۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۱۴
کد خبر: 83250974
T T
۰ نفر
چين از آمريكا خواست مانع توقف رهبر تايوان در هاوايي شود

پكن- ايرنا- سخنگوي وزارت امور خارجه چين از ايالات متحده آمريكا خواست اجازه ندهد 'تساي اينگ ون' رهبر تايوان در جريان سفر هفته آينده خود به جزاير اقيانوس آرام در هاوايي توقف كند.

به گزارش ايرنا گنگ شوانگ روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: ما به طور مداوم و قاطعانه مخالفت خود را با ايالات متحده آمريكا و يا كشورهاي ديگر كه داراي رابطه ديپلماتيك با چين هستند در اين نوع ترانزيت ها اعلام كرده ايم.
تساي قرار است در جريان سفر هشت روزه خود به جزاير پالائو، نائورو و جزاير مارشال در اقيانوس آرام كه از روز پنجشنبه آغاز مي شود، در شهر هاوايي آمريكا توقف كند.
چين همچنين از ايالات متحده خواست تا ارسال هرگونه سيگنال تادرست به استقلال طلبان تايوان خودرداري كند.
چين، جزيره تايوان را كه در سال 1949 ميلادي در پايان جنگ داخلي از اين كشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون 'اصل يك چين' بخشي از خاك خود مي داند.
مقام هاي چين و تايوان در سال 1992 ميلادي به توافق رسيدند هر اقدامي در اين منطقه و در روابط طرفين بر اساس اصل «چين واحد» باشد بر اساس اين اصل، ‌چين و تايوان به يك كشور كه همان سرزمين مادري است تعلق دارند.
بر اساس اصل 'يك چين' هر كشوري كه داراي روابط رسمي با پكن است حق ندارد با مقام هاي تايواني ملاقات كند.
اما از زماني كه «تساي اينگ ون» در سال 94 شمسي به عنوان اولين زن تايواني از حزب حاكم دمكراتيك ترقي خواه رئيس حكومت تايوان شد، روابط دو سوي تنگه تايوان (چين و تايوان) تيره شده است.
حزب او از نظر چين، داراي ديدگاه هاي استقلال طلبانه است و بخش هايي از اساسنامه آن از استقلال و منفك شدن تايوان از چين حمايت كرده است و با امريكا رابطه سياسي برقرار كرده است كه چين از ان ناخرسند است.
**آساق**1904**