۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83263103
T T
۰ نفر

بازديد از پايگاه ملي حسنلو 38 درصد افزايش يافت

۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83263103
بازديد از پايگاه ملي حسنلو 38 درصد افزايش يافت

اروميه - ايرنا - سرپرست مجموعه پايگاه ملي حسنلو گفت: تعداد بازديدكنندگان در ايام نوروز از مجموعه پايگاه ملي حسنلو در نقده نسبت به مدت زمان مشابه پارسال رشد 38 درصدي دارد.

حسن شيري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از زمان آغاز طرح خدمات سفر نوروزي، از 25 اسفند سال 1397 تا 10 فروردين سال جاري حدود يكهزار و 850 نفر گردشگر داخلي و چهار ميهمان خارجي از اين مجموعه بازديد كردند.
وي با اشاره به اقدامات انجام يافته در طول سال جهت معرفي محوطه تاريخي حسنلو، افزود: برگزاري برنامه هاي متنوع مانند نوروزگاه، معرفي بيشتر اثر در رسانه ها و عموم مردم، توزيع بروشورهاي متنوع و رايگان در محل، مستقر نمودن راهنمايان گردشگري، نصب تابلوها و بيلبوردهاي معرفي اثر در جاده هاي اصلي منتهي به آن از مهمترين اقدامات بوده است.
وي افزود: اين اقدامات انجام گرفته مهمترين دلايل جذب و افزايش گردشگر بوده كه اميدواريم با اين اقدامات صورت گرفته، روند افزايش بازديد كنند گان در سال هاي آتي نيز ادامه داشته باشد.
وي ادامه داد: اين مجموعه تاريخي از سال 1382 براي انجام مطالعات علمي و فني به پايگاه ملي تبديل شده است و در حال حاضر در ليست موقت ثبت جهاني قرار دارد.
مدير پايگاه ملي حسنلو با تاكيد بر اينكه گردشگران از ساعت هشت تا 18 مي توانند از اين اثر باستاني بازديد كنند، بيان كرد: از سال 1392 نيز موزه اي در كنار اين مجموعه تاريخي راه اندازي و 125 اثر كشف شده از تپه حسنلو در آن به نمايش گذاشته شده است.
شيري گفت: همچنين نمايشگاهي از صنايع دستي شهرستان نقده در حاشيه اين مجموعه راه اندازي شده است تا مردم علاوه بر استفاده از برنامه هاي شاد، بتوانند برخي هداياي نوروزي خود را از اين بازارچه تهيه كنند.
به گزارش ايرنا منطقه تاريخي حسنلو در 80 كيلومتري اروميه و 9 كيلومتري شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزار ساله يكي از مهمترين سايت هاي باستاني ايران با شهرت جهاني است.
جام زرين حسنلو يكي از مهمترين آثار مكشوفه از اين محوطه تاريخي است كه قدمت سه هزار ساله دارد و هم اكنون در موزه ملي ايران باستان نگهداري مي شود.
اين اثر در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملي ثبت شد.
تپه حسنلو بر اساس نظر كارشناسان ميراث فرهنگي، بزرگترين شهر و دژ در عصر آهن در منطقه خاورميانه به شمار مي رفت كه قدمت آن به 6 هزار سال پيش مي رسد و پيش بيني مي شود كه در آينده نزديك براي ثبت در آثار جهاني به سازمان يونسكو معرفي شود.
بر اساس داده هاي باستان شناسي، اين تپه در 10 دوره مورد سكونت قرار گرفته است كه دوره دهم كه قديمي ترين دوره سكونت حسنلو به حساب مي آيد مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از ميلاد بوده است.
7125/7129