۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۲۸
کد خبر: 83276395
T T
۰ نفر

افشاگر اسناد محرمانه در محاكم قضايي انگليس

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۲۸
کد خبر: 83276395
افشاگر اسناد محرمانه در محاكم قضايي انگليس

تهران - ايرنا - «جوليان آسانژ» موسس تارنماي افشاگر ويكي ليكس كه روز پنجشنبه در لندن دستگير شد، اكنون بايد به اتهامات خود درباره مشاركت در توطئه هك كردن در آمريكا و آزار جنسي در سوئد پاسخ دهد.

به گزارش ايرنا، آسانژ روزنامه نگار، برنامه نويس رايانه و كنشگر اينترنت كه ويكي ليكس را به عنوان يك رسانه افشاگر براي ايجاد شفافيت در عملكرد دولت ها و افشاگري اخبار سياسي و اجتماعي تاسيس كرد، پيش از برنامه نويسي رايانه يك هكر بود.
ويكي ليكس تاكنون هزاران سند محرمانه را فاش كرده است كه موضوعات مختلفي از صنعت فيلم گرفته تا امنيت ملي و جنگ را در بر مي گيرد.
آسانژ با اتهام توطئه براي هك كردن رايانه هاي نظامي در آمريكا مواجه است و ممكن است به آمريكا استرداد شود.
مقامات آمريكايي صبح پنجشنبه، كيفرخواستي را عليه آسانژ صادر كردند كه وي را به همدستي با«چلسي مانينگ»تحليلگر سابق اطلاعاتي ارتش براي سرقت و انتشار مجموعه عظيمي از اسناد طبقه بندي متهم مي كند. به گفته دادستان ها، آسانژ درمقعطي تلاش كرده به مانينگ كمك كند تا اقدام به رمزگشايي از رايانه هاي نظامي كند كه اطلاعات در آنها ذخيره شده بودند.
مانينگ در مدت 4 ماه در سال 2010ميلادي صدها هزار گزارش محرمانه را درباره جنگ هاي عراق و افغانستان دانلود كرد كه همچنين شامل اطلاعات وزارت امورخارجه آمريكا درباره بازداشت شدگان در زندان گوانتاناموي كوبا مي شد. وي سپس اين اسناد را در اختيار ويكي ليكس گذاشت و اين تارنما نيز آن را در اينترنت منتشر كرد.
به گفته بازپرستان اين يكي از گسترده ترين موارد درز اطلاعات محرمانه در تاريخ آمريكا بوده است.
اتهام اخير آسانژ در باره نفوذ در رايانه در مارس 2018توسط يك قاضي فدرال مطرح شده اما تا روز پنجشبنه زمان بازداشت آسانژ مخفي نگه داشته شد و در صورت اثبات، وي را با پنج سال حبس مواجه خواهد كرد.
آسانژ كه از سال 2012 در سفارت اكوادور درلندن پناه گرفته بود به دنبال لغو پناهندگي از سوي اكوادور توسط پليس لندن دستگير شد.
پناهندگي موسس ويكي ليكس به دنبال آنچه كه رئيس جمهوري اكوادور لبريز شدن صبر كشورش به دليل رفتار عجيب او در سفارت و نقض خواسته هاي اكوادور براي توقف دخالت درامور دولت ها توصيف شده است، لغو شد.
او همچنين به دليل اتهامات جنسي با احتمال استرداد به سوئد مواجه است. بيش از 70 نفر از نمايندگان پارلمان انگليس در نامه اي ازدولت اين كشور خواسته اند درباره بازگرداندن آسانژ به سوئد در صورت درخواست مقامات استكهلم موافق كند.
سوئد اكنون در حال بررسي اين موضوع است كه آيا تحقيقات درباره اتهامات جنسي او را دوباره آغاز كند يا نه.
دادستان هاي سوئدي در سال 2017 تحقيقات درباره اين اتهام او را متوقف كردند زيرا نمي توانستند زماني كه او در سفارت اكوادور به سر مي برد رسما او را از اتهاماتش مطلع كنند.
«هيلاري كلينتون» وزير امورخارجه سابق و نامزد دموكرات در انتخابات سال 2016 آمريكا كه به دليل افشاگري هاي مخرب ويكي ليكس در انتخابات شكست خورد با لحني استهزا آميز كه همچنين سياست هاي «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري كنوني آمريكا را هدف قرار مي داد درباره دستگيري آسانژ گفت: فكر مي كنم كه اين موضوع تاحدي مضحك است كه اين دولت از يك خارجي استقبال مي كند.
روزنامه گاردين درگزارشي نوشت: روزنامه نگاران بسياري در سراسر جهان بازداشت آسانژ را محكوم كرده اند و به اتفاق آن را جنايتي عليه آزادي بيان توصيف كرده اند.
وكلاي آسانژ مي گويند كه موسس ويكي ليكس در مقابل درخواست ها براي استرداد او به آمريكا مقاومت خواهد كرد. اين اقدام رويه خطرناكي را آغاز خواهد كرد كه به موجب آن هر روزنامه نگاري مي تواند به دليل انتشار اطلاعات درست درباره آمريكا با اتهاماتي از سوي اين كشور مواجه شود.
اروپام**9158**