۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۲۸
کد خبر: 83262711
T T
۰ نفر

فراز و فرود كشتی در سال 97

۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۲۸
کد خبر: 83262711
فراز و فرود كشتی در سال 97

تهران - ایرنا - نتایج ضعیف تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی ایران در سال جاری و استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون كشتی در كنار موفقیت های كشتی پایه از مهمترین موضوعات كشتی در سال گذشته بود.

به گزارش ایرنا، عنوان ششمی تیم ملی كشتی آزاد ایران در پیكارهای جهانی سال 2018 كه اواخر شهریور در بوداپست مجارستان برگزار شد، با سه مدال برنز حسن یزدانی، علیرضا كریمی و پرویز هادی و جایگاه یازدهم تیم كشتی فرنگی كه با تك مدال برنز مهدی علیاری به دست آمد، كافی بود تا سیل انتقادات به عملكرد تیم ملی همچون سال قبل از آن سرازیر شود.
این موضوع سبب شد تا رسول خادم با بیان برخی مشكلات دیگر كشتی ایران همچون مشكلات مالی و موضوعات بین المللی، پس از 6 سال، سرانجام آبان 97 از سمت خود كناره گیری كند. البته او یكبار دیگر و در اواخر سال 96 نیز از سمت خود استعفا كرده بود اما با اصرار مجمع به فدراسیون بازگشت.
استعفای خادم و سرپرستی حمید بنی تمیم در فاصله كمتر از 20 ماه تا بازی های المپیك 2020 توكیو، شرایط سختی را پیش روی كشتی ایران قرار داده است. همین موضوع سبب شد تا بنی تمیم در كنار همكارانش با تغییر در كادر فنی تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی و آوردن غلامرضا محمدی و محمد بنا، شور و هیجان را به كشتی بازگرداند و اردوهای تیم ملی برای حضور در مسابقات پیش رو همچون قهرمانی آسیا و رقابت های جهانی سال 2019 قزاقستان كلید بخورد.
اما مهمترین موضوع در دوران سرپرستی فدراسیون، برگزاری انتخابات بود كه همه دغدغه و نگرانی گوش شكسته ها تعیین تكلیف فدارسیون بود كه خوشبختانه با اعلام وزارت ورزش و جوانان كار ثبت نام از 15 تا 28 اسفند به مدت 10 روز كاری انجام شد.
از سوی دیگر كشتی ایران در سال 1397 موفقیت ها و دستاوردهای دیگری داشت كه مهمترین آنها مقام قهرمانی كشتی آزاد و فرنگی در بازی های آسیایی جاكارتا با كسب 5 مدال طلا و 3 برنز و بهترین رشته كاروان ورزشی ایران در این رقابت ها بود. قهرمانی همزمان تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی نوجوانان در رقابت های جهانی كرواسی پس از 22 سال، قهرمانی تیم های كشتی آزاد و فرنگی نوجوانان در المپیك 2018 آرژانتین با كسب 2 مدال طلا، 2 مدال نقره و كسب مدال طلا برای اولین بار در این رقابت ها، قهرمانی فرنگی كاران جوان (برای دومین بار پیاپی) و سومی آزادكاران جوان در مسابقات جهانی اسلواكی و قهرمانی تیم های آزاد و فرنگی نوجوانان و جوانان در مسابقات آسیایی ازبكستان و هند، بود.
امسال تیم های كشورمان به 34 رقابت برون مرزی شامل مسابقات جهانی، قاره ای و بین المللی اعزام شدند و 60 مسابقه داخلی و بین المللی شامل 47 رقابت داخلی (قهرمانی كشور، انتخابی تیم ملی، لیگ و ...) و 13 رقابت بین المللی كه در داخل كشور برگزار شد، از جمله رقابت های نونهالان قهرمانی آسیا، جام های كودك، یادگار امام (ره)، شاهد، سیدجعفر موسوی، باشگاه های جهان و جهان پهلوان تختی توسط فدراسیون كشتی انجام شد.
همچنین برای اولین بار تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی نوجوانان به صورت همزمان در رقابت های جهانی این رشته در كشور كرواسی به عنوان قهرمانی رسیدند كه این قهرمانی در كشتی فرنگی برای سومین بار تكرار شد و آزادكاران نیز برای اولین بار در خارج از خانه به عنوان قهرمانی رسیدند. هر 4 نماینده نوجوان كشتی فرنگی و آزاد ایران اعزامی به المپیك جوانان در كشور آرژانتین صاحب مدال شدند و رشته كشتی در این مسابقات عملكرد بسیار خوبی با كسب 2 مدال طلا و 2 مدال نقره داشت.
تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی نونهالان، نوجوانان و جوانان در رقابت های آسیایی همگی صاحب عنوان قهرمانی شدند و تیم كشتی پهلوانی اعزامی به رقابت های بازی های جهانی عشایر در كشور قرقیزستان نیز به عنوان بهترین رشته شركت كننده 3 مدال طلا و عنوان قهرمانی كسب كردند.
امسال برای اولین بار رقابت های كشتی آزاد و فرنگی نونهالان قهرمانی آسیا به میزبانی ایران برگزار شد و تیم های ایران با كسب 12 مدال طلا، یك نقره و 7 برنز عنوان قهرمانی را از آن خود كردند، همچنین برای اولین بار رقابت های بین المللی كشتی كلاسیك بانوان در كشور لبنان برگزار و رقابت های لیگ فصلی این رشته نیز در 4 نوبت برگزار شد.
برگزاری اردوهای تیم های ملی طبق تقویم فنی در تمامی رده های سنی در رشته های مختلف از جمله كشتی آزاد، فرنگی، پهلوانی، ساحلی، كلاسیك بانوان و ... و همچنین كلاس های و كارگاه های متعدد داوری و مربیگری در دستور كار فدراسیون كشتی بود.
موفقیت های كشتی در رده سنی پایه در حالی رقم خورد كه تیم های كشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان در پیكارهای جهانی نتایج دور از ذهن و ضعیفی را داشتند كه این موضوع در آستانه بازی های المپیك، نگران كننده و به طور حتم چالش پیش روی رییس آینده فدراسیون كشتی خواهد بود.
تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان ایران در حالی در مسابقات جهانی مجارستان به ترتیب ششم و یازدهم شدند كه از جمع 20 ملی پوش اعزامی، 14 نفر از دور مسابقات حذف شدند. نتایجی كه زنگ خطر را برای كشتی ایران به صدا درآورد و به طور حتم رییس فدراسیون در كنار سرمربیان تیم های ملی، فرصت اندكی برای پوشش نقایص و جبران نتایج ضعیف 2 سال گذشته دارند و در مجموع كار بسیار سختی در انتظار كشتی ایران در رقابت های جهانی سال 2019 قزاقستان برای كسب سهمیه المپیك و به دنبال آن، بازی های المپیك است.
رقابت های كشتی آزاد زیر 23 سال جهان روزهای 25 تا 27 آبان در شهر بخارست رومانی برگزار شد و در پایان تیم ایران با یك مدال طلای «كامران قاسم پور» در وزن 86 كیلوگرم و 4 مدال برنز «نوید زنگنه»، «حسین شهبازی»، «علی شعبانی» و «امین طاهری» در وزن های 74، 92، 97 و 125 كیلوگرم و كسب 105 امتیاز به عنوان سوم دست یافت. این در حالی بود كه تیم ایران سال گذشته در جایگاه هشتم قرار گرفت و امسال نسبت به سال گذشته 5 پله صعود كرد.
تیم كشتی فرنگی زیر 23 سال نیز توسط مهدی محسن نژاد، مهدی ابراهیمی، علی اكبر حیدری و علی اكبر یوسفی در اوزان 60، 82، 97 و 130 كیلوگرم صاحب 4 مدال برنز شد. در رده بندی تیم نیز تیم ایران با 70 امتیاز در جایگاه ششم قرار گرفت.
مدال طلای كامران قاسم پور در وزن 86 كیلوگرم كشتی آزاد امیدهای جهان، تنها مدال طلای ایران در بین 40 ملی پوش كشتی آزاد و فرنگی ایران اعزامی به رقابت های بزرگسالان و امیدهای جهان بود.
ورزشی**1067**9129**9118**