۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۰۹
کد خبر: 83279669
T T
۰ نفر
سينماي كودك نيازمند پشتيباني همه جانبه است

تهران - ايرنا - مديران بنياد سينمايي فارابي و اعضاي مركز توسعه سينماي كودك و نوجوان در نشستي مشترك، بر حمايت همه جانبه و پشتيباني از سينماي كودك و نوجوان تاكيد كردند.

به گزارش عصر دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا، اعضاي شوراي مركز توسعه سينماي كودك و نوجوان با حضور در بنياد سينمايي فارابي با عليرضا تابش مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و حبيب ايل‌بيگي قائم مقام اين بنياد ديدار و گفت وگو كردند.
عليرضا تابش مديرعامل بنياد با حضور در جلسه با تبريك اعياد شعبانيه با اشاره به فعاليت‌هاي انجام شده توسط بنياد فارابي براي رشد احيا و گسترش سينماي كودك عنوان كرد: راه‌اندازي سايت سينما قصه، تفاهم‌نامه مركز شتاب دهي سينماي ايران، راه اندازي شوراي تخصصي فيلمنامه كودك و… از جمله اقداماتي بوده كه فارابي در اين راستا به سرانجام رسانده است.
وي همچنين از آمادگي بنياد سينمايي فارابي براي همراهي بيش از پيش با مركز توسعه سينماي كودك و نوجوان به منظور پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي اين مركز خبر داد.
در ادامه حبيب ايل‌بيگي قائم مقام بنياد با تبريك به اعضاي شوراي مركزي توسعه سينماي كودك و نوجوان اظهار اميدواري كرد سينماي كودك بتواند به جايگاه شايسته خودش دست پيدا كند و مركز توسعه نيز پيگير مطالبات سينماي كودك و نوجوان از نهادهاي مرتبط باشد.
وي گفت: اميدواريم با همكاري و تعامل في‌مابين بتوانيم گام‌هاي مفيدي را براي سينماي كودك برداريم.
در ادامه پوران درخشنده رييس مركز توسعه سينماي كودك و نوجوان عنوان كرد: همواره فكر مي‌كردم جايگاه سينماي كودك در سينماي ايران كجاست؛ وقتي بنياد سينمايي فارابي را براي احياي سينماي كودك مصمم ديدم تصميم گرفتم با حضورم به سينماي كودك كمك كنم.
وي يادآور شد: احساس مي‌كنم بايد حركتي قوي و پشتيباني همه جانبه درباره سينماي كودك به شكل مستمر شكل بگيرد تا بتوانيم در اين زمينه موفق شويم. در همين راستا بايد مساله مهم اكران و تثبيت آن براي سينماي كودك بسيار جدي گرفته شود و از همين رو احتياج به همراهي همه جانبه بخش دولتي داريم.
همچنين وحيد نيكخواه آزاد كارگردان سينماي كودك نيز در اين نشست عنوان كرد: اگر حمايت‌ها و پيگيري‌هاي فارابي در زمينه سينماي كودك نبود بدون ترديد در همين نقطه فعلي نيز نمي‌بوديم. به نظرم بهتر است جايگاه‌هاي طرفين نزد يكديگر تبيين شود و نحوه فعاليت‌ها و شرح وظايف را مشخص كنيم.
وي يادآور شد: بايد به تصوير درستي از سينماي كودك برسيم و بفهميم سينماي كودك اكنون در چه جايگاه و رتبه‌اي در سينماي ايران قرار دارد؟ مناسبات توليد و پخش كجاست؟ پيشنهاد مي‌كنم به تعريف سياست و سياستگذاري مشخصي در حوزه سينماي كودك برسيم و از جنبه‌هاي مختلف آن را مورد آسيب‌شناسي قرار دهيم.
اين كارگردان سينماي كودك تاكيد كرد: همچنين درخواست مي‌كنم مركز توسعه سينماي كودك و نوجوان را در تصميم‌گيري‌ها و سياستگذاري‌هاي مرتبط با سينماي كودك جدي‌تر بگيريد تا اين تشكل بتواند در دوره‌هاي بعدي و حضور مديران آتي نيز جدي گرفته شده و جايگاهش تثبيت شود.
سيدجواد هاشمي سخنگوي مركز توسعه سينماي كودك و نوجوان نيز عنوان كرد: توجه به توليد و رونق سينماي كودك اگرچه مهم است اما بايد زمينه و فضايي به وجود بيايد كه اين مساله ريشه دار شود و فضاي مناسب را براي ترغيب و تشويق سرمايه‌گذاران و صاحبان صنايع به وجود آورد. پيشنهاد مي‌كنم در اين زمينه فضاي مناسب براي ايجاد پرديس‌هاي تخصصي سينماي كودك در نظر گرفته شود.
حسن آقا كريمي از اعضاي شوراي مركزي مركز توسعه سينماي كودك و نوجوان عنوان كرد: مناسبات سينماي ايران تغيير كرده است و وزارت ارشاد و بنياد سينمايي فارابي در چيدمان و قواعد اكران اثرگذار نيستند البته اين مساله تابع عوامل مختلفي است بنابراين درخواست مي‌كنم فارابي فضايي را به وجود آورد كه مركز توسعه دچار روزمرگي نشود.
وحيد گلستان از اعضاي اين مركز نيز در اين جلسه عنوان كرد: سينماي كودك از جريان عادي توليد و اكران سينماي ايران خارج شده و بايد چرايي اين مساله و راهكاري برطرف شدن و بازگشتش به جريان مذكور مورد بررسي قرار بگيرد … معتقدم نياز به سينماي كودك و نوجوان در بين علاقه‌مندان و جامعه نه تنها كمتر نشده بلكه با سرعت بيشتري حتي گسترش يافته است.
داريوش باباييان از تهيه كنندگان سينماي كودك نيز اظهار كرد: از جشنواره كودك سال گذشته تنها سه فيلم از بخش خصوصي فرصت اكران عمومي پيدا كردند و ساير فيلم‌ها نتوانستند روي پرده بروند.
وي افزود: يكي از دلايل اين مساله، مشاركت و مالكيت بخش زيادي از فيلم‌هاي مذكور توسط بخش دولتي بود بنابراين سرمايه‌گذار دولتي و سازندگان آثار كودك كه از كمك‌هاي دولتي استفاده مي‌كنند بايد توجه بيشتري به حوزه اكران فيلمشان هم داشته باشند.
علي نوري اسكويي كارگردان سينماي انيميشن نيز در اين نشست توضيح داد: توجه به محصولات سينماي كودك در حوزه بين‌الملل شامل حضور در جشنواره‌ها و اكران بين‌المللي لازم و ضروري است. با توجه به سابقه خوب سينماي كودك در حوزه جشنواره‌هاي مختلف سينمايي اين امر كاملاً قابل دسترس بوده و حتي هم اكنون در حال انجام است.
وي ادامه داد: همچنين بايد شيوه‌هاي جديد پخش محصولات سينماي كودك را به تدريج اجرا كنيم و بحث پخش و بازاريابي اينگونه فيلم‌ها توسط فارابي با توجه به حضور و سابقه معاونت بين‌الملل انجام شود.
نادره تركماني از ديگر اعضاي شوراي مركزي مركز توسعه سينماي كودك و نوجوان عنوان كرد: به يك نكته هم بايد در راستاي وظايفمان توجه كنيم و آن هم تدبير راهكاري براي توجه به كودكان و نوجوانان مناطق سيل زده كشور است. اميدوارم بتوانيم به نحوي فيلم‌هاي منتخب كودك و نوجوان را در مناطق مختلف كشور اكران كنيم و عوايد حاصله اين اتفاق نيز به مناطق و كودكان سيل‌زده تعلق گيرد تا گام مهمي را در اين بخش به سهم خودمان برداشته‌ايم.
در ادامه حبيب ايل بيگي پس از پاسخ به نقطه نظرات مطرح شده گفت: بايد تحقيقاتي در حوزه مشكلات، آسيب‌ها و فرصت‌هاي سينماي كودك توسط مركز توسعه سينماي كودك و نوجوان انجام شود. سالن كيارستمي بنياد سينمايي فارابي آماده شده و مي‌توانيد هر 2 هفته يك بار جلسات و نشست‌هاي آسيب شناسي و تخصصي در اين مكان برگزار كنيد.
پوران درخشنده، نادره تركماني، سيدجواد هاشمي، امير مشهدي عباس، علي نوري اسكويي، وحيد گلستان، وحيد نيكخواه آزاد، داريوش باباييان و حسن آقاكريمي به عنوان اعضاي مركز توسعه فيلم كودك و نوجوان و عليرضا تابش مديرعامل بنياد سينمايي فارابي، حبيب ايل‌بيگي قائم مقام بنياد، سيدمحمود افسريان، ميثم مزلقاني و مصطفي محمودي از بنياد سينمايي فارابي در اين نشست حضور داشتند.
فراهنگ**9246**