۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۴
کد خبر: 83291528
T T
۰ نفر

زخم سرما بر پیكر قطب بادام كشور

۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۴
کد خبر: 83291528
زخم سرما بر پیكر قطب بادام كشور

شهركرد- ایرنا- كاهش شدید دما طی روزهای اخیر سبب سرمازدگی بخش زیادی از باغات چهارمحال و بختیاری شد و قطب بادام كشور را با چالش جدی مواجه كرده است.

به گزارش ایرنا، سرمای بهاری كه در روزهای گذشته به 6 درجه سانتی گراد زیر صفر نیز رسید سبب شد تا بخش زیادی از باغات و همچنین محصولات زراعی استان دچار خسارت سرمازدگی شود.
مسئولان جهاد كشاورزی با تایید سرمازدگی بخش زیادی از باغات استان، اعلام خسارت و سطح باغات سرمازده را به بعد از ارزیابی های دقیق و جمع بندی نهایی موكول كردند.
رئیس كارگروه سرمازدگی، خشكسالی و دفع آفات جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: كاهش شدید دما، خسارت زیادی به باغات استان وارد كرده و بیشترین خسارت وارده به باغات بادام استان بوده است.
حسین برزگر افزود: كاهش شدید دما كه به شكل توده ای بوده وسعت زیادی از باغات استان را شامل شده و گل و میوه درختان را از بین برده است.
وی تصریح كرد: ارزیابی ها و بازدیدهای میدانی برای بررسی و جمع بندی نهایی میزان خسارت های وارده و سطح باغات سرمازده در حال انجام است و بزودی اعلام می شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدامات این سازمان برای مقابله با سرمازدگی اظهار داشت: با اعلام مستمر هشدار و اخطار به كشاورزان سعی شد تا فعالان این بخش را نسبت به خطر سرمازگی آگاه سازیم.
برزگر ادامه داد: همچنین با اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی و آموزش كشاورزان در خصوص گرم نگه داشتن باغات تلاش شد تا از گسترش خسارات جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با تولید 24 هزار تن بادام در سال رتبه نخست تولید بادام آبی كشور را شامل؛ بادام مامایی، شاهرودی 12، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی كه از ارقام اصلی بادام این استان به شمار می رود را در اختیار دارد.
درخت بادام نسبت به سایر گونه های درختی مقاوم تر و نسبت به آبیاری كم توقع تر است و در شرایط خشكسالی بهترین گزینه برای توسعه باغات محسوب می شود.
تعداد بهره برداران محصول بادام در این استان طبق اعلام مسئولان جهادكشاورزی استان حدود 30 هزار نفر و سطح زیر كشت باغات نیز 42 هزار هكتار است كه 16 هزار هكتار آن معادل 37 درصد به كشت بادام اختصاص دارد.
همچنین حدود 6 هزار تن از محصول بادام تولیدی استان را رقم مامایی صادراتی تشكیل می دهد.
با این وجود كارشناسان بر این باورند كه حجم خسارات سرمازدگی در روزهای آینده بیش از روزهای گذشته خود را نشان می دهد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در این خصوص اظهار كرد: شواهد موجود در بازدیدهای میدانی از باغات منطقه سامان حاكی از حجم بالای خسارات است.
مهرداد قطره سامانی گفت: همانطور كه هواشناسی طی روزهای گذشته نسبت به وقوع خطر سرمازدگی هشدارهای بسیاری صادر كرد، انتظار می رفت كه سرمازدگی حجم بالایی از خسارت ها را برجای بگذارد.
وی ادامه داد: طی روزهای گذشته بیشترین مناطق استان دمای زیر صفر درجه را تجربه كردند و دما به 6 درجه زیر صفر نیز رسید و قطب باغداری استان یعنی شهرستانهای سامان و بن را با چالش جدی مواجه كرد.
قطره سامانی خاطرنشان كرد: شواهد حاكی از سرمازدگی 100 درصدی باغات و بخش زیادی از محصولات زراعی استان دارد كه جهادكشاورزی در این خصوص آمار و اطلاعات دقیق تری اعلام خواهد كرد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری از افزایش 3 تا 4 درجه ای دما طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: بارش ها از یكشنبه هفته آینده در استان آغاز می شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با یك هزار و 641 هزار هكتار مساحت كه معادل یك درصد مساحت كشور است، دارای 250 هزار هكتار اراضی كشاورزی، 341 هزار هكتار جنگل و بیش از یك میلیون هكتار مرتع است.
از 250 هزار هكتار اراضی كشاورزی استان كه 15 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است، حدود 145 هزار هكتار (59 درصد) آن به كشت محصولات زراعی و حدود 38 هزار هكتار (15 درصد) آن به كشت محصولات باغی اختصاص یافته است و حدود 65 هزار هكتار (26 درصد) آن بصورت آیش است.
در این استان سالانه بیش از یك میلیون و 400 هزار تن محصولات كشاورزی تولید می شود كه از این مقدار، حدود 820 هزار تن (65 درصد) مربوط به محصولات زراعی، حدود 200 هزار تن (16 درصد) به محصولات باغی و مابقی به محصولات دام و طیور و كشت گلخانه ای اختصاص دارد.
7363/6021