برپایی نخستین نمایشگاه تعاملی كسب‌وكارهای فرهنگی درفضای مجازی

تهران – ایرنا – معاون فرهنگسازی و توسعه كسب و كار‌های رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ از برگزاری نخستین نمایشگاه تعاملی كسب‌وكارهای فرهنگی درفضای مجازی به میزبانی استان قم خبر داد و افزود : به دلیل بالا بودن پتانسل های این استان برای تولید محتوای دیجیتال ووجود حجم زیادی از ناشران دیجیتال ،این استان برای برپایی این نمایشگاه انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، محمد صادق افراسیابی روز دوشنبه در نشست تشریح برپایی «نمایشگاه تعاملی كسب‌وكارهای فرهنگی در فضای مجازی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویكرد و تاكید دولت تدبیر وامید برای حمایت و مشاركت بخش خصوصی در كارها و فعالیت ها ، اظهارداشت : برای نخستین‌بار نمایشگاه تعاملی كسب و كارهای فرهنگی در فضای مجازی در سطح سیاستگذاری‌های كلان اجرایی و با كمك بخش خصوصی برگزارمی‌شود.
وی ابراز امیدواری كرد كه برگزاری اینگونه رویدادهای بزرگ بتواند باعث انعقاد قراردادهای بسیاری در این حوزه شود.
معاون فرهنگسازی و توسعه كسب و كار‌های رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود اظهارداشت :معتقدیم كه وقتی نمایشگاهی ملی در یكی از استان‌ها برگزار می‌شود، تا یك‌ماه آن استان و استان‌های همجوارآن را درگیر خود می كند درحالی كه برپایی چنین نمایشگاهی در پایتخت حداكثر یك هفته می‌تواند مردم و سازمان‌ها را به خود جلب كند.
به گفته افراسیابی با وجود آن‌كه فضای مجازی تبدیل به یك فضای مسلط در كشورتبدیل شده اما خواص جامعه با آن همراه نیستند. برپایی چنین نمایشگاهی در شهر قم سبب می‌شود كه توجه خواص به اهمیت فضای مجازی جلب شود.
وی درعین حال گفت: شاخص ارزیابی موفقیت این نمایشگاه بر اساس میزان عقد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی است كه میان سازمان‌ها و شركت‌ها یا میان شركت‌ها منعقد می‌شود كه دراین زمینه معاونت امور كسب‌وكارهای فرهنگی دیجیتال وزارت ارشاد بر این قراردادها نظارت خواهد داشت.
معاون فرهنگ سازی مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین از برپایی جشنواره رسانه‌های دیجیتال درحاشیه این نمایشگاه خبرداد و افزود :این جشنواره درموضوعات امید و نشاط اجتماعی، مقاومت و انقلاب اسلامی، خانواده و سبك زندگی، اقوام و فرهنگ ملی و محلی، مسجد و مناسك دینی، كسب و كارهای نوپا و حكمرانی و مدیریت برگزار خواهد شد.
وی درادامه به تعامل میان سازندگان محتوا‌های دیجیتال و اپلیكیشن‌ها و اپراتورها، اپ‌استورها، بخش دولتی و سایر فعالان بخش خصوصی به منزله اضلاع اصلی كسب و كار در فضای دیجیتال اشاره كرد و گفت: نمایشگاه قم به صورت «بی تو بی» (Business-to-Business) برگزار می‌شود كه از این لحاظ تفاوت عمده با سایر نمایشگاه‌های مشابه دارد كه اغلب به شكل «بی تو سی» (business-to-consumer) هستند بر همین اساس هدف ما این است كه این ارتباطات به عقد قرارداد منجر شود.
درادامه این نشست دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه كسب و كار‌های فرهنگی درفضای مجازی، درباره نخستین نمایشگاه تعاملی كسب و كارهای دیجیتال ،گفت: این نمایشگاه، به گونه‌ای طراحی شده است كه صاحبان كسب و كار‌های دیجیتال، پلت‌فرم‌ها، تولید‌كنندگان محتوا و مصرف‌كنندگان بتوانند در آن تعامل داشته باشند. طی سال‌های اخیر به علت نبود رابطه مناسب بین اجزای اكوسیستم كسب و كار مجازی، مدیریت خوبی در این بخش انجام نشده است.
سعید مشهدی، افزود : پلتفرم‌ها (تولیدكننده‌های اپلیكیشن و محتوای دیجیتال)، اپراتور‌ها و اپ‌استور‌ها به عنوان سه ضلع یك كسب و كار مجازی هستند. مشكل اصلی در این سه ضلع، نداشتن ارتباط مؤثر با همدیگر است. بنابراین این فضا به‌گونه‌ای ترسیم شده است كه همه با هم ارتباط خواهند داشت و زنجیره ارزشی را تكمیل كنند.
به گفته وی در نمایشگاه قم كه 28 تا 31 خرداد‌ماه، برگزار می‌شود، مهم‌ترین هدف ما این است كه این شناخت و تعامل منجر به قرارداد شود.

مشهدی با بیان اینكه گردش مالی صنعت محتوای دیجیتال كه در حوزه اپراتور‌ها اتفاق می‌افتد حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومان در سال است كه توزیع متوازنی نشده و یكی از اهداف ما توزیع متوازن در این بخش است، گفت: تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌های برگزار شده، تكمیل زنجیره ارزش محتوایی است.
دبیرنمایشگاه تعاملی توسعه كسب و كار‌های فرهنگی در فضای مجازی در ادامه به بخش‌های مختلف این نمایشگاه اشاره كرد و گفت: بخش‌های نمایشگاه به حوزه كسب‌وكارها، آموزش و تولید محتوا، خبرگزاری‌ها، آی‌پی تی‌وی، پیام‌رسان‌ها، سبك‌زندگی، دین، اپراتور‌ها و بازی‌های رایانه‌ای تقسیم می‌شود.
در ادامه عضو كارگروه واحد‌های فرهنگی دیجیتال كشور و سخنگوی نمایشگاه، هم به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه كسب و كار دیجیتال اشاره كرد.
امین كمال همدانی، ابرازامیدواری كرد تا با برگزاری این نمایشگاه تكمیل زنجیره ارزش رخ دهد و قطعا بخش خصوصی نقش مهمی در این رونق اقتصادی ایفا می‌كند.
در ادامه نیز نماینده رسانه‌های دیجیتال در كارگروه فرهنگی رسانه‌های دیجیتال ،گفت: اصل و شالوده نشر دیجیتال سیال است و در مدت كوتاه اتفاقات بزرگی می‌افتد كه سرنوشت رسانه‌های دیجیتال را تغییر می‌دهد؛ اگر چابكی مركز رسانه‌های دیجیتال نبود، فضای لازم برای فعالان این بخش مهیا نمی‌شد.
یاسر طاهرخانی، اظهارداشت :بخش‌های مختلف كشور از جمله آموزش و پرورش و آموزش عالی كه گستره بزرگی از مخاطبان را پوشش می‌دهند می‌توانند در این رویداد سهیم شوند و از خروجی‌های آن استفاده كنند.
نماینده معاونت محتوای مركز ملی فضای مجازی نیز با اشاره به تاكید و رویكرد دولت برای حضور و مشاركت بخش خصوصی در امور و فعالیت های دیجیتال و فضای مجازی ، اظهار داشت :در حوزه اپ‌استور توانستیم بخش عظیمی از نیاز‌های كشور را پوشش دهیم. در حوزه‌های وی او دی، گیم و آموزش ما بسیار موفق بودیم. درواقع نخبگان ما و ظرفیت‌هایی كه در نیروی انسانی داریم برگ برنده ما در این بخش هستند.
ابوالقاسم خداوردی‌لو، اضافه كرد :رونق تولید بدون تحریك تقاضا امكان‌پذیر نیست و در این بخش رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا كنند. برگزاری كرسی‌های نقد و بررسی و نگارش مقالات و مصاحبه‌های مرتبط در رسانه‌ها می‌تواند در تحریك تقاضا مؤثر باشند.
فراهنگ ** 9211 ** 1355 **