۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83283612
T T
۰ نفر

عملیات مبارزه با هجوم ملخ ها به استان های جنوبی

۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83283612
عملیات مبارزه با هجوم ملخ ها به استان های جنوبی

استان ها - ایرنا - عملیات مقابله با هجوم پرشمار و بی سابقه ملخ های صحرایی به برخی از استان های جنوبی كشور به طور جدی طراحی و آغاز شده، آفاتی كه در صورت كنترل نشدن بخش كشاورزی و امنیت غذایی را به مخاطره خواهد انداخت.

به گزارش ایرنا، سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو) به كشورها درباره خطر هجوم ملخ های صحرایی كه اكنون میهمان چند استان جنوبی نظیر هرمزگان، فارس، كرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوشهر هستند، هشدار داده است.
بر اساس اعلام فائو و كارشناسان بخش كشاورزی، ملخ ‌های صحرایی آفت هایی خطرناك برای كشاورزی كشور محسوب می شوند كه در صورت تداوم حضور آنان می توانند امنیت غذایی را نیز مختل كنند.
بر اساس اعلام فائو ملخ های صحرایی در دو طرف دریای سرخ در تكثیر و هجوم گسترده به كشورهای شرق آفریقا و غرب آسیا هستند. برخی از گله های ملخ صحرایی در غرب آسیا اقدام به تخم گذاری كرده و در قالب گله های بسیار بزرگ به سمت كشورهایی نظیر ایران هجوم آورده اند.
افزایش هجوم ملخ ها به استان های جنوبی ایران باعث شد تا سازمان فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد. این تغییر یعنی كشوری كه مورد حمله قرار گرفته احتمال خسارت به محصولات كشاورزی و حتی باغهای آن زیاد است.
دستگاه های مسئول در این زمینه به ویژه وزارت جهاد كشاورزی آمادگی لازم برای مقابله با این آفت را دارند و برنامه عملیاتی برای مقابله با آن طراحی و اجرای آن در بسیاری از استان ها برای جلوگیری از گسترش آنها آغاز شده است.
محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی در این باره گفت: هجوم ملخ های آفریقایی به استان های جنوبی كشور تحت كنترل است و تلاش می شود كه در سریع ترین زمان برنامه های مقابله با آن به منظور جلوگیری از گسترش آنها به اجرا در آید.
ملخ ها به چند دسته تقسیم می شوند كه ملخ های بومی جزء آفات عمومی محسوب شده و مبارزه با آنها بر عهده جهاد كشاورزی هر شهرستان است. ملخ های مهاجر به ملخ صحرایی مشهور و كنترل آنها یك پروسه ملی، بین المللی و منطقه ای دارد.
با نگاهی به عملیات مبارزه 30 ساله ملخ های بومی و ملخ های مهاجر چنین استنباط می شود كه هر ساله به طور متوسط 150 تا 200 هزار هكتار مبارزه با ملخ های بومی در كشور صورت گرفته است.
این میزان مبارزه بیشتر در مناطق كانونی، كوهپایه ها و ارتفاعات انجام شده و چنانچه عملیات كنترل ملخ ها در مناطق كانونی انجام نشود بدون شك این سطح مبارزه می تواند تا پنج برابر افزایش داشته باشد.
علاوه بر انواع ملخ های بومی، باید به امر دیده بانی و پیش آگاهی از وضعیت ملخ صحرایی اهمیت بیشتری داده شود چراكه اهمیت تخریب های این آفت جهانی بر هیچكس پوشیده نیست.
ایران از 2 جبهه جنوب و جنوب شرقی از عربستان، عمان، قطر، امارات متحده، كویت، هند و پاكستان همیشه مورد تهدید این آفت بوده و همچنین در برخی از مناطق جنوبی كشور از جمله جازموریان، چابهار و ایرانشهر این آفت در چند سال اخیر پس از ورود به كشور تخم ریزی كرده و بصورت انفرادی زیست می كنند و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی افزایش تراكم پیدا خواهند كرد.
اگر بخواهیم میزان خسارت ملخ صحرایی را به تصویر بكشیم، هر ملخ صحرایی می‌ تواند هم ‌وزن خودش یعنی 2 گرم در روز غذا بخورد. هر كیلومتر مربع از دسته پروازی متراكم می ‌تواند شامل 50 میلیون ملخ باشد كه روزانه قادرند 100 تن از پوشش گیاهی را از بین ببرند.
دسته پروازی بسیار بزرگ می‌ تواند هزار كیلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه 100 هزار تن پوشش گیاهی را به مصرف برساند.
ارتفاع پرواز دستجات ملخ صحرایی از 100 تا هزار متر گزارش شده و در روزهای آفتابی و گرم این ارتفاع افزایش می یابد.
نسل اول ملخ صحرایی از ماه می- دسامبر در مرز بین یمن، عربستان و عمان مشاهده شده و به دلیل عدم مبارزه با ملخ در مرحله پوره، در مناطق ذكر شده بویژه در یمن افزایش پیدا كرده است.
خشك شدن پوشش گیاهی و مهاجرت ملخ های بالدار از مناطق ذكر شده به سمت مناطق داخلی عربستان و مناطق شمالی و بخش هایی از امارات متحده عربی شده و خشك شدن پوشش گیاهی، بالا بودن تراكم آفت در نسل دوم و شروع مبارزه باعث حركت ملخ های بالدار بر اساس جریان وزش باد به سمت شمال و ورود آن به مناطق جنوبی ایران شده است.
پوشش گیاهی مناسب و سبز، بارش های خوب، آب و هوای مناسب، بافت خاك نرم و مناسب باعث شده آفت بتواند در مناطقی كه فرود آمده مستقر و به جفتگیری و تخم ریزی بپردازد.
معاون مدیریت كنترل و مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات كشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در چابهار گفت: ورود نخستین دسته پروازی ملخ صحرایی به بندر نخیلو استان هرمزگان نهم بهمن سال گذشته گزارش شد.
محمود چالاكی افزود: به دنبال آن گزارش، ملخ های انفرادی در استانهای بوشهر، فارس، خوزستان، جنوب كرمان و شرق هرمزگان با تراكم پائین مشاهده شدند.
گرچه این میهمانان ناخوانده در استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، كرمان و سیستان و بلوچستان حضور یافته اند اما دیگر استان ها نظیر خراسان رضوی و جنوبی نیز به منظور جلوگیری از گسترش آن به استان ها كار سمپاشی را آغاز كرده اند.
رئیس سازمان حفظ نباتات كشور گفت: عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در 40 هزار هكتار از اراضی 6 استان جنوبی كشور اجرایی شد.
محمدرضا درگاهی با بیان این كه هجوم این تعداد ملخ به زمین‌های كشاورزی در 40 سال گذشته بی سابقه بوده است، افزود: 200 هزار هكتار زمین كشاورزی در معرض خطر قرار دارند كه تاكنون در 40 هزار هكتار مبارزه جدی انجام شده و خطر از بین رفته است.
وی اظهارداشت: این آفات كه ملخ صحرایی نام دارد از آفات بسیار خطرناكی است كه اگر كنترل نشوند امنیت غذایی را تهدید می‌كنند.
درگاهی اضافه كرد: ملخ‌هایی كه از عربستان وارد كشور شده اند به 6 استان جنوبی یعنی بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، خوزستان و كرمان رسیده اند.
رئیس سازمان حفظ نباتات كشور گفت: وظیفه مبارزه با ملخ بر عهده دولت است و در این شش استان اعلام آماده باش و اقدامات برای دفع آفت انجام شده است، ولی اعتبار لازم برای قوت گرفتن این فعالیت‌ها كه بالغ بر 10 میلیارد تومان است باید تامین شود.
درگاهی اضافه كرد: هم اكنون این مشكل كنترل شده و در صورت تامین اعتبار و اقدامات صورت گرفته این آفت با حداقل خسارت دفع می‌شود و جای نگرانی نیست.
رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: تا كنون آسیب جدی به زمین‌های كشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با این آفت باید گسترش یابد چرا كه 125 هزار میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است كه در خطر قرار دارند.
وی افزود: در برابر این رقم، مبلغ مورد نیاز برای مبارزه با این آفت بسیار ناچیز است و پیش بینی می‌شود كه در صورت انجام حمایت‌های لازم تا آخر تیرماه این آفت دفع شود.
وی یادآور شد: در سال 1340 یكبار ملخ‌ها به زمین‌های كشاورزی حمله كردند كه بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار هكتار زمین آسیب دید.
درگاهی تصریح كرد: به نظر می‌ رسد عربستان وظایف ذاتی خود را در قبال مبارزه با این آفت را انجام نداده و در همین رابطه برای بررسی این موضوع اعتراض خود را به فائو ارائه كرده است.
به گزارش ایرنا، یكم بهمن ماه سال 97 احتمال حمله ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به ایران از مركز كنسولگری ملخ كه مقرش در رم است، اعلام شد و هشتم بهمن ماه بروز دسته جات ملخ صحرایی در بندر نخیلو استان هرمزگان گزارش شد.
ملخ صحرایی بالدار روزانه بین 200 تا 400 كیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) تولید كرده و می تواند روزانه بین 4 تا 8 كیلومتر مسافت را طی كند.
بر اساس اعلام مسئولان، تشكیل ستاد مبارزه با ملخ در سازمان حفظ نباتات، ستاد استانها، شهرستانها و تشكیل تیم های ردیابی و مبارزه در تمامی نقاط آلوده از اقدام صورت گرفته برای مقابله با این آفت است.
البته ردیابی، دیده بانی و مبارزه با كمك دستگاه ایلوكاست 3 و فرم های دیده بانی از ملخ های صحرایی از اواخر ماههای سال گذشته آغاز شده است.
بر اساس اعلام مسئولان، برای مبارزه و جلوگیری از بروز خسارت جدی به مزارع كشاورزی ناشی از شیوع این آفت نیاز به حداقل بیش از120 میلیارد ریال نقدینگی است كه از ستاد مدیریت بحران درخواست شده است كه در صورت تامین همه آنها می توان با این میهمانان ناخوانده مبارزه ای اساسی داشت و از گسترش آن نیز جلوگیری كرد.
1535
۰ نفر