۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۲۵
کد خبر: 83296502
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

پیش بینی ها در افزایش قیمت جهانی نفت و شكست تصمیم ترامپ

تهران- ایرنا- در پی اقدام اخیر ترامپ و رویاپردازی وی برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، رسانه های داخلی، تحلیل ها درباره احتمال افزایش شدید قیمت جهانی نفت، و پیش بینی ها در مورد شكست خوردن این تصمیم آمریكا را بازتاب دادند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز دوشنبه 9 اردیبهشت نشان می دهد كه رسانه های داخلی، معتقدند كه تصمیم آمریكا جهت به صفر رساندن درآمد نفتی كشورمان، منجر به افزایش قیمت نفت در جهان خواهد شد كه این امر نشانه ای از شكست آمریكا است. این رسانه ها همچنین به اهمیت تسلط ایران بر تنگه هرمز به عنوان شاهراه عبور نفت خام جهان، پرداخته اند. همچنین این رسانه ها با اشاره به بستن حساب‌های كاربری مقامات ایرانی در اینستا گرام و مسدود شدن حساب كاربری برخی كانال های خبری از جمله پرس تی وی توسط گوگل، به تناقض رویه‌های حقوقی آمریكا در برخورد با ایران، اشاره كرده اند.
رسانه های اصلاح طلب در مطالب خود به محورهای دیگری همچون ابلاغ نامه اقدام متقابل در برابر آمریكا از سوی مجلس به دولت و آمادگی این كشور جهت مذاكره اشاره كرده اند.
رسانه های اصولگرا نیز به موضوع های دیگری همچون؛ گستاخی آمریكا به دلیل انفعال ایران و واكنش عراق به مواضع اخیر آمریكا علیه ایران، پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
** پیش بینی افزایش قیمت نفت در پی تحریم نفت ایران
روزنامه آرمان در مطالب امروز خود گزارشی با عنوان 'آمریكا نمی‌تواند درآمد نفتی ایران را به صفر برساند/ پیش‌بینی وضعیت روزهای آینده بازار نفت/ افزایش اختلاف واشنگتن و پكن در پی عدم تمدید معافیت‌ها' منتشر كرده است. به گزارش این روزنامه به نقل از ایلنا، افزود: كول لاتیمر، خبرنگار و تحلیل‌گر استرالیایی در حوزه نفت، با اشاره به عدم تمدید معافیت‌های نفتی، آمریكا را در هدفش برای به صفر رساندن درآمد نفتی ایران ناكام دانست و گفت: عده‌ای معتقدند كه ما در روزهای آینده با افزایش شدید قیمت نفت مواجه خواهیم شد.

** موضوع تنگه هرمز و تسلط ایران بر این شاهراه عبور نفت خام جهان
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان ' هشدار به متحدان امریكا در منطقه' نوشت: سردار باقری «عبور نفت ایران» از تنگه هرمز را شرط «عبور نفت سایر كشورها» از این تنگه اعلام كرد. این اظهارات رییس عالی‌ترین نهاد نظامی جمهوری اسلامی است كه روزگذشته در حاشیه بیست‌وسومین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی بیان شده است.
حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران تاكنون سه مرتبه صراحتا موضوع تنگه هرمز و تسلط ایران بر این شاهراه عبور نفت خام جهان را پیش كشیده است.
واكنش‌ها در ایران درست به همان میزان كه اقدامات خصمانه واشنگتن علیه تهران رو به تندی می‌رود، تشدید می‌شود ولی با این حال سوال بزرگ اینجاست كه اظهارات مسوولان ایرانی مبنی بر بازماندن تنگه هرمز تنها در صورت صادرات نفت ایران، یك تاكتیك برای عقب نشاندن «دشمن» است یا یك استراتژی؟ پاسخ به این سوال به ظاهر ساده، هرگز ساده نیست و نیازمند درنظرگرفتن فاكتورهای بسیاری است چون قدرت نظامی و شرایط منطقه‌ای است. نیروهای نظامی ایران با توجه به قرارگیری در رتبه سیزدهمین ارتش قدرتمند جهان در سال 2018 و بالاتر از كشورهایی نظیر عربستان، پاكستان و رژیم صهیونیستی، در قیاس با سال‌های جنگ تحمیلی از قدرت بیشتری برای بستن این تنگه برخوردارند ولی شرایط منطقه‌ای و دیپلماسی در پیش گرفته شده توسط تهران حاكی از آن است كه مسوولان ایرانی به دنبال درگیری نظامی در منطقه و همچنین افزایش تنش‌ها با كشورهای منطقه نیستند.
به عقیده كارشناسان، آنچه تهران می‌خواهد نه بستن تنگه هرمز و افزایش تنش‌ها در منطقه بلكه «صلح و ثبات برای همه كشورهای منطقه در سایه روابط حسنه و رو به توسعه است» و باتوجه به آنكه توسعه در خاورمیانه باتوجه به ویژگی‌های سرزمینی تا حد زیادی به نفت وابسته است. با این تفاسیر خواسته ایران صادرات نفت خود بر اساس قواعد و قوانین تجارت جهانی و به دور از هرگونه تنش‌های خارجی است.

همچنین روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان ' استراتژی نظامی ایران برای تنگه هرمز' نوشت: موضوع نفت و تنگه هرمز، این روزها به خصوص بعد از اقدامات آمریكا علیه ایران بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در این خصوص روز گذشته رئیس ستاد كل نیروهای مسلح، استراتژی نظامی ایران برای تنگه هرمز را تشریح كرد. سرلشگر محمد باقری در حاشیه بیست و سومین همایش سراسری فرماندهان، رؤسا و مدیران ناجا با حضور در جمع خبرنگاران تاكید كرد كه اگر نفت ما از تنگه هرمز عبور نكند نفت دیگر كشورها نیز از این تنگه عبور نخواهد كرد.

** بستن حساب‌های كاربری مقامات ایرانی از سوی اینستاگرام
روزنامه ایران در گزارشی به بررسی حقوقی بستن حساب‌های كاربری مقامات ایرانی از سوی اینستاگرام، پرداخت و عنوان 'تناقض رویه‌های حقوقی امریكا در برخورد با ایران ' را برگزید.
در بخشی از این گزارش می خوانیم: اكنون كه اینستاگرام رسماً تأیید كرده حساب‌های برخی مقامات نظامی و سیاسی ایران را مسدود كرده است، بلافاصله تناقض آشكاری بین هنجارها و رویه‌های حقوقی و قضایی پذیرفته شده و این مسدودسازی نمایان می‌شود و از این رو، علاقه‌مندان و صاحبنظران حوزه آزادی بیان باید از خود بپرسند این اقدام چگونه قابل توجیه است؟ آیا این اقدام از نگاه مبانی و توجیهات مطرح برای دفاع از آزادی بیان (در غرب و بویژه در خود امریكا) قابل توجیه است؟ آیا از نظر شرایط و ضوابط داخلی (امریكا) و شرایط و ضوابط بین‌المللی ناظر بر تحدید و تقیید آزادی بیان (از جمله تحدید برای پیشگیری از تحریك به تروریسم) قابل توجیه است؟ آیا با قواعد و ضوابط بین‌المللی ناظر بر حكمرانی اینترنت قابل توجیه است؟ آیا این اقدام، برخلاف ارزش‌های بنیادی مورد ادعای جامعه بین‌المللی نیست؟ ...اینستاگرام نمی‌تواند بگوید در تبعیت از دستورات مقامات عالی امریكا اقدام به بستن حساب‌های مقامات ایرانی كرده است. بدیهی است چنین دستوراتی، با فرض وجود، قانون نیستند.

** ابلاغ نامه اقدام متقابل در برابر آمریكا از سوی مجلس به دولت
به گزارش روزنامه اعتماد به نقل از ایلنا، لاریجانی قانون «اقدام متقابل دربرابر امریكا» را به دولت ابلاغ كرد. علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده امریكا را به رییس‌جمهور ابلاغ كرد. به گزارش ایلنا، او طی نامه‌ای به حسن روحانی، قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده امریكا كه در جلسه روز سه شنبه مورخ 3 اردیبهشت 98 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود را جهت اجرا ابلاغ كرد.

** آمادگی آمریكا جهت مذاكره
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان 'بولتون: اگر ایران بخواهد ترامپ آماده مذاكره است!' به نقل از خبرگزاری ایسنا نوشت: مشاور امنیت ملی آمریكا در گفت‌وگویی اختصاصی با فاكس‌نیوز مدعی شد كه ترامپ خواهان مذاكره مجدد بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشك‌های بالستیك ایران است.

رسانه های اصولگرا
............................
** پیش بینی افزایش قیمت نفت در پی تحریم نفت ایران
روزنامه كیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: هشدار بلومبرگ به دولت آمریكا قیمت نفت ممكن است افسار پاره كند. یك شبكه خبری آمریكایی تصریح كرد ممكن است با تحریم نفتی ایران، قیمت نفت! افسار پاره كند.
بلومبرگ نوشت: بزرگترین تهدید برای هدف كوتاه‌مدت ترامپ یعنی كاهش بهای بنزین، مداخله رو به افزایش او در سیاست‌های داخلی اوپك است. واشنگتن قصد دارد ضمن قطع صدور نفت ایران، ثبات عرضه در بازار نفت را نیز حفظ كند و تنها ابزار برای نیل به این هدف، تكیه بر ظرفیت مازاد عربستان، تنها عضو اوپك است. با این‌حال به موازات این هدف، مداخلات آمریكا در ونزوئلا و اخیراً لیبی، موجب شده توانایی عربستان در كنترل جریان عرضه نفت در محك آزمون قرار داده شود.

** تسلط ایران بر تنگه هرمز، شاهراه عبور نفت خام جهان
وطن امروز در گزارشی به سخنان سرلشكر باقری پرداخت و زیر عنوان ' پاسخگویی ناوهای آمریكایی به سپاه' به نقل از باقری نوشت: ناوها و شناورهای آمریكا در عبور از تنگه هرمز موظف به پاسخگویی به سپاه هستند و تا دیروز هم سؤالات سپاه را پاسخ داده‌اند.
كمتر از یك ماه از زمانی كه دولت آمریكا در اقدامی عجیب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به فهرست سازمان‌های به اصطلاح «تروریستی» خود اضافه كرد می‌گذرد، حالا اما رئیس ستادكل نیروهای مسلح كشورمان اعلام كرده ناوها و شناورهای آمریكا در عبور از تنگه هرمز همچنان به نیروهای سپاه به‌عنوان مسؤول تأمین امنیت این تنگه پاسخگو هستند؛ موضوعی كه نشان می‌دهد اقدام آمریكا علیه سپاه تا چه میزان تبلیغاتی و دور از واقعیت‌های منطقه بوده است.

** مسدود شدن حساب كاربری برخی كانال های خبری توسط گوگل
به گزارش خبرگزاری فارس، حسین شریعتمداری مدیرمسئول كیهان تأكید كرد فیلتر رسانه‌های ایران نه تنها موجب بایكوت جمهوری اسلامی نمی‌شود بلكه جهانیان را از هویت انقلاب اسلامی مطلع‌تر می‌كند.وی در مصاحبه با پرس تی وی با اشاره به اینكه شركت گوگل حساب كاربری پرس‌تی‌وی و كانال یوتیوب این شبكه و شبكه اسپانیولی زبان هیسپان تی وی را بدون هشدار قبلی مسدود كرده است، گفت: این اقدام آمریكا گواه دیگری بر اقتدار جمهوری اسلامی ایران است و نشان می‌دهد كه گفتمان انقلاب اسلامی برای مردم دنیا جذاب و اثرگذار است.
وی گفت: آمریكا با این اقدامات طومار امپراتوری دروغین خود را در هم می‌پیچد، اما این اقدام آمریكا سكه‌ای است كه یك روی دیگری هم دارد و آن میخ دیگری است كه بر تابوت لیبرال دموكراسی آمریكا كوبیده می‌شود و نشان می‌دهد كه آمریكا و متحدانش برخلاف آنچه كه ادعا می‌كنند تحمل كمترین نظر مخالف را هم ندارند؛ مخصوصا در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی و روشنگری رسانه‌های ایران اسلامی به‌شدت آسیب‌پذیر هستند.

** گستاخی آمریكا به دلیل انفعال ایران
كیهان در مطلبی به نقل از خبرگزاری فارس به سرمقاله روزنامه واشنگتن پست، اشاره كرده و می نویسد: انفعال و عدم واكنش ایران ترامپ را جسور كرده است. روزنامه «واشنگتن‌پست» در سرمقاله خود، تشدید فشارهای اقتصادی به ایران را نتیجه عدم واكنش تهران در پاسخ به دور پیشین تحریم‌ها توصیف كرده و نوشته است كه با این وجود ممكن است ایران این بار به تحریم‌های آمریكا پاسخ دهد. واشنگتن‌پست یكی از دلایل محتمل بودن درگیری را درخواست‌های 12 گانه مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا از ایران توصیف كرده و نوشته است كه این درخواست‌ها در نبود حل و فصل اختلافات منطقه‌ای، «غیرواقع‌بینانه» است. این روزنامه در پایان هشدار داده است كه به نظر نمی‌رسد دولت ترامپ به درستی ابعاد و تبعات احتمالی سیاستی را كه در قبال ایران در پیش گرفته، درك كرده باشد.

** واكنش عراق به مواضع اخیر آمریكا علیه ایران
وطن امروز: وزارت خارجه عراق از سفارت آمریكا در بغداد خواست مواضع ضدایرانی اخیر خود را از صفحه فیسبوك سفارت حذف كند. وزارت خارجه عراق روز گذشته نیز كاردار آمریكا در بغداد را احضار كرد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه عراق روز یكشنبه از سفارت آمریكا در بغداد خواست مواضع ضد ایرانی خود را كه در حساب كاربری فیسبوك آن منتشر شده بود، حذف كند. وزارت خارجه عراق تاكید كرد: «این ادعا تخطی از آن دسته از هنجارهای دیپلماتیك و قوانین بین‌المللی است كه مأموریت‌های دیپلماتیك را در كشورهای میزبان تنظیم می‌كنند». وزارت خارجه عراق با تاكید بر لزوم عدم دخالت در امور داخلی دیگر كشورها اعلام كرد این اقدام با اصول قانون اساسی عراق سازگار نیست. وزارت خارجه عراق از سفارت آمریكا خواست این مطلب را از صفحه فیسبوك خود حذف كرده و «از بیان اظهاراتی كه روابط عراق با كشورهای همسایه و دوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد» خودداری كند. سفارت آمریكا در بغداد روز جمعه در صفحه فیسبوك خود ادعاهای بی‌اساسی در رابطه با دارایی‌ها و اموال مقامات عالی‌رتبه كشورمان مطرح كرد.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1025