۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۷
کد خبر: 83289838
T T
۰ نفر
خروجي خزانه‌هاي برنج براي جلوگيري از آب‌گرفتگي، طي روز باز شود

رشت - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گيلان با اشاره به بارش باران به نسبت شديد طي روزهاي گذشته در استان، به كشاورزان توصيه كرد براي جلوگيري از آب‌گرفتگي، خروجي خزانه‌هاي برنج را طي روز باز گذارند.

ابراهيم اكبرزاده روز چهارشنبه در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا با بيان اينكه بدليل بارش هاي شديد روزهاي اخير برخي خزانه هاي برنج دچار ابگرفتگي شده، افزود: پس از پايان بررسي ها ، ميزان خسارت ها در آن دسته از خزانه هايي كه آسيب ديده اند، اعلام مي شود.
وي ادامه داد: به منظور كاهش احتمال سرمازدگي، در خزانه هاي نزديك به منازل با نصب لامپ در زير تونل هاي پلاستيكي و يا نصب فانوس البته با رعايت مسائل ايمني و با آبگيري خزانه در بعدازظهر و حفظ آب طي شب مي توان خطرات سرمازدگي را كاهش داد.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گيلان به آن دسته از كشاورزاني كه قصد احداث خزانه دارند، توصيه كرد تا رفع سرما و پايان بارش ها ، صبر كنند.
وي ادامه داد: با توجه به اشباع خاك و وجود آب در مزارع، امكان آماده سازي اراضي شاليزاري فراهم بوده و در سال زراعي جاري انتظار مي رود با تنش هاي آبي خاصي مواجه نباشيم.
اكبرزاده در خاتمه سخنانش از انجام شخم در حدود 90 درصد اراضي شاليزاري استان خبر داد و گفت: حدود 60 درصد از مزارع نيز خزانه گيري را انجام داده اند.
به گزارش ايرنا گيلان بزرگترين توليدكننده ارقام بومي و باكيفيت برنج در كشور است و رتبه اول از لحاظ سطح زيركشت و همچنين رتبه دوم توليدكننده برنج را دارد. گيلان افزون بر 438 هزار هكتار زمين كشاورزي دارد كه از اين ميزان، 238 هزار هكتار آن زير كشت برنج است و 300 هزار شاليكار در اين زمين ها فعال هستند؛ بيشترين سطح زيركشت برنج در استان در شهرستان‌هاي رشت و صومعه سراست.
از مجموع اراضي شاليكاري گيلان، 180 هزار هكتار از طريق كانال هاي آبرساني از آب سد سفيدرود آبياري مي شوند و بقيه نيز از آب بندان ها و رودخانه هاي داخلي استان استفاده مي كنند.
براي انجام كشت برنج در گيلان ابتدا دو مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتداي دي ماه در زمين هاي شاليزاري تا اواخر فروردين ماه انجام مي شود. پس از انجام اين مرحله شخم، عمليات خزانه گيري از فروردين ماه آغاز مي شود و از پنجم تا هفتم ارديبهشت ماه به بعد نيز زمان انتقال نشاء برنج به زمين هاي آب تخت شده است.
از اين مرحله تا نيمه دوم تيرماه نيز زمان داشت برنج است و از اين زمان تا نيمه شهريورماه ، كار برداشت محصول برنج انجام مي شود.
هر سال از تبديل يك ميليون و 200 هزار تن شلتوك برداشتي استان ، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفيد به دست مي آيد؛ ارقام هاشمي، علي كاظمي، صدري، حسني و ديلماني جزو رقم هاي كيفي و ارقام گوهر و سپيدرود جزو رقم هاي پرمحصول است كه در شاليزارهاي گيلان كشت مي شود. بيشترين رقم هاي كشت شده برنج در اين استان، رقم هاي كيفي هاشمي و علي كاظمي است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گيلان را شامل مي شود.
7296/2007