۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۶:۵۵
کد خبر: 83237442
T T
۰ نفر
بيانيه گام دوم انقلاب، رساله علمي و عملي توسعه كشور است

اصفهان- ايرنا- بيانيه گام دوم انقلاب يك رساله علمي و عملي براي توسعه كشور است كه به اعتقاد كارشناسان حاضر در ميزگرد ايرنا اصفهان بايد در سطوح مختلف جامعه تبيين و تشريح و سپس با اتخاذ تدابير اصولي در برنامه ريزيها هر چه زودتر عملياتي و اجرايي شود.

به گزارش ايرنا، بيانيه گام دوم به اعتقاد اين كارشناسان حاوي رهنمودها و فرازهايي ارزشمند در خصوص مسايل و موضوعات اساسي و مهم پيش روي كشور و نظام خطاب به ملت و مسئولان است.
اين بيانيه ضمن توجه به گذشته پرافتخار انقلاب اسلامي و دستاوردهاي كسب شده در اين دوران، حاوي بايدها و نبايدهايي است كه توجه و عمل به آنها ضامن ادامه حركت عزتمندانه به سوي آرمان ها و ارزش هاي تعيين شده انقلاب اسلامي است.
سر فصل هاي هفت گانه اين بيانيه در خصوص موضوعاتي از جمله معنويت و اخلاق، استقلال و آزادي، سبك زندگي، روابط خارجي و مرزبندي با دشمن علم و پژوهش، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، نشان از عمق توجه به مسايل اساسي كشور است .
خبرگزاري جمهوري اسلامي ايرنا استان اصفهان در همين ارتباط ميزگردي با حضور سيد رضا عقدايي فعال سياسي و معاون اسبق سياسي، امنيتي استانداري اصفهان، حجت الاسلام حسن بابايي مسئول تشكل هاي ديني و مذهبي اداره كل تبليغات اسلامي اصفهان، نورالدين سهرابي رئيس مجمع جوانان استان اصفهان و استاد دانشگاه آزاد و بشير اسماعيلي عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي شهرضا برگزار كرد.

**بيانيه گام دوم انقلاب يك رساله علمي و عملي است
مسئول تشكل هاي ديني و مذهبي اداره كل تبليغات اسلامي استان اصفهان گفت: بيانيه گام دوم انقلاب يك رساله علمي و عملي براي كشور است كه بايد در سطح و عرصه هاي مختلف تبيين و تشريح شود.
حجت الاسلام و المسلمين حسن بابايي در ميزگرد ايرنا با اشاره به ابعاد مختلف اين بيانيه افزود: اين اقدام رهبر معظم انقلاب يك عمل ملي نيست بلكه جهاني و داراي ظرفيت گفتمان سازي، نظريه پردازي و نگاه راهبردي است كه براي ساير كشورها مورد توجه است.
وي ادامه داد: با ارائه اين متن ، نهضت سازي براي سالها و دهه هاي آينده انجام مي شود و نبايد براي آن كار تشريفاتي و شعاري باشد بلكه با استفاده از ظرفيت جوانان، نگاه كلان و تبيين آن به توصيه ها و چشم انداز پيش رو دست يافت.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي در محاصره تبليغاتي قرار دارد، خاطرنشان كرد : اين بيانيه بايد توسط رسانه هاي مجازي، ملي و مطبوعات مورد بررسي قرار گيرد و ابعاد آن توسط كارشناسان در حوزه هاي مختلف تشريح و بررسي و سهم هر شخص و دستگاه براي اجرا مشخص شود.
بابايي با اشاره به اينكه بيانيه هاي مختلفي در گذشته مطرح شد، يادآورشد: ظرفيت راهبردي، گفتمان سازي و فراگيري بين المللي آن وجه تمايز اين بيانيه رهبري با ساير بيانيه نويسان است.
وي با اشاره به سه انتظار مهم مطرح شده در اين راهبرد تصريح كرد : خودسازي، جامعه پردازي و تمدن سازي سه اصل مهم در اين انتظارات است كه با خودسازي و تشكيل شبكه اسلامي در خانواده ها جامعه از منفعت آن در جامعه پردازي بهره مند و زمينه ساز تمدن اسلامي را فراهم مي كند.
وي با بررسي رفتار بعضي از مردم كشور كه مثل قوم بني اسرائيل بهانه جويي مي كنند، اظهارداشت: اين دسته از مردم پيشرفت ها را نديده و مثل آن قوم بهانه جو، منتقد رهبر، داراي قلب سخت و شركت خفي هستند و چنين ويژگي هايي منجر به اختلاس، قاچاق كالا و سخت گيري به مردم شده است.
وي ادامه داد : وقتي از خودسازي فاصله بگيريم مانند اين افراد مي شويم كه رفتارهاي صحيح را ترك و با بهانه جويي، تهمت زدن به انقلاب و دستاوردهاي آن به مردم و نظام خيانت مي كنند.
اين كارشناس مذهبي با اشاره به روحيه معنوي حاكم بر جامعه در اوايل انقلاب، يادآورشد: تضعيف اين روحيه و دوري از سبك زندگي معصومين و مادي گرايي باعث بروز مشكلات و مشكلات اجتماعي شده و براي خروج از اين چالش نيازمند تقويت معنويت و خودسازي در بين مردم است.
وي ادامه داد: گرايش به معنويت در اين سال ها افزايش يافته و با وجود اينكه درگذشته دانشگاه ها را مركز فساد مي دانستند اما امروز دانشگاه محور فعاليت هاي اسلامي شدند جوانان در اعتكاف و مراسم هاي مذهبي حضور خوبي دارند.
وي با اشاره به اهميت جامعه پردازي گفت: جامعه پردازي در مقايسه با جامعه سازي متفاوت است زيرا در جامعه پردازي با توجه به عوامل جامعه سازي است و در اين اصل خانواده به عنوان سلول اصلي جامعه مورد توجه است و خودسازي مورد توجه است.
بابايي با اشاره به ظرفيت هاي موجود در جامعه، بيان كرد : نيروي جواني يكي از ظرفيت هاي مهم كشور است كه با خودسازي و بهره گيري از اين ظرفيت بقيه ظرفيت ها مانند ذخاير زير زميني، موقعيت جغرافيايي و سواحل مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي بهره گيري از تجربه هاي بزرگان و افراد با تجربه را لازم دانست و اظهارداشت: تجربه افراد به رشد كشور در كنار نيروي جواني كمك مي كند و بايد از ظرفيت جوانان بيشتر در جامعه بهره ببريم.
مسئول تشكل هاي ديني و مذهبي اداره كل تبليغات اسلامي اصفهان در حوزه مسائل سياسي گفت: نيازمند وحدت و انسجام بين احزاب و گروه هاي مختلف براي رفع مشكلات كشور هستيم.
وي تدريس دستاوردهاي نظام در كتاب هاي درسي، تدريس فقه تمدن ساز در حوزه هاي علميه، تدوين سرفصل هاي آموزشي در رشته هاي علوم انساني و همتراز با تمدن اسلامي و اصلاح سبك زندگي را براي چهل ساله دوم انقلاب لازم بيان كرد و گفت: با تبيين واقعيت ها اميدواري براي مردم و نسل جديد ايجاد و با به روز رساني دروس در حوزه هاي علميه و دانشگاه بسياري از مشكلات را رفع خواهيم كرد.
وي حركت جامعه به سمت حكومت كوثري و فاطمي را نياز ضروري براي پيشگيري از چالش هاي اجتماعي اعلام و اضافه كرد: وضعيت فرزندآوري و فرزندپروري، ازدواج، خواب و استراحت و مديريت زندگي بايد بر اساس راه و روش هاي ديني اسلامي تدوين شود تا اينكه دچار چالش هاي اجتماعي نشويم و به اين مسائل در بيانيه دوم انقلاب توصيه و توجه شده است.

**توصيه هاي رهبري بايد مورد توجه ويژه باشد
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي شهرضا در اين ميزگرد ايرنا بيانيه گام دوم انقلاب را مبنايي براي رشد كشور بيان كرد و گفت: توصيه هاي رهبري بايد مورد توجه ويژه مردم و مسئولان در تصميم سازي و برنامه ريزي ها باشد تا اينكه در مواقع بحراني شرايط كشور سخت نشود و اعتلاي جامعه رقم بخورد.
بشير اسماعيلي افزود: براي تشكيل تمدن اسلامي نيازمند برنامه ريزي بر اساس مباني اسلامي و انقلابي است و با طرح درس هاي غربي قادر به تشكيل چنين تمدن و حكومت فراگير اسلامي نخواهيم بود.
وي ادامه داد : براي تمدن اسلامي نيازمند يك انقلاب، حكومت، دولت و جامعه اسلامي است و دين، اخلاق و فعاليت هاي علمي موثر بايد محور حركت هاي جامعه باشد و با اخلاق غير اسلامي و ناهنجاري ها قادر به تشكيل تمدن اسلامي نخواهيم بود.
وي با اشاره به كوتاهي كه در دانشگاه ها براي تدوين سرفصل هاي علوم انساني شد، خاطرنشان كرد: در دانشگاه ها سرفصل هاي آموزشي توسط استادان كمتر توجه شده و بيشتر علوم ساير كشورها ترجمه شده و به دانشجويان عرضه مي شود و مطلب جديد و متناسب با ارزش هاي اسلامي و انقلابي تدوين و تدريس نمي شود.
استاد علوم سياسي و بين الملل دانشگاه يادآورشد : بسياري از دروسي كه در مدارس و دانشگاه و ساير مراكز آموزشي تدريس مي شود از دروس مورد نياز و منفعت دارد نيست و تنها اين دروس براي كسب نمره توسط استادان تدريس و دانش آموز و دانشجو براي كسب نمره مطالعه مي كند و منفعتي از آن ها برده نمي شود.
وي آماده سازي دروس بر اساس مباني اسلامي در دانشگاه به ويژه براي علوم انساني را مهم خواند و گفت : با چنين برنامه اي و جلوگيري از ارائه دروس بدون منفعت و غير مورد نياز رشد علمي مناسبي در كشور رقم مي خورد.
وي با اشاره به اينكه مقاومت اسلامي و اقتصادي اسلامي از سوي رهبر معظم انقلاب بيان شده است، خاطرنشان كرد: اين موضوعات و ديگر سرفصل هاي مهم مديريتي از سوي ديگر افراد تاكنون پيشنهاد نشده و همين محتوا و منويات كمتر هم مورد توجه قرار گرفته است.
وي مقاومت و ايستادگي در برابر استكبار و اقتصاد مقاومتي سرفصل هاي مهم عزت و سربلندي براي كشور اعلام كرد و گفت: اين چنين موضوعاتي بايد بيشتر در كشور مورد توجه قرار گيرد و ابداع و نظريه هاي بومي و متناسب با اهداف نظام و انقلاب بايد عرضه شود.
اسماعيلي با بيان اينكه بعضي از مردم هزينه در عراق و سوريه را ناكارآمد مي دانند، تصريح كرد: مولفه حفظ امنيت و تماميت ارضي يكي از مولفه هاي مهم پيشرفت است و اين چنين اتفاقات و هزينه هايي تاكتون براي كشور دستاوردهايي داشته كه از جمله آن حفظ مرزهاي كشور بوده و نبايد اين دسته از اقدامات مورد بي توجهي قرار گيرد.
وي حفظ مرزهاي كشور را يك استراتژيك براي نظام دانست و اضافه كرد: ايران با 13 كشور همسايه است و در رتبه سوم داراي بيشترين همسايه مرزي قرار گرفته و حفظ مرزها با وجود ناامني منطقه بسيار مهم و قابل توجه است و با توجه به سياست استكبار جهاني و اسراييل ايران بايد به سه كشور تقسيم شود اما اين محوريت مقاومت و ايستادگي مانع چنين اتفاقي شده است.
وي ادامه داد : توصيه و منويات رهبر انقلاب در گذشته و اين بيانيه بايد مورد توجه باشد و همين توصيه ها تبديل به سرفصل هاي آموزشي و تحليل شود و نبايد اقدامات نظام در 40 ساله مورد بي مهري قرار گيرد و اين ظلم به نظام و كشور است.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه نيازمند اصلاحات مديريتي در كشور هستيم، ادامه داد: بسياري از مشكلات اقتصاد كشور ارتباط اقتصاد با دلار است كه اگر اين وابستگي را نداشتيم بسياري از مشكلات رفع و مبادلات پولي به راحتي انجام مي شد.
وي وابستگي به دلار را يك فرصت براي قدرت نمايي دشمنان بيان كرد و اظهارداشت: اگر اين وابستگي ها رفع نشود مجبور به برجام هاي مختلف خواهيم بود و آنگاه مجددا خروج آمريكا و به هم خوردن تلاش ها و تفاهم نامه ها مي شود كه بايد مسير جديدي در حوزه اقتصادي براي خروج از مشكلات تدوين كرد.
وي افزود: دولت آمريكا همواره منفعت خود را مي بيند و هر كجا كه منفعت آن ها در خطر بيفتد حتما قراردادها و تفاهم نامه ها را از بين مي برد و در چنين شرايطي نياز به تدبير بيشتر و جلوگيري از وابستگي هاي داخل به خارج است.
وي وابستگي اقتصاد كشور به مسائل سياسي را از ديگر چالش ها و ضعف ها بيان كرد و گفت: براي رفع چنين معضلي نيازمند تحقق اقتصاد مقاومتي كه وابسته به مسائل ديگر جز اقتصاد نباشد و برنامه و مدل هاي جديد اقتصادي بايد تدوين و مورد بهره برداري قرار گيرد.
**جوانان بايد در عرصه هاي مختلف وارد شوند
فعال سياسي و معاون اسبق سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري اصفهان در اين ميزگرد ايرنا با اشاره به تاكيد رهبر انقلاب بر موضوع جوانگرايي گفت: جوانان بايد در عرصه هاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و مديريتي بيشتر وارد كار بشوند و دولت زمينه مشاركت و فعاليت آن ها در بخش دولتي و خصوصي را فراهم سازد.
سيدرضا عقدايي ادامه داد: اعتلاي جامعه نيازمند بسترسازي براي مشاركت و حضور جوانان در عرصه هاي مختلف كشور است و دولت بايد شرايط را براي حضور اين قشر بيش از بيش فراهم كند و مشكلات ساختاري در حوزه هاي مختلف از جمله اقتصادي را رفع كند.
وي يادآورشد: مشكلات نشان از اين است كه در مديريت كشور و همبستگي بين قوا و دستگاه هاي مختلف براي رفع مشكلات وجود ندارد و متوليان اصلي اين حوزه به جمع بندي واحدي نرسيده اند.
وي گفت: برجام دستاوردهاي زيادي داشت اما اين دستاوردها مورد توجه برخي از گروه ها نيست كه يكي از دستاوردهاي مهم آن معرفي چهره واقعي آمريكا و اسراييل به دنيا بود و بدقولي آن ها به طور كامل مشخص شد.
عقدايي با اشاره به لايجه FATF و بررسي طولاني مدت آن در مجمع مصلحت نظام گفت: وقتي كليات آن مورد توجه است و بسياري از كشورهاي دنيا به آن پيوسته اند اين بررسي طولاني اهميت چنداني ندارد و بايد سريع تر كار براي انجام ديگر فعاليت ها در عرصه هاي بين المللي انجام شود.
وي ادامه داد: براي پيشرفت كشور نمي توانيم از دنيا جدا باشيم و ارتباطات بين المللي را قطع كنيم بلكه ارتباطات بر اساس قوانين كشور و با هدف مشخص بايد انجام شود.
وي اظهارداشت: چنين ادعايي را تنها دشمنان ايران دارند و بسياري از كشورهاي جهان از اينكه كشورمان قرباني تروريست است و هميشه مظلوم واقع شده مطلع هستند و اين موضوع در مجامع بين المللي مطرح شده است.
اين فعال و كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اقداماتي كه ايران در عرصه هاي بين المللي انجام داده و مورد تجليل واقع شده، افزود : كشور ايران در كنترل مواد مخدر تلاش هاي زيادي داشته كه چنين اقداماتي باعث جلوگيري از جابه جايي مواد مخدر به كشور هاي اروپايي شده و اين دسته از كشور ها از ايران بابت اين تلاش ها تجليل كرده اند.
وي يادآورشد : چنين فعاليت هاي شاخص نظام و قدرداني و تجليل هاي كه از دولت شده بايد بيان شود و جايگاه و اهميت كشورمان در بين كشورهاي ديگر بيان شود كه اعتماد به كشور وجود دارد.
وي ادامه داد : فعاليت هاي زيادي در كشور شده و بر اساس بيانيه گام دوم انقلاب قرار است پرچم نظام اسلامي به دست حضرت ولي عصر(عج) و با اقدامات كشور بر فراز عالم نصب شود و براي چنين اتفاقي و گسترش مفاهيم اسلامي بايد ارتباطات خارجي برقرار شود و بدانيم جز از عنصر جهاني هستيم.
وي با اشاره به اينكه بايد ساختارهاي مديريتي در ارتباطات داخلي و خارجي اصلاح شود، گفت: تعادل در ارتباطات بين المللي و با ديپلماسي عزت مندانه ارتباطات خارجي برقرار و به دليل دشمني ترامپ عليه ايران و برهم زدن برجام نبايد ما عقب نشيني كنيم در حالي كه بقيه كشور ها حضور دارند و تعهدات خود را انجام مي دهند.
وي بر ضرورت اصلاح ساختاري در مديريت كشور تاكيد و اضافه كرد : موازي كاري و جزئي نگري به مديريت كشور بسيار آسيب مي زند و نبايد تمام تمركز كشور بر روي يك مساله كوچك قرار گيرد كه اين چنين اتفاقات مديريت كشور را با مشكل روبرو مي كند.

**رفع چالش هاي كشور نيازمند خلاقيت با نيروي جواني است
رئيس مجمع جوانان استان اصفهان در ميزگرد خبري ايرنا به جوان گرايي اشاره كرد و گفت: رفع چالش هاي كشور ديگر با روش هاي قبلي به طور كامل رفع نمي شود و بايد خلاقيت و ابتكار ايجاد شود كه اين خلاقيت و ابتكار را جوانان مي توانند رقم بزنند.
نورالدين سهرابي با بيان اينكه در بيانيه گام دوم انقلاب چالش ها و نقاط مثبت به خوبي بيان شده و راهكارهاي عملياتي بيان شده، افزود: براي رفع اين چالش ها نيازمند از جان گذشتگي مثل دوران دفاع مقدس است و جوانان در زمان حاضر آمادگي براي اين اقدام براي رفع مشكلات كشور هستند.
وي ادامه داد: بي توجهي به جوانان منجر به نارضايتي آنان شده و بايد منويات رهبر معظم انقلاب در خودسازي، توجه به جوانان، بهبود رفتار در عرصه هاي بين المللي و داخلي است تا اينكه نقاط ضعف رفع شود.
وي با اشاره به توصيه هاي رهبري در اين بيانيه و در گذشته پيرامون جوانان، خاطرنشان كرد: عيوب و ضعف هاي مديريتي كشور با استفاده از ظرفيت هاي جوانان مي توان رفع كرد و براي ادامه مسير انقلاب و سرعت بخشي بيشتر به آن نيازمند مشاركت آنان است.
اين استاد دانشگاه يادآورشد: براي جوان گرايي نبايد يك مشاور جوان در كنار مديران قرار گيرد بلكه بايد جوانان در عرصه هاي فعاليت وارد و از تجربه افراد بازنشسته و يا داراي سابقه بالا در مديريت استفاده شود.
وي با بيان اينكه همه مسائل به بايد و نبايدها گره خورده است، تصريح كرد: شفاف سازي براي اين كه اين بايد و نبايدها خطاب به چه كساني است و آن ها چه كاري را بايد انجام دهند، بايد انجام و تكليف افراد در حوزه هاي مختلف روشن شود.
سهرابي با بيان اينكه بايد تحليل ها واقعي بشود، اظهارداشت: نارضايتي هاي نسل جوان از وضع موجود بايد شنيده شود و تريبون به آن ها اختصاص يابد تا نارضايتي هاي خود را بيان و براي آن اقدام اساسي و راهبري انجام شود.
وي نياز به بومي سازي فعاليت ها و نيازسنجي در حوزه هاي مختلف اشاره كرد و گفت: بر اساس نيازهاي كشور بايد طرح درس و مفاهيم آموزشي تدوين و از برخوردهاي تند جلوگيري و با منطق و بر اساس مطالبات عمومي راهكار ارائه شود.
وي دوري از آموزه هاي ديني را عامل بروز مشكلات و آسيب هاي اجتماعي بيان كرد و افزود: براي تقويت باورهاي ديني در جامعه به ويژه نسل جوان نيازمند تحليل و بررسي دقيق اطلاعات است.
وي اصلاح نارضايتي ها را موجب تقويت اميد به زندگي و علاقه مندي به برنامه هاي ديني و مذهبي اعلام كرد و يادآورشد: براي اصلاح و رفع نارضايتي ها نياز به فضاي آرام و احساس توجه به مردم است.
اين كارشناسان توسعه كشور را در ابعاد مختلف نياز ضروري امروز جمهوري اسلامي دانسته و تاكيد كردند : بايد با برنامه ريزي و عملياتي كردن بيانيه گام دوم انقلاب هرچه زودتر به اين مهم دست يابيم.
7131/6026/