۱ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۲۵
کد خبر: 83250295
T T
۰ نفر

شهركردی ها با روشنایی چراغ وارد سال نو شدند

۱ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۲۵
کد خبر: 83250295
شهركردی ها با روشنایی چراغ وارد سال نو شدند

شهركرد- ایرنا- شهركردی ها بر اساس رسم خویش، با چراغ روشن به استقبال بهار و آغاز سال 1398 رفتند.

به گزارش ایرنا، شهركردی ها در چهارشنبه شب همزمان با اغاز سال نو ، آئین سنتی 'چراغ بران ' را تا صبح روز پنجنشنبه یكم فروردین 98 برگزار كردند.
مردم شهركرد براساس یك سنت دیرین، هنگام تحویل سال، چراغ خانه را روشن می كنند و روشنایی آن را از اماكن مذهبی و متبركه می گیرند.
مردم شهركرد این سنت دیرین را از گذشتگان خویش به یادگار دارند و در هنگام لحظه تحویل سال و نوروز ، آیین سنتی ˈچراغ بران ˈ را برگزار كردند.
در این آیین مردم شهركرد با اعتقاد بر این كه نوروز، روز برافروختن چراغ حاجت و طلب است آیین سنتی چراغ بران را از غروب آفتاب تا لحظه تحویل سال نو برگزار می كنند.
براساس این سنت، در ابتدای این آیین سنتی، پیران خانواده و ریش سفیدان قوم و طایفه با چراغی در دست وارد امامزاده دو خاتون حلمیه و حكمیه شهركرد می شدند و پس از ادای احترام و زیارت بارگاه این دو بزرگوار، چراغ خانه خویش را به دست سیدی از سادات شهركرد روشن می كرده اند و سپس تازه دامادهای و نوعروسان و بعد از آن نیز دیگر اعضا خانواده برای روشن كردن چراغ به امامزاده می رفته اند.
شهركردی ها معتقدند این رسم دیرین و دیرگاه بیش از 200سال قدمت دارد و در دوران گذشته مردم در محله های مسجد جامع ، مسجد خان ، فلكه آب، ارباب میرزا و محله یخچال، به سمت امامزاده می آمدند و در غروب آفتاب شب نوروز اقدام به روشن كردن چراغ های خانه خود می كردند.
این آیین سنتی برای آنان به منزله بردنˈروشنایی به خانه ˈ است تا در طول سال همواره چراغ مهر و محبت این خانه روشن باشد.
آنان پس از روشن شدن چراغ به عنوان عیدانه به سید روشن كننده چراغ ،هدیه ای از محصول كشاورزی خویش می دادند و سپس به مسجد باز می گشتند و نماز شب می گذاشتند و چراغ را با آیین و احترام به خانه می بردند.
در گذشته باب بود كه مردم، شب نوروز با حضور در امامزادگان شهركرد چراغ خانه های خود را برمی افروخته اند و سپس در فردای نوروز به دیدار یكدیگر می رفتند و دید و بازدید نوروز نیز تا زمانی كه چراغ روشن بوده انجام می شده است.
2097