۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 83246555
T T
۰ نفر
درمان خانگي سوختگي، شدت آسيب را بيشتر مي كند

تهران- ايرنا- نايب رئيس انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي ايران گفت: درمان خانگي و خودسرانه سوختگي هاي پوست ناشي از حوادث شب چهارشنبه آخر سال سبب وسعت و شدت آسيب مي شود و درمان عارضه را با مشكل مواجه مي كند.

حامد باطني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ايرنا افزود: يكي از مشكلاتي كه در اين ايام پيش مي آيد، آسيب هايي است كه بيماران در جريان استفاده يا قرار گرفتن در معرض مواد محترقه با آن مواجه مي شوند. بيشتر اين افراد نوجوان و جوان هستند و بر اثر اين حوادث عوارض جبران ناپذيري براي سلامت و ظاهر آنها ايجاد مي شود كه تا آخر عمر همراهشان خواهد بود.
وي اظهار داشت: آسيب هاي شايع در نواحي دست و صورت در حوادث چهارشنبه سوري بسيار پيش مي آيد و با توجه به اينكه بدن داراي آناتومي پيچيده است، درمان اين آسيب ها نياز به كارهاي ترميمي، تخصصي و مداخله هاي متعدد پزشكي دارد.
اين جراح پلاستيك و زيبايي ادامه داد: در مراسم چهارشنبه سوري مردم بايد دقت كنند از مواد خطرناك و آسيب رسان استفاده نكنند و اگر آسيبي پيش آمد، از درمان هاي خانگي و خودسرانه بپرهيزند.

* اندام هاي سوخته هرگز به حالت اول بازنمي گردند
باطني ادامه داد: مردم بايد در هنگام بروز حادثه بيمار را به مراكز مجاز و شناخته شده درمان سوختگي منتقل كنند و در اين ايام مراكز سوختگي فوق تخصصي جراحي پلاستيك و رشته هاي مرتبط به صورت آماده باش خدمت رساني مي كنند.
وي تاكيد كرد: اين آسيب ها ممكن است عوارض و صدمات غيرقابل جبران ايجاد كند و گاهي اوقات درمان اين ضايعات عمل هاي جراحي متعدد زمان گير و هزينه بر نياز دارد و در نهايت نيز كارايي اندام و زيبايي ظاهر هرگز به حالت اوليه برنمي گردد.
باطني تصريح كرد: در سوختگي ها با درجات پايين، تاحد قابل قبولي عارضه برطرف مي شود اما در سوختگي ها با درجات بالا ترميم عضو آسيب ديده بسيار سخت و پيچيده است و عوارض آن مدام العمر باقي مي مانند.
به گفته نايب رئيس انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي، سوختگي داراي آسيب هاي پيچيده است و بيماران در ساعات اوليه متوجه نيستند كه چه مقدار به خود صدمه وارد كردند؛ به تدريج بعد از گذشت چند هفته عوارض ظاهر مي شود، جنبه عملكردي بدن از بين مي رود و ناتواني ايجاد مي شود.
باطني افزود: خانواده ها در اين ايام بايد توجه بيشتري به فرزندان خود داشته باشند تا با انجام رفتارهاي خطرناك ايام نوروز را به كام خود و وابستگان خود تلخ نكنند.
به گزارش ايرنا، 2هزار و 82 نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوري سال 96 در كشور مصدوم شدند و چهار نفر نيز در اين حوادث جان خود را از دست دادند.
از مجموع مصدومان، 24 مورد قطع عضو در كشور شدند، 158 نفر از موارد سوختگي نوع درجه متوسط و شديد (درجه دو و سه) بوده و 157 نفر دچار آسيب در ناحيه چشم و مابقي دچار آسيب هاي متعدد شدند.
اجتمام*9022*1834