۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۵۶
کد خبر: 83275610
T T
۰ نفر
اتصال ريل به بندر كاسپين موجب كسب درآمد ارزي براي كشور است

انزلي-ايرنا- رييس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي درنشست هماهنگي براي تسريع در روند اتصال راه آهن به اين منطقه با حضور دكتر نوبخت گفت:اتصال ريل به بندر كاسپين موجب توسعه مبادلات تجاري و كسب درآمد ارزي براي كشور مي شود.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي سازمان منطقه آزاد انزلي، رضا مسرور با تشريح اقدامات سازمان در روند اجراي اين پروژه ملي و اتصال ريل به بندر كاسپين و فعالسازي كريدورهاي عبوري از منطقه اظهار داشت: يكي از موضوعات حائز اهميت اتصال هرچه سريعتر ريل به بنادر كاسپين و بندر انزلي بوده و با توجه به پيش بيني هاي انجام شده طول مسير راه آهن به سمت بندركاسپين منطقه آزاد انزلي 10 كيلومتر بوده كه دو كيلومتر از آن در محدوده منطقه آزاد انزلي قرار دارد و اين دو كيلومتر مسير داخل محدوده به منظور اتصال راه آهن و سرعت بخشيدن در روند اجراي پروژه آزادسازي شده است.
وي در ادامه با تبيين اهميت اتصال راه آهن در افزايش مراودات تجاري و كسب درآمد ارزي براي كشور خاطرنشان كرد: با تكميل اين پروژه درياي خزر به خليج فارس متصل مي شود و اين مسير موثرترين مسير تجاري خواهد بود و آمادگي داريم با توجه به توافقات انجام شده تعهدات خود را انجام دهيم و طبق روال قانوني و تفاهمنامه منعقده هزينه هاي لازم براي اجراي تعهدات سازمان پرداخت خواهد شد.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در ادامه با اشاره به برگزاري نشست هاي مختلف با كشورهاي چين و قزاقستان به منظور افزايش مراودات تجاري از طريق كريدور تركيبي چين _قزاقستان _ايران (بندركاسپين) گفت : اين كريدور تجاري به لحاظ كاهش هزينه و زمان براي تجار مزيت نسبي دارد و كشور قزاقستان نيز بسيار علاقه مند به انجام مراودات از اين كريدور است، اما ساير كشورهاي حاشيه خزر مزيت هاي رقابتي را نيز ايجاد كرده اند.
وي خاطرنشان كرد: اتصال ريل به بندركاسپين مزيت هاي اين كريدور را افزايش داده و آمادگي داريم به منظور افزايش فعاليت هاي تجاري از اين مسير، مزيت هاي رقابتي را نيز ايجاد كنيم.
رضا مسرور با تقدير از حمايت هاي مقامات ارشد كشور و دكتر نوبخت از توسعه و تكميل طرح هاي زير ساختي در اين منطقه افزود : دولت توجه بسيار زيادي به اين منطقه و فعاليت هاي تجاري با كشور هاي حاشيه خزر داشته و قطعا بندر كاسپين با حمايت هاي دولت به جايگاه اصلي خود رسيده و سازمان منطقه آزاد انزلي نيز توسعه زير ساخت ها را در دستور كار خود قرار داده و اولويت اصلي اين سازمان در گام نخست اتصال راه آهن به بندر كاسپين و در گام بعدي ايجاد اسكله رورو است .
وي اظهار داشت: با انجام قرار دادهاي قانوني قرارگاه خاتم الانبياء از ماه آينده ساخت اين اسكله را با پسكرانه وسيع و اعتبار حدود 70 ميليارد تومان آغاز مي كند اما با توجه به اهميت اجراي اين طرح نياز است كه با حمايت دولت در درياي خزر يك كشتي رورو متعلق به جمهوري اسلامي ايران داشته باشيم.
وي در ادامه به نقش بخش خصوصي در اجراي پروژه هاي زير ساختي در اين منطقه اشاره و تصريح كرد : در حال حاضر بالغ بر 90 در صد پروژه هاي زير ساختي در اين منطقه به خصوص در بخش بندري با سرمايه گذاري بخش خصوصي ايجاد شده كه تاثير بسيار زيادي در جذب فعالان اقتصادي و تجاري داشته و علاوه بر ايجاد درآمد ارزي فرصت شغلي مناسبي را ايجاد كرده است.
نشست هماهنگي براي تسريع در روند اتصال راه آهن به بندر كاسپين و انزلي با حضور دكتر نوبخت معاون رييس جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه ،رييس هيات مديره و مديرعامل سازمان، استاندار گيلان،نمايندگان مردم بندر انزلي و رشت در مجلس شوراي اسلامي، مديران كل دستگاه هاي اجرايي استان، مديران وزارت راه و شركت هاي مشاور و پيمانكار مرتبط با راه آهن رشت به بندرانزلي و بندركاسپين برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه خزر است و كشورهاي حاشيه درياي خزر، تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.
قرار گرفتن در مسير كريدور بين المللي شمال - جنوب، دارابودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه، راسنودسك در تركمنستان، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربايجان، دسترسي از طريق راه هاي مناسب، به بازارهاي مصرف كشورهاي CIS، نزديكي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله مزاياي منطقه آزاد انزلي است.
مزاياي قانوني همچون امكان ثبت، مالكيت و مشاركت سرمايه گذاران خارجي تا ميزان 100 درصد در منطقه، امكان فعاليت بانك ها و موسسات مالي - بيمه اي در اين منطقه، معافيت مالياتي 20 ساله بر درآمد و دارايي از تاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي، وحدت مديريت در ارائه كليه خدمات به سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا و معافيت هاي جديد براي فعالان اقتصادي - توليدي، فعاليت بورس كالاي منطقه، رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبه كالاي همراه مسافر و برگزاري پانزدهمين اجلاس اتاق هاي بازرگاني كشورهاي حاشيه درياي خزر زمينه ساز رونق فضاي كسب و كار در محدوده منطقه شده است.
6030