۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۰۰
کد خبر: 83238587
T T
۰ نفر
بهره وري مصرف آب ضرورت توسعه كشاورزي خراسان رضوي است

گناباد- ايرنا- مديرهماهنگي ترويج سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: ارتقاء بهره وري در مصرف آب به عنوان مهمترين ضرورت و دغدعه توسعه كشاورزي استان نيازمند هم افزايي بيشتر متوليان و فعالان اين بخش است.

مهدي پچاز روز يكشنبه در مراسم تجليل از برترينهاي بخش كشاورزي شهرستان گناباد افزود: استان خراسان رضوي به علت خشكسالي سالهاي گذشته با مشكلات و كمبودهاي زيادي در تامين منابع آبي به خصوص در بخش كشاورزي مواجه بوده است و تنها راه كاهش اين تنگناها استفاده از فناوريهاي نوين است.
وي ادامه داد: استفاده از فناوريهاي نوين كشاورزي تا 10 درصد مصرف آب در اين بخش را كاهش مي دهد و موجب افزايش 10 درصدي توليدات مي شود و دولت تا 85 درصد اعتبارات مورد نياز تسهيلات براي تامين اين تجهيزات به كشاورزان را پرداخت مي كند.
مدير هماهنگي ترويج سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: بايد در انتخاب نمونه هاي توليد بخش كشاورزي به اقليم آب و هوايي استانها و مناطق مختلف هم توجه شود و كشاورزان استان كم آبي مانند خراسان رضوي نبايد با كشاورزان استانهايي با وضعيت مساعد از نظر بارش برف و باران مقايسه شوند.
پچاز با اشاره به انتخاب 128 نفر به عنوان كشاورزان نمونه در بخش كشاورزي خراسان رضوي طي سال جاري، ايجاد انگيزه در كشاورزان براي توليدات كمي و كيفي بهتر را مهمترين هدف از اين اقدام ذكر كرد.
فرماندار گناباد نيز در اين مراسم بهره وري آب و استفاده از فناوريهاي نوين را دغدغه هاي مهم بخش كشاورزي اين شهرستان ذكر كرد و گفت: سالانه 124 ميليون متر مكعب آب در در بخش كشاورزي گناباد مصرف مي شود در حالي كه مجموع مصرف آب شرب در اين شهرستان شش ميليون متر مكعب است.
حامد قرباني افزود: قنات قصبه گناباد به تنهايي 150 ليتر در ثانيه آبدهي دارد كه با اين ميزان مي توان دو هزار هكتار كشت كشاورزي انجام داد و بايد با بهره گيري صحيح از منابع آب از هدرفت آن جلوگيري كرد و كشت محصولاتي متناسب با شرايط منطقه اي و توسعه گلخانه ها هم بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه داد: شهرستان گناباد با دو اقليم متفاوت كويري و كوهستاني از شرايط بسيار خوبي براي توسعه كشت محصولات كشاورزي برخوردار است و در برنامه ريزيها براي توسعه اين بخش بايد به اين تنوع اقليمي هم توجه شود.
در پايان اين مراسم از 22 نفر از برترينهاي بخش كشاورزي شهرستان گناباد تجليل شد كه از اين تعداد پنج نفر به عنوان كشاورز نمونه استاني انتخاب شدند.
34 هزار بهره بردار بخش كشاورزي در 21 هزار هكتار زمينهاي كشاورزي شهرستان گناباد با داشتن بيش از 500 هزار راس دام سالانه 87 هزار تن محصولات زراعي، باغي و دامي توليد و روانه بازار مصرف مي كنند.
آب مورد نياز بخش كشاورزي و دامداري گناباد از 845 رشته قنات و چاه عميق و نيمه عميق و ساير منابع آبي تامين مي شود.
شهرستان گناباد در 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
1922/2095