۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۵۲
کد خبر: 83255438
T T
۰ نفر
بارش برف بهاره مردم و مسافران نوروزي را در اراك غافلگير كرد

اراك - ايرنا - بارش برف سنگين در ششمين روز از بهار مردم و مسافران نوروزي را غافلگير كرده و در شرايط اسكان و سفر مسافران دشواري ايجاد كرد.

به گزارش ايرنا، ناپايداري هاي جوي 2 روز اخير در استان مركزي به صورت بارش باران شديد بود كه از ساعت 10 صبح روز سه شنبه اين بارش ها به برف تبديل شده و با حجم شدت زيادي سراسر اين كلانشهر را سفيد پوش كرده است.
كارشناس اداره كل هواشناسي استان مركزي در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: ناپايداري هاي اخير در استان مركزي كه از شدت بالايي برخوردار است ناشي از فعاليت سامانه كم فشار جنوبي است كه موج اصلي آن از روز دوشنبه در نقاط مختلف استان فعال شده و بارش ها تا بامداد چهارشنبه به صورت برف ، باران و رگبار ادامه دارد.
«محمود اميدي» افزود: دماي هواي اراك درحال حاضر يك درجه بالاي صفر است كه پيش بيني مي شود در ساعات پاياني امشب افت يك تا 2 درجه اي داشته باشد.
وي عنوان كرد: دماي هواي كلانشهر اراك در بامداد روز سه شنبه 2 درجه بالاي صفر گزارش شده بود.
وي توضيح داد: با عبور اين سامانه بارشي طي روزهاي پاياني هفته شرايط هوا تثبيت مي شود اما مجدد سامانه بارشي جديدي در اين منطقه فعال خواهد شد.
فرماندار شهرستان اراك گفت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسي بارش برف سنگين كه از پيش از ظهر سه شنبه در اراك آغاز شده تا اواخر وقا امروز به صورت متناوب ادامه دارد و اقدامات اسكان اضطراري و پذيرايي از مسافران نوروزي نيز به شكل ويژه در ستاد مديريت بحران اين شهرستان ديده شده است.
«حسين بختياري» افزود: گروه هاي برفروب شهرداري در نقاط مختلف شهر مشغول پاكسازي معابر و نمك پاشي هستند و مشكل خاصي در اين خصوص وجود ندارد.
وي توضيح داد: علاوه بر مكان هاي پيش بيني شده آموزش و پرورش براي اسكان مسافران نوروزي، شمار زيادي از كلاس هاي مدارس به همراه فضاهاي امازداده آمنه خاتون (س) و مساجد شهر اراك و همچنين اماكن عمومي در مسيرهاي ورودي و خروجي كلانشهر اراك به سمت تهران، فرمهين و ملاير براي ماندگاري مسافران تجهيز و آماده است.
فرماندار شهرستان اراك خاطرنشان كرد: نيروهاي هلال احمر، ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و شهرداري در ميدان امام خميني (ره) اراك (سه راهي خمين) مستقر هستند و هرگونه راهنكايي اسكان و پذيرايي براي مسافران نوروزي را انجام مي دهند.
بختياري ادامه داد: امكانات سوخت رساني سيار براي خودروهايي كه در راه هاي منتهي به اراك نيازمند كمك باشند نيز در شرايط كنوني پيش بيني شده است.
وي توضيح داد: با توجه به حجم و شدت بالاي بارش ها در 48 ساعت اخير نگراني هايي در خصوص ابگرفتگي برخي مناطق روستايي و حواشي شهر اراك وجود داشت كه با تبديل اين بارش ها به برف نگراني ها برطرف شده و همه توان براي خدمات برفروبي و كمك به مسافران به كار گرفته شده است.
بر اساس اطلاعيه هواشناسي استان مركزي علاوه بر بارش برف و باران شديد تا اواخر وقت سه شنبه احتمال وزش باد شديد موقتي، رعد وبرق و تكرگ نيز در اين استان دور از انتظار نيست.
ساوه با بيشينه دماي 10 و نيم درجه سانتيگراد بالاي صفر گرمترين و شازند با كمينه دماي 2 دهم درجه سانتيگراد زير صفر سردترين شهر استان مركزي در 24 ساعت گذشته بوده است.
ايستگاه اراك در شبانه روز اخير 30 و 6 دهم ميليمتر، ساوه 18 و 2 دهم ميليمتر، تفرش هفت و 6 دهم ميليمتر، محلات 37 و سه دهم ميليمتر، شازند 30 و هشت دهم ميليمتر، خنداب 14 و هشت دهم ميليمتر، كميجان 10 و چهار دهم ميليمتر، دليجان 29 و 2 دهم ميليمتر، آشتيان هشت و نيم ميليمتر آشتيان، غرق آباد 25 و سه دهم ميليمتر، باران سنج فرمهين 9 و نيم ميليمتر و مامونيه 28 ميليمتر بارش ثبت را كرده است.
342 ميليمتر بارندگي در سال زراعي جاري (اول مهرماه پارسال) تاكنون در استان مركزي به ثبت رسيده است.
6013/