۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83260427
T T
۰ نفر
سال رونق تولید، زمان اعتماد به بازار سرمایه و حذف فساد است

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی بورس گفت: در سال رونق تولید نباید زمینه رانت و فساد را برای سودجویان فراهم كنیم كه یكی از اصلی ترین اقدامات برای تحقق این هدف، سپردن كشف قیمت كالاها به نظام عرضه و تقاضا و بازار سرمایه به جای تعیین دستوری قیمت ها است.

«سعید اسلامی بیدگلی» امروز (یكشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان «رونق تولید» اظهار داشت: كشف قیمت كالاها به خصوص كالاهای اساسی باید بر اساس نظام عرضه و تقاضا باشد.
وی افزود: پس از بارها آزمون و خطا در قیمت گذاری دستوری كالاها كه با هدف حمایت از مصرف كنندگان و مردم صورت می گیرد اما نتیجه عكس می دهد، زمان آن رسیده است تا تصمیم گیران با اعتماد كامل به ساز و كار بازار، كشف قیمت كالاها را بدون دخالت در روند بازار به بورس كالای ایران به عنوان یكی از اركان بازار سرمایه بسپارند.
عضو شورای عالی بورس خاطرنشان كرد: در صورت تحقق این ایده، با شفاف سازی فرآیند كشف قیمت كالاها، جریان اطلاعات در سطح جامعه و تحلیگران افزایش می یابد.
اسلامی بیدگلی، استفاده از سازوكار بورس در عرضه محصولات و نیز به كارگیری ابزارهای مالی بازار سرمایه را ضروری دانست و گفت: براساس تجربیات دنیا و مولفه های اقتصادی باید تعیین قیمت كالاها به خود بازار سپرده شود كه شفاف ترین بستر برای پیاده سازی نظام بازار، بورس كالا است.
وی با تاكید بر عرضه كامل محصولات به خصوص كالاهای اصلی در بورس، افزود: هرچقدر سازوكارهای تعیین قیمت محصولات به بازار سرمایه سپرده شود، شفافیت در فرآیند كشف قیمت محصولات افزایش پیدا كرده و رانت و فساد در اقتصاد كشور در سراشیبی قرار می گیرد.
اسلامی بیدگلی در ادامه به ابزارهای مالی موجود در بورس اشاره كرد و گفت: امروز در بازارهای ما، ابزارهای مدیریت ریسك كمرنگ هستند بنابراین راه اندازی ابزارهای جدید مانند قرارداد آتی و «آپشن» (اختیار معامله) در بورس به كارایی بازارها و كشف قیمت بهتر كمك می كند كه باید همه در فراگیر شدن این ابزارها و معرفی مزایای آن از جمله پوشش ریسك تلاش كنند.
وی تصریح كرد: در حال حاضر ابزارهای مدیریت ریسك در بورس راه اندازی شده كه امیدواریم با استفاده بیشتر فعالان صنایع از این ابزارها، شاهد كاراتر شدن بازارهای كالایی باشیم.
به گزارش ایرنا، كنار گذاشتن دلالان و واسطه ها از مزایای عرضه محصولات در بورس است كه باعث می شود سود اصلی عاید تولیدكنندگان شود.
با هدف شفاف كردن معاملات مواد و كالاهای پایه از جمله فراورده های نفتی، محصولات پتروشیمی، فلزی، معدنی و كشاورزی و همچنین بسترسازی برای صادرات منسجم آنها، روند ورود این محصولات به بورس و راه اندازی ابزارهای جدید مالی رو به افزایش است.
ارزش كل معاملات كالایی در بورس در دوره 11 ماهه ابتدایی سال 97 یك هزار و 567 هزار میلیارد ریال بوده است كه ركورد جدیدی در ارزش معاملات بورس به شمار می‌رود. ارزش كل معاملات نسبت به دوره مشابه در سال 96 حدود 60 درصد افزایش داشته است.
رهبر معظم انقلاب همزمان با آغاز سال جدید خورشیدی در ایران، سال 1398 را «رونق تولید» نامگذاری كردند.
اقتصام**2022**1336
۰ نفر