت ترانزيتي و گردشگري خواند.
عباس خطيبي تصريح كرد:اين مسير داراي دو خصوصيت مهم است يكي به لحاظ محور ترانزيتي با توجه به اين كه بخشي از كريدور معروف شمال جنوب است كه يك سر آن دهلي نو و يك سر بندر هلسينكي در فنلاند است .
وي با اشاره به حدود 9400 كيلومتر طول كريدور شمال جنوب خاطرنشان كرد: تنها تكه ساخته نشده و مهم ترين قسمت آن هم اين راه اهن قزوين رشت بود.
به گفته وي با اتصال رشت به راه آهن عملا شرايط ترانزيت در اين كريدور 9400 كيلومتري فراهم آمده است و حمل و نقل تركيبي مي تواند فاصله مانده را نيز رفع و رجوع كند.
وي با اشاره به زيبايي بسيار مسير و اهميت اين خط اهن به لحاظ گردشگري اضافه كرد : مسافران ظرف چهار ساعت مي توانند از تهران به رشت سفر كنند و اين تاثير بسياري روي كاهش بار ترافيك جاده اي، خطر تصادفات و همچنين بهبود اقتصاد منطقه خواهد داشت.
وي در خصوص ايمني مسير گفت : اساسا در همه پروژه ها يك سري ضوابط داريم چه در بعد ساخت و چه در بعد بهره برداري طبيعتا تا اين ابعاد موضوع تكميل نشود و به اتمام نرسد اصلا خطي استفاده نمي شود بنابر اين وقتي خطي را زير عبور مي بريم و استفاده مي كنيم اين موارد را به طور كامل بررسي و از آن اطمينان حاصل كرده ايم.
خطيبي اظهار داشت: در مسير عمدتا تقاطع ها غير همسطح است و سوزنباني و نگهباني ندارد و يك نقطه فقط تقاطع لاكان است كه راه بند داريم .
راه آهن قزوين - رشت به طول 164 كيلومتر و 185 كيلومتر ريل گذاري احداث شده كه 70 كيلومتر آن در محدوده جغرافيايي استان قزوين قرار دارد. بيش از 22 كيلومتر از اين مسير تونل و در افزون بر هشت كيلومتر، پل احداث شده سرعت قطار مسافري در خط ريلي رشت - قزوين 160 كيلومتر بر ساعت و سرعت قطارهاي باربري 120 كيلومتر بر ساعت طراحي شده كه البته براي تثبيت خط بتدريج بايستي به اين سرعت رسيد. در صورت اتصال خط مذكور به بنادر انزلي و آستارا و تكميل كريدور شمال - جنوب بيش از 10 ميليون تن بار از مسير فوق ترانزيت مي شود.
6030