۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۱۱
کد خبر: 83296732
T T
۰ نفر
شاه كلید توسعه پایدار تربیت نیروی انسانی است

تهران- ایرنا- معاون آموزش و تحصیلات تكمیلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در آیین تجلیل از اساتید نمونه و پیشكسوت دانشگاه گفت: شاه كلید توسعه پایدار، تربیت نیروی انسانی است و شیوه آموزش و یاد دهی، نقشی محوری در تعلیم و تربیت دارد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، علی اشرفی زاده در این مراسم گفت: این دانشگاه كوچكترین كارخانه آدم سازی در بین دانشگاه های كشور است كه حدود 8 هزار دانشجو از آن دانش آموخته شده اند و سالانه 2 هزار دانشجو تربیت می كند.
اشرفی زاده در باره ارتقای كیفیت و نوآوری در آموزش و توسعه برنامه های بین رشته ای در بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری اظهار كرد: ترویج پژوهش در آموزش و افزایش مهارت ها و ارتقای توان اشتغال پذیرای دانشجویان و جلب مشاركت اعضای هیات علمی در متحول كردن آموزش از دیگر موارد بهبود در فرآیند یاددهی و محتوای آموزش است.
وی شفاف سازی و تسهیل فرآیندها و توسعه و بهبود خدمات الكترونیك و ترویج و تحكیم قانون مداری را از موارد ارتقای كیفیت خدمات آموزشی بیان كرد.
معاون آموزش و تحصیلات تكمیلی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت: تشكیل كارگروه نوآوری در آموزش، توسعه همكاری آموزشی با صنعت، راه اندازی مركز ارتقای فرآیندهای یاددهی- یادگیری، رصد فعالیت های دانشگاه های برتر و اطلاع رسانی مستمر به دانشكده ها، توسعه خدمات الكترونیكی و همكاری موثر و كیفی با كمیسیون موارد خاص از جمله فعالیت های این دانشگاه در سال 97 بوده است.
اشرفی زاده انجام اقدامات لازم برای تحقق سیاست های معاونت و تداوم و بهبود اقدامات پایه گذاری شده در سال 97 را از برنامه های سال 98 اعلام كرد.
وی افزود: ایجاد ساز و كارهای لازم برای خدمات آموزشی بهتر به دانشجویان خارجی و یكپارچگی و هماهنگی بیشتر بین آموزش و پژوهش ( سیاست وزارت متبوع) را از دیگر برنامه های سال جاری بیان كرد.
در ادامه این مراسم محمود مهر محمدی استاد دانشگاه تربیت مدرس از كیفیت آموزش در آموزش عالی ایران گفت و افزود: امر آموزش دچار نوعی رها شدگی یا به خود وانهادگی شده است؛ گویی نوعی ایست مغزی اتفاق افتاده است.
وی تصریح كرد: متاسفانه هیچ هدف، استراتژی و تحرك و فعالیت سازمان یافته متناسب با شان آموزش و آموزشگری با هدف ارتقاء كیفیت به چشم نمی خورد. به عبارتی نوعی ركود و سكوت معنی دار در این عرصه در سطوح سیاست گذاری، كلان تا عمل آموزشگری و خرد حاكم است.
مهر محمدی تاكید كرد: این ها در كنار هم نشانه ابتلا به پدیده جهل مركب در حوزه آموزشگری در آموزش عالی است.
این استاد دانشگاه افزود: در حقیقت رابطه مركب و راكب میان متاع علم و روش انتقال آن حاكم است و این متاع بدون استفاده از مركب مناسب و كارآمد به مقصد نمی رسد و اهداف آموزش محقق نمی شود.
وی در ادامه دغدغه مند نبودن نسبت به روش را كم لطفی در حق دانش فاخر تخصصی یا همان متاع عزیزتر از جان عنوان كرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: از دل یك رژیم مستبدانه آموزشی (مبتنی بر محوریت مطلق استاد و عمدتا سخنرانی) این دست ویژگی ها متولد نمی شود.
مهر محمدی احیای آموزش در آموزش عالی را ایده پردازی و نظریه پردازی عنوان كرد ‌گفت: نباید با مسئله تحول در آموزش ساده انگارانه برخورد كرد و باید برای تحقق یا سرآمدی آموزش صاحب نظران را به میدان فرا خواند تا به این موضوع تخصصی سامان دهند.
سید مهدی علم خواه مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در ادامه این مراسم گفت: معلمی فقط به تحصیل علم و دانش نیست؛ بلكه اگر كسی با فراگرفتن علم ‌و دانش به رفتار عالمانه نیز برسد می تواند به عنوان استاد و یا معلم اثر گذار باشد و اگر در رفتار و كردار عالمانه عمل كنیم سر مشق خوبی برای دیگران خواهیم بود.
آئین بزرگداشت مقام معلم و تجلیل از اساتید نمونه و پیشكسوت در دانشكده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی با معرفی استادان برتر این دانشگاه برگزار شد و محمد حسین حامدی استاد دانشكده مكانیك دانشگاه خواجه نصیر، سید عبد الله میر طاهری رئیس سابق دانشكده مهندسی برق، علی جباری استاد دانشكده شیمی، رضا كرمی محمدی استاد دانشكده مهندسی عمران، سید فرهاد مسعودی استاد برجسته فیزیك و محمد صادق ابریشمیان استاد دانشكده مهندسی برق مورد تجلیل قرار گرفتند.
*8398*1584