۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۰۳
کد خبر: 83292433
T T
۰ نفر

نادر مشايخي: تختي الگوي زندگي پدرم بود

۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۰۳
کد خبر: 83292433
نادر مشايخي: تختي الگوي زندگي پدرم بود

شيراز- ايرنا- فرزند جمشيد مشايخي هنرمند فقيد با اشاره به ارتباط مرحوم غلامرضا تختي و پدرش گفت: پدرم شبي با تختي به گفت‌وگو نشست و اين گفت‌وگو زندگي او را تحت تأثير قرار داد تا جايي كه بي‌شك مي‌توان گفت تختي به الگوي زندگي او بدل شد.

به گزارش ايرنا، نادر مشايخي شامگاه پنجشنبه در آيين گراميداشت جمشيد مشايخي هنرمند فقيد در خانه هنر شيراز همچنين اظهار داشت: پدرم پيش از هر چيز بهترين دوست و سرمشق زندگي من بود.
فرزند زنده ياد جمشيد مشايخي افزود: پدرم در دوره‌اي كه در پي آموختن چندين هنر بودم، به من نصيحت كرد كه تنها بر روي يك رشته تمركز كنم؛ البته براي او انتخاب كدام رشته هنري مهم نبود، بلكه پيگيري تنها يك رشته اهميت داشت.
وي اظهار داشت: با اين سخن مسير زندگي من تغيير كرد و بعد از اين بود كه تصميم گرفتم موسيقي‌ را دنبال كنم.
مشايخي با اشاره به عشق پدرش به ايران گفت: وطن پرستي و ايراني‌بودن آموزه‌هايي است كه از او به يادگار دارم.
او در ادامه با بيان خاطره‌اي از پدرش در اين باره گفت: زماني تصميم گرفته بودم براي ادامه تحصيلات در سفري بي بازگشت به خارج از كشور بروم؛ اما پدرم به من اطمينان داد كه دوباره به سرزمين مادري‌ام باز خواهم گشت و تاكيد كرد كه زيبايي نهال فرهنگ ايران مرا را به اين بوم و بر باز مي گرداند.
اين هنرمند عرصه موسيقي در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: مرحوم مشايخي خود را متعلق به فرهنگ و مردم ايران مي دانست و براي غناي اين فرهنگ تلاش مي كرد.
مشايخي همت بلند پدر خود را براي آشنايي مردم با ظرافت هاي فرهنگ ايراني ستود و گفت: ردپاي اين دلدادگي در علاقه او به حافظ هم پيدا بود، ردپايي كه در نهايت توانست مرا نيز اسير اين شاعر شيرازي كند.

** فيلمي كه مشايخي را به مردم معرفي كرد
در ادامه اين آيين، مدرس و منتقد سينماي فارس درباره پرونده سينمايي مشايخي سخن گفت. عباس بياتي عنوان كرد: مشايخي با بازي در فيلم 'قيصر' در اذهان مردم جاي گرفت، فيلمي به كارگرداني و نويسندگي مسعود كيميايي كه در سال 1348 ساخته شد و در ايجاد موجي نو در سينماي ايران نقشي بسزا داشت.
وي با بيان اينكه قيصر نقطه عطف سينماي ايران است، اظهار داشت: با آنكه فيلم‌هاي گاو و قيصر با هنرمندي و بازيگري مشايخي در يك زمان ساخته شد؛ اما آنچه مشايخي را براي نخستين‌بار به عنوان بازيگر در دل مردم نشاند، همين فيلم قيصر بود.
بياتي افزود: مشايخي در اين فيلم تنها اندكي بيش از 30 سال سن دارد؛ در حاليكه به عنوان يك مرد 70 ساله، نقش خود را براي هميشه در خاطر سينما ثبت كرد.
وي از جشيد مشايخي باعنوان پهلواني ياد كرد كه با چهره‌اي مثبت و ملايم از صحنه تئاتر به سينما آمد و در دوران طلايي بيست ساله‌اي، از1349 تا 1369 در 45 فيلم سينمايي به ايفاي نقش‌هاي ماندگار پرداخت.
در ادامه اين مراسم، مستندي درباره جمشيد مشايخي به كارگرداني مهرتاش مهدوي و الهام قره‌خاني محصول سال 1385 پخش شد.
در اين آيين كه با حضور هنرمندان و فرهنگوران شيراز برگزار شد، از جمشيد مشايخي باعنوان هنرمندي متعهد و وطن‌دوست ياد شد.
جمشيد مشايخي هنرمند مشهور تئاتر، سينما و تلويزيون بود كه 6 آذر 1313 در تهران متولد شد و 13 فروردين ماه سال جاري دار فاني را وداع گفت. وي برگزيده ششمين دوره همايش چهره‌هاي ماندگار و داراي نشان درجه يك فرهنگ و هنر بود.
7375/ 2027