به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا، جعفر توفيقي روز چهارشنبه در گردهمايي اعضاي كارگروه هاي تخصصي برنامه ريزي و گسترش آموزش عالي در دانشگاه تربيت مدرس اظهار كرد: دانشگاه نبايد با مسائل اجرايي درگير باشد و وزارت علوم با اين جزييات در امور آنها مداخله كند.
وي ادامه داد: از سال 92 شاهد تحول در تصميم گيري هاي وزارت علوم بوديم و اين رفتارهاي اتاق فكري انجام شده تا تصميم گيري ها را از شتاب خارج كرده و به نخبگان رجوع كنند.
توفيقي توضيح داد: در طراحي وزارت علوم تحقيقات و فناوري در جايگزيني وزارت فرهنگ و آموزش عالي سابق يكي از مهمترين دغدغه ها اين بود كه وزارت علوم يك نهاد حاكميتي است و در جايگاه سياست گذاري بايد باشد و كارهاي اجرايي را رها كند كه اين مهم منجر به اقدامات خوبي اعم از بند الف ماده 49 شد.
وي افزود: در طراحي مفهوم وزارت علوم جديد هم دستاورد ديگر اين بود كه دانشگاه ها مستقل باشند و وزارت علوم در طراحي سياست گذاري، استاندار ها پشتيباني و نظارت را بر عهده داشته باشد.
توفيقي اظهار كرد: برنامه ريزي و گسترش آموزش مي تواند ما را به ثبات فكري برساند و نياز به شتاب نيست. در حال حاضر كشور از بحران آموزش كمي عبور كرده است و نياز نيست كه با سياست هاي شتابزده قبلي در اين وضعيت بمانيم.
رئيس پژوهشگاه نفت با بيان اين كه بايد ايده هاي نواورانه و خلاقانه ارائه شود تا از دنيا عقب نمانيم افزود: بايد آمادگي براي برقراري تحولات ايجاد شود. انتقال و بهره گيري از برنامه ريزي و ورود به عرصه نوآورانه، فكر و انديشه نيازمند استقلال دانشگاه ها است.
توفيقي ادامه داد: ما بايد اختيارات را به دانشگاه ها بدهيم تا از اين جمع دانشي بهره ببريم.
وي با اشاره به تحليل نظام سياستگذاري علم و فناوري در كشور عنوان كرد: آموزش عالي در 40 سال گذشته شتاب در سياست گذاري را تجربه كرد كه ناشي از توسعه كمي و اثرات مخربي شد.
توفيقي ادامه داد: دوران تصميم گيري با شتاب شرايطي را ايجاد كرد.
وي با اشاره به اثرات تصميم گيري شتاب زده گفت: دانشي كه فقط در يك جلسه شكل مي گيرد منجر به سياست هاي با ثبات و بر اساس دانش عميق نمي شود. دوم اينكه تقاضاي دانش و رجوع به آن شكل نگرفته است و رشته هاي دانشگاهي بدون دانش عميق ايجاد شده است به عنوان مثال دكتري رشته آموزش عالي 10 سال است كه وارد دانشگاه ها شده است.
رئيس پژوهشگاه نفت ادامه داد: اجتماعات علمي، انديشه ورزي، بحث و گفت و گو، رجوع به انجمن علمي و تفكر انتقادي با تصميم گيري شتاب زده شكل نمي گيرد. در دوران شتابزده نياز به تخبگان و دانشگاه ها در رفع مسائل جانعه احساس نمي شد. و شاهد اكوسيستمي بدون رونق تفكر و انديشه شديم.
وي توضيح داد: كشور هر روزه با مسائل مختلفي رو به رو است بنابراين نيازمند آينده پژوهي و تفكر دانشگاه ها و مراكز علمي است.
توفيقي تصريح كرد: امروز دانشگاه ها گله مند هستن كه چرا به آنها رجوع نمي شود و سيستم ها متزلزل و بي ثبات هستند. زيرا مدت ها شاهد دوران شتاب در سياست گذاري و تصميم گيري در همه ي حوزه ها بوديم.
وي ادامه داد: از ديگر ويژگي هاي اين دوران آن است كه سياست و تصميم پژوهي و اتاق فكر در اين آن شكل نمي گيرد. بسياري از مشكلات امروز ضعف تقاضاي دانش از طرف نهاد ها است همچنين صنعت بدون رجوع به دانشگاه، با شتاب و با هدف توسعه صنعتي شكل مي گيرد.
توفيقي توضيح داد: در اين 40 سال كه شتاب در تصميم گيري بود، آموزش عالي در كشورهاي پيشرفته داراي آرامش براي آينده پژوهي، تحقيق و آموزش بوده است. دانشگاه ها از سياست جدا شده و با استقلال كامل اداره مي شدند و به كارهاي علمي با هيات امنا ميپرداخته اند.
وي ادامه داد: در اين مدت در كشورهاي پيشرفته علم برنامه ريزي متحول شده و مدل هاي بسيار جديدي براي ارتباط دانشگاه و صنعت توسعه پيدا كرده است همچنين دانشگاه ها ماموريت ها و چشم انداز هاي خود را تغيير داده و به آينده هاي دور فكر ميكنند. كه حاصل ثبات و ورود به دانش براي تصميم گيري است.
وي با بيان اينكه بازار علم در اين 40 سال در كشورهاي پيشرفته گرم بوده است، اظهار كرد: كشور پيشرفته دنبال رو دانش خلاق است. عصر جديد رقابت در نواوري، خلق ايده هاي جديد، ترسيم آينده هاي مطلوب و جنب و جوش در محيط هاي علمي كشور است.
گردهمايي اعضاي كارگروه تخصصي برنانه ريزي و گسترش آموزش عالي از صبح امروز (چهارشنبه) توسط معاونت آموزشي وزير علوم و با حضور دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي و جمعي از معاونان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و اساتيد دانشگاه هاي سراسر كشور در حال برگزاري است.
9465 ** 1200
تهران - ايرنا - رئيس پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينكه از سال 92 تصميمات جدي در باره آموزش عالي گرفته شده است، گفت: براي گسترش آموزش و رجوع به دانشگاه ها در كشور وزير علوم و معاونان وزارت خانه بايد به بحث هيات امنا و استقلال دانشگاه ها سرعت بدهد.