۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱
کد خبر: 83295963
T T
۰ نفر
رهاسازي آب سد درودزن و ملزومات رونق پايدار كشاورزي فارس

شيراز- ايرنا- رهاسازي آب سد درودزن براي مصارف كشاورزي پس از 10 سال، نويد رونق كشاورزي استان فارس را در پي داشته است تا جايي كه گفته شده به افزايش 50 درصدي محصولات اين استان منجر خواهد شد.

به گزارش ايرنا، سد درودزن بر روي رودخانه كُر احداث شده است و بر اساس آمارهاي منتشر شده تا اواسط فروردين ماه امسال ورودي آب به اين حدود 90 متر مكعب بر ثانيه بوده است.
ميزان آب قابل استفاده و مفيد در سد درود زن نيز تا نيمه فروردين ماه حدود 300 ميليون متر مكعب اعلام شده بود.
دستور اخير استاندار فارس براي رها سازي 120 ميليون متر مكعب آب براي مصارف كشاورزي از سد درود زن نويدي بر رونق توليد و كشاورزي در مزارع زير دست سد دارد.
عنايت‌الله رحيمي هفته گذشته در دستوري از سازمان آب منطقه ‌اي خواست تا مقدار 120 ميليون مترمكعب آب سد درودزن در شهرستان مرودشت با هدف آبياري اراضي كشاورزي پايين دست رها شود.
رحيمي اين اقدام را در راستاي تحقق شعار رونق توليد و براساس خواسته كشاورزان منطقه دانست و با يادآوري اينكه اراضي پايين دست سد درودزن شامل بخش‌هايي از زمين‌هاي كشاورزي شهرستان‌هاي مرودشت، شيراز و خرامه مي‌شود، اجرايي شدن اين دستور را مورد تاكيد قرار داد.
استاندار فارس با يادآوري اينكه رهاسازي آب از سد درودزن امسال و پس از 10 سال خشكسالي انجام خواهد شد، از كشاورزان استان خواست به سمت كاشت گياهان كم آب‌ بر و تغيير الگوي كشت حركت كرده و بهره وري در آب را ارتقاء بخشند.

** نويد افزايش 50 درصدي محصولات كشاورزي فارس
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي فارس در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: با رها سازي آب سد درود زن و اختصاص آن به كشاورزان استان انتظار مي رود توليد محصولات كشاورزي تا 50 درصد افزايش يابد.
حسين پژمان افزود: يكي از سد هايي كه بخشي از آبي كه در آن ذخيره شده است به كشاورزي اختصاص مي يابد سد درودزن است.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي فارس با اشاره به اينكه 120 ميليون متر مكعب آب به كشت گلرنگ اختصاص خواهد يافت اضافه كرد: با توجه به حجم آبي كه در پشت سد درودزن ذخيره شده اين امكان با برنامه ريزي فراهم خواهد شد كه در طول سال دو يا سه بار بتوان نسبت به برداشت آب از اين سد اقدام كرد و اگر اين مهم فراهم شود شاهد رشد قابل توجه در توليدات محصولات كشاورزي خواهيم بود.
وي در خصوص تعيين حق آبه نيز بيان كرد: براساس برنامه ريزي هايي كه صورت گرفته است تامين آب نزديك به 45 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان توسط سد درودزن انجام مي شود و اين سد علاوه بر اين كه دو كاربري توليد انرژي و مصرف آب شرب دارد بخشي از اب ذخيره شده در پشت سد نيز به بخش كشاورزي اختصاص يافته است.
پژمان با اشاره به اينكه سهم بخش كشاورزي از آب سد درودزن نزديك به 30 درصد است ،تاكيد كرد: بر اساس اخرين ارزيابي هاي صورت گرفته توسط شركت آب منطقه اي استان، ميزان آب ذخيره شده در سد درودزن افزون بر 650 ميليون مترمكعب است كه از اين ميزان سهم بخش كشاورزي نزديك به 240 ميليون متر مكعب است.
وي در خصوص مناطقي كه از آب سد درودزن بهره مند مي شوند نيز بيان كرد: دو منطقه از آب سد درودزن براي تامين آب مورد نياز بخش كشاورزي استفاده مي كنند كه اين دومنطقه به لحاظ جمعيتي نيز بخش اعظمي از مردم استان فارس را در خود جاي داده اند. شهرستان هاي شيراز و مرودشت دو منطقه بهره بردار آب سد درودزن هستند.

** الگوي مناسب كشت را در كنار منابع آبي سد درودزن دنبال كنيم
از سوي ديگر، مشاور معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي درباره رهاسازي 120 ميليون متر مكعب آب سد درودزن براي آبياري اراضي كشاورزي پايين دست اين سد به خبرنگار ايرنا گفت: بايد در كنار منابع آبي بحث الگوي مناسب كشت را دنبال كنيم تا كشاورزان ضرر نكنند.
امير رضا توكلي با تاكيد بر اينكه در بحث كشاورزي نبايد جزيره اي گام برداريم، افزود: تعيين ميزان سطح زير كشت، تعيين الگوي كشت، تعيين منابع آبي و منافع كشاورزان از جمله مواردي است كه بايد در چرخه كشاورزي به آن توجه شود.
عضو هيات علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان فارس با بيان اينكه در مقوله كشاورزي بايد پيش بيني هاي هواشناسي دقيق باشد تا بتوان نتيجه مطلوب را دريافت كرد، گفت: سال گذشته 10 هزار هكتار از اراضي فارس زيركشت گلرنگ رفت اما چون پيش بيني هاي هواشناسي دقيق نبود كشاورزان ضرر كردند، اما امسال كه بارندگي خوب بود از ظرفيت ديم خوب استفاده نشد.
توكلي ادامه داد: نبايد به خاطر بارندگي بهره وري از ياد ببريم، بايد بارندگي را به عنوان كمكي به ظرفيت منابع آب درنظر بگيريم و پشت سد الگوي مناسب كشت را داشته باشيم، اشتباه استراتژيك است كه مجدد بخواهيم به سمت كشت برنج برويم.
9254/ 2027