۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۱۲
کد خبر: 83261431
T T
۰ نفر
بندر بريس مكاني جذاب براي تماشاي دريا و كوههاي مريخي

چابهار- ايرنا- بندرصيادي و گردشگري بريس در نوار ساحلي چابهار- گواتر در جنوب سيستان و بلوچستان با غروبي زيبا، ساحلي دلنشين مكاني براي تماشاي همزمان دريا، ساحل ماسه اي و كوههاي مريخي يا مينياتوري است.

به گزارش ايرنا گردشگران علاوه بر سفر به شهر و منطقه آزاد چابهار در ايام تعطيلات نوروزي سفرهايي يكروزه به نوار ساحلي چابهار- پسابندر و گواتر در اسكله بريس داشته و از نمايي متفاوت به تماشاي دريا، ساحل ماسه اي و كوههاي مريخي پرداخته اند.
طلوع و غروب خورشيد همراه با نور كشتي ها در شب، موقعيت مناسب در دهانه اقيانوس هند، ساحل صخره اي با منظره برخورد موج به صخره هاي پر ارتفاع، انواع خرچنگ ها و لاك پشت هايي كه روي صخره همبازي امواج اند و نسيم روح بخش كنار ساحل بريس همه و همه جلوه نابي از طبيعت شاعرانه چابهار و كنارك در محدوده بنادر صيادي؛ ساحل زيبا را به تصوير مي كشد.
روستاي بريس با آب و هواي گرم و مرطوب موقعيت راهبردي در ساحل درياي عمان دارد و از نقاط مورد پسند گردشگران در حوزه شهرستان چابهار است.
چابها و كنارك در محدوده سواحل مكران به آب هاي اقيانوس هند متصل هستند و موقعيت مناسبي علاوه بر آبزي پروري(ماهي وميگو)؛ جذابيت هاي فراوان گردشگري دارند كه هر مسافري در سفر به اين شهرستان هاي ساحلي از 11 بندر صيادي بويژه بريس در مسير ساحلي چابهار- گواتر ديدن مي كنند.
11 بندر ماهيگيري و جايگاه تخليه صيد شامل بنادر تيس، كنارك، رمين، زرآباد، پزم، چابهار، بريس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستان هاي چابهار و كنارك براي صيد و صيادي فعال است.
گردشگران با سفر به بندر بريس مي توانند از زيبايي هاي صخره هاي اعجاب انگير در ساحل دريا، كوههاي مريخي يا مينياتوري و طبيعت بكر و رويايي اين منطقه ديدن كنند.
مديركل شيلات سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اسكله هاي ماهيگيري چابهار و كنارك جذابيت فراواني براي گردشگران دارند و سالانه هزاران نفر از مسافران در فصول مختلف سال براي مشاهده تخليه و بارگيري صيد روزانه ماهي به بندر بريس و ساير بنادر صيادي سفر مي كنند.
هدايت الله ميرمرادزهي افزود: صيد با قلاب در محدوده بنادر صيادي يكي از جذابيت هايي است كه شمار زيادي از گردشگران، ماهي مورد نياز خود را صيد مي كنند.
وي ادامه داد: اسكله بندر صيادي بريس از نوع سنگي و بتني، عمق آبخور 2 متر، طول راه ارتباطي 800 متر، طول موج شكن آن 594 متر، پهلوگيري اسكله 160 متر، بازوي فرعي 95 متر و وسعت حوضچه آن 25 هكتار است كه در سال 1368 ساخته شد و در سال 1371 به بهره برداري رسيد.
مديركل شيلات سيستان و بلوچستان تصريح كرد: در مجموع 402 شناور شامل 64 لنج برودتي، 79 لنج يخي و 259 قايق در بندر بريس فعال است.
به گزارش ايرنا، بندر صيادي بريس با جمعيت بيش از 6 هزار نفر در دهستان نگور از توابع بخش دشتياري شهرستان چابهار واقع شده و فاصله آن از مركز بخش نگور 44 كيلومتر و تا مركز شهر چابهار 60 كيلومتر است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و سرزمين موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از سه شهر به نام هاي چابهار، پلان و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3213
۰ نفر