۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱
کد خبر: 83236511
T T
۰ نفر
گام دوم انقلاب و نقش كانون های مساجد

بندرعباس- ایرنا- مسجد پایگاهی تصمیم ساز در ایران اسلامی است كه به عنوان هسته مبارزات انقلابی با مقاومت فرهنگی مردمی و حضور جوانان و بابصیرت آغاز كرد و برای ادامه این حركت و ایجاد تمدن نوین اسلامی راه خود را با بیانیه «گام دوم انقلاب» با بچه های مسجد در پیش گرفته است.

به گزارش ایرنا، مسجد از صدر اسلام تا كنون علاوه بر كاركرد عبادی، دارای جایگاه بصیرت بخشی شده و سنگر مقاومت و تصمیم مهم در جوامع اسلامی بوده است.
این پایگاه مهم سیاسی و اجتماعی در ایران نیز پیش از انقلاب پایگاه اصلی حركت ها و مبارزات انقلابی و بسترساز گسترش، تعمیق و تثبیت انقلاب بوده اند.
اگربه نقش حركت آفرین مساجد درتاریخ معاصر ایران نگاهی داشته باشیم می بینیم كه؛ در دوره دوم مشروطه و پس از شهادت شیخ فضل الله نوری و با شدت گرفتن درگیری های سیاسی، به تدریج، جو وحشت و ترور بر جامعه حاكم شد، نخست سید عبدالله بهبهانی كه نقش مهمی در رهبری آن نهضت داشت توسط دمكرات ها ترور شد.
با شهادت وی، بازار تهران اعتصاب كرد و جمعیتی انبوه در مسجد بازار گرد آمدند و خواستار دستگیری و مجازات قاتلان شدند.
یا در شهر مقدس مشهد، مردم به نشانه اعتراض در مسجد گوهر شاد اجتماع كردند به دستور مستقیم رضا شاه، مأموران، مسجد را به محاصره در آوردند و با پتك در مسجد را شكستند و وارد صحن شدند و با مسلسل های سنگین، از اطراف و بام های حرمِ مشرف به صحن مسجد گوهرشاد ، آن را به گلوله بستند.
همچنین در جریان انقلاب اسلامی نخستین جرقه های انقلاب در سال 1340 و 1341 با سخنرانی امام خمینی و از دریچه اطلاع رسانی زده شد و مسجد اعظم و مدرسه فیضیه قم بستر اصلی این حركت را فراهم كردند.
از این رو مسجد به عنوان مركز آغازین شكل گیری حركت های مردمی در مبارزه ضد ظلم وستم به ویژه در دوران پهلوی بوده است.
درواقع این پایگاه مردمی نقش تعیین كننده ای در فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نوجوانان، جوانان و شخصیت های اثرگذار در فعال نگه داشتن و افزایش تاثیر گذاری آن بر زندگی مردم داشته است.
مقام معظم رهبری در مورد اهمیت مساجد 31 مرداد سال 95 می فرمایند: مسجد بر محور گوهر نماز شكل می گیرد؛ بنابراین پایگاهی است برای همه‌ كارهای نیك؛ پایگاه خودسازی، انسان ‌سازی، تعمیر دل و تعمیرِ دنیا و مقابله‌ با دشمن و زمینه‌ سازی برای ایجاد تمدن اسلامی.
ایشان در جایی دیگر در اهمیت حضور جوانان در مسجد می فرمایند: یكی از علل پیروزی این انقلاب مبارك در ایران اسلامی - و یا لااقل سهولت این پیروزی - این بود كه مردم به مساجد اقبال پیدا كردند؛ جوانان مساجد را پر كردند و علمای اعلام، مساجد را به عنوان مركزی برای تعلیم، تربیت، روشنگری افكار و اذهان، مورد استفاده قرار دادند.
یا در جایی می فرمایند: مسجد هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه‌ های فعالیت‌ های اجتماعی است و اگر این حصار و خاكریزی فرهنگی نباشد همه چیز از دست می رود.
نقش محوری مسجد بر كسی پوشیده نیست و كانون ‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز یكی از اركان ‌هایی است كه موجب تقویت مسجد می ‌شود.
این تقویت در سایه همراهی و همبستگی بین امام جماعت و كانون‌ ها با یكدیگر در گسترش فعالیت های فرهنگی نیز بسیار موثر خواهد بود.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بهمن ماه امسال با صدور «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ این راه روشن، توصیه ‌هایی اساسی به‌ ویژه به جوانان به‌ منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده ‌اند كه نقش مسجد و جوانان در این بیانیه بسیار حائزاهمیت است.
رهبر انقلاب در بخشی از این بیانیه یكی از ظرفیت های مهم نیروی انسانی كشور را ظرفیت جوانان می دانند كه با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی خود می توانند محور تحقق نظام پیشرفته‌ اسلامی باشند.
در بخشی از این بیانیه می توان به این بخش اشاره داشت كه؛ « امّا راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر كه به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتكار شما جوانان طی شود. نكته‌ مهمی كه باید آینده‌ سازان در نظر داشته باشند، این است كه در كشوری زندگی می كنند كه از نظر ظرفی تهای طبیعی و انسانی، كم ‌نظیر است و بسیاری از این ظرفیت ها با غفلت دست ‌اندركاران تاكنون بی ‌استفاده یا كم‌ استفاده مانده است، همت های بلند و انگیزه‌ های جوان و انقلابی، خواهند توانست آنها را فعال و در پیشرفت مادی و معنوی كشور به معنی واقعی جهش ایجاد كنند.
از اهمیت نقش جوانان در پیشرفت مادی و معنوی كشور، نمی توان از كانون های فرهنگی و هنری مساجد و به تعبیری نقش بچه های مسجد غافل بود.
یكی از نهادهایی فرهنگی كه در همین راستا می تواند كاركردهای فرهنگی موثری را تببین این بیانیه در سطح های مختلف تربیتی، اجتماعی، سیاسی را به درستی به ویژه به خانواده ها داشته باشد، كانون های فرهنگی هنری مساجد است.
18 اسفند سالروز تاسیس ستاد عالی كانون های فرهنگی هنری مساجد است كه به همین مناسبت در استان های مختلف از جمله استان هرمزگان مسوولان در این حوزه فعال شده و ویژه برنامه هایی و سخنرانی هایی انجام داده و از سوی دیگر به اهمیت نقش كانون های مساجد در تببین بیانیه «گام دوم انقلاب» از سوی مقام معظم رهبری پرداخته اند.

**نقش حساس كانون های مساجد در عملیاتی كردن گام دوم انقلاب
رییس ستاد هماهنگی كانون‌ های فرهنگی هنری مساجد كشور سه شنبه هفته گذشته در سفری به استان هرمزگان در نشست تبیین نقش جوانان مساجد در گام دوم انقلاب با اشاره به نقش كانون های فرهنگی هنری مساجد در تحقق مطالبات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: مخاطبان اصلی كانون های فرهنگی هنری مساجد نسل جوان هستند و مخاطب این بیانیه نیز جوانان می باشند پس نتیجه می گیریم كه نقش كانون ها در عملیاتی كردن این بیانیه بسیار مهم و حساس است.
حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی افزود: جوانان عضو كانون های فرهنگی هنری مساجد از فرصت گرانبهای عمرتان در راستای ارتقای بصیرت و نشر ارزش های دینی و اسلامی نهایت بهره را ببرید.
وی عنوان كرد: اعضای كانون های فرهنگی هنری در آستانه بیست و ششمین سالگرد تاسیس كانون ها باید عملكرد خود را بررسی و تجزیه و تحلیل كنند كه تا كنون چقدر از مسیر تعیین شده در راستای اهداف انقلاب، نظام و اسلام ناب حركت كرده ایم و ادامه راه را چگونه با اخلاق، عزت طلبی و سبك زندگی اسلامی طی كنیم.
ارزانی همچنین در همایش «نقش زنان در تداوم انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی» در بندرعباس اظهار داشت: ستاد عالی كانون ‌های فرهنگی هنری مساجد به بانوان اهمیت می‌ دهد و در تلاش است كه در این زمینه فعالیت‌ های خود را در قالب طراحی شبكه فرهنگی و هنری با رویكرد خانواده به عنوان محور تربیت اسلامی و مسجد به عنوان پایگاه اصلی در این حركت فرهنگی را افزایش دهد.
رییس ستاد هماهنگی كانون‌ های فرهنگی هنری مساجد كشور یكی از تاكیدهای جدی در كانون های مساجد را تقویت فعالیت های جمعی در كانون های فرهنگی و هنری مساجد از جمله در حوزه بانوان دانست.
مشاور وزیر ارشاد، كانون های مساجد را یكی از ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: در هیچ جای دنیا مدل های موفق و اثرگذار مانند كانون های مساجد نداریم.

**اعضای كانون های مساجد ویژگی ها انقلاب 'گام دوم' را بخوانند
مسوول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) نیز در همایش «نقش زنان در تداوم انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی» با استناد به فرامینی از امام راحل(ره) كه فرمودند:«این انقلاب تحفه ای از جانب خدا و از عالم بالا برای ملت ماست»، گفت: از آغاز نهضت(15 خرداد سال 42) حدود 55 سال و از پیروزی انقلاب 40 سال می گذرد و انقلاب ما متكی به شرق و غرب نبوده و انقلابی الهی است.
حجت الاسلام موسی پولادی افزود: اعضای كانون های فرهنگی هنری مساجد باید با مطالعه این بیانیه بدانند كه خصایص و ویژگی ها انقلاب كدام است.
وی ابراز داشت: دانستن این مطلب كه ما كی هستیم و به كدام سمت در حركتیم از دیگر فواید مطالعه این بیانیه است و چگونگی طی كردن این مسیر نیز از دیگر آثار مرور بیانیه گام دوم انقلاب است.

**كانون های مساجد مركز جنبش های اسلامی است
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز در همایش «نقش زنان در تداوم انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی» كانون های فرهنگی و هنری مساجد را مركز جنبش های اسلامی دانست كه حضور زنان در این كانون ها باید پررنگ تر شود.
احمد مرادی گفت: مسجد و كانون های فرهنگی برای نقش آفرینی زنان در مبارزه با تهاجم فرهنگی را مهم ترین پایگاه برای حضور زنان در جامعه و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی آنان دانست.

**بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم كننده مسیر آینده
امام جمعه بندرعباس ضمن تاكید به مطالعه بیانیه «گام دوم انقلاب» از سوی رهبر فرزانه انقلاب، گفت: این بیانیه ترسیم كننده مسیر آینده و خط 40 سال آینده را نشان می دهد و نگاهی به گذشته برای اصلاح است.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی در خطبه های نمازجمعه اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه اشتباهاتی كه در این 40ساله انقلاب مرتكب شده ایم را یادآوری كرده و خدمات نظام را به صورت قانع كننده بیان كرده اند.
امام جمعه بندرعباس به 18 اسفند سالروز تاسیس كانون های مساجد اشاره كرد و استان هرمزگان را از فعال ترین كانون های مساجد در كشور دانست.
وی ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته در كانون های مساجد هرمزگان، مسوولان این حوزه را به انجام كارهای خالصانه فرهنگی بیشتر توصیه كرد.

**اعضای كانون های مساجد خود را مكلف به مطالعه دقیق 'گام دوم' بدانند
مسوول دبیرخانه كانون های فرهنگی و هنری مساجد هرمزگان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: دفاع از اصول و ارزش های انقلاب و نظام و اندیشه های امام راحل از مهمترین رسالت های كانون های مساجد است.
حجت الاسلام احمد پهلوانی با اشاره بر اهمیت انس جامعه با مسجد، گفت: شعار كانون های فرهنگی و هنری زنده نگه داشتن ارزش های اسلامی و دینی است و برای این مهم نیازمند مسوولیت پذیری، مشاركت افزایی، تعامل و همكاری هستیم.
وی گفت: تلاش ما جذب كودكان و نوجوانان به مسجد در قالب فعالیت های فرهنگی و هنری است و یكی از راههای جذب نیز توجه و عمل به بیانیه گام دوم انقلاب است.
مسوول دبیرخانه كانون های فرهنگی و هنری مساجد هرمزگان گفت: بیانیه گام دوم انقلاب نشان می دهد نظام اسلامی مانند یك موجود زنده در حال تكامل است و نسبت به تحولات بی تفاوت نیست.
وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب، نیروهای جوان مسجدی و كانون های فرهنگی و هنری مساجد بهترین افراد و مكان ها برای تحقق بیانیه رهبر معظم انقلاب هستند.
پهلوانی افزود: جوانان عضو كانون های فرهنگی هنری مساجد باید خود را مكلف به مطالعه دقیق، حركت مشاركت جویانه از بیانیه گام دوم انقلاب بدانند و تلاش خود را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری كه در این بیانیه آمده است، بیشتر كنند.
وی در ادامه یكی از فعالیت های مهم در كانون های مساجد را تعالی هنر و پاسداشت ارزش‌ های هنری برشمرد و ابراز داشت: ما به دنبال تربیت هنرمند ارزشی هستیم كه جامعه را به سوی ارزش‌ ها هدایت كند.
مسوول دبیرخانه كانون های فرهنگی و هنری مساجد هرمزگان یكی دیگر از بخش مهم در این دبیرخانه جایگاه توجه به فضای مجازی در فعالیت مساجد عنوان كرد و گفت: به دنبال این هستیم كه افراد بتوانند ایده های یكدیگر را در فضای اینترنت بارگذاری كنند و یك فضای خلاقانه اثرگذار برای نوجوانان، جوانان و خانواده ها در این فضا ایجاد شود.
پهلوانی تعداد كانون فرهنگی هنری مساجد در هرمزگان را یكهزار و 50 كانون ذكر كرد كه افزون بر 80 درصد از این كانون ها در مساجد روستاها تاسیس شده اند.
9887 /6048