۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبر: 83299304
T T
۰ نفر

معلم معمار جامعه متعالي

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبر: 83299304
معلم معمار جامعه متعالي

كرج - ايرنا - نقش معلمان در سلامت ، سعادت و تعالي جامعه بر كسي پوشيده نيست زيرا معلم زيرساخت فرهنگي ، تربيتي و علمي هر جامعه را تشكيل مي دهد لذا ضرورت دارد به مطالبات اين قشر فرهيخته نگاه عميق و توجه ويژه شود.

به گزارش ايرنا، هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم كه از 12 ارديبهشت به نام روز معلم و سالروز شهادت آيت الله مطهري در تقويم ايران به ثبت رسيده ، يادآور جايگاه والاي علم و دانش و مقام والاي استاد و معلم در تفكرات و انديشه هاي اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است .
هفته بزرگداشت مقام معلم ، فرصتي مناسب براي معرفي هويت و نقش معلم در تربيت فرزندان اين مرز و بوم است كه بايد آن را ارج نهاد و ياد همه معلمان تلاشگر به ويژه پنج هزار معلم شهيد ايران اسلامي را گرامي داشت.
نقش مهم معلمان در سلامت ، سعادت و تعالي جامعه بر كسي پوشيده نيست هر جامعه اي طالع خود را در چگونگي كار معلم مي بيند و او را اولين و آخرين اميد در تربيت و پرورش نسل اينده ي كشور مي داند.
در اين مرز پر گوهر معلمان با دلسوزي و فداكاري از جان و دل زحمت مي كشند تا نسلي تربيت شده و سالم به جامعه تحويل دهند
معلمان با صبر، حوصله و متانت اخلاق سرمشق پاكي و راستي و نمونه ي يك انسان كامل و صادق براي فرزندان در كلاس هاي درسشان به تصوير مي كشند.
معلمان كشورمان همواره با وجداني پاك ، رفتاري پسنديده و مهرآميز در كلاس هاي درس با همه مشكلاتشان حاضر مي شوند تا فرزندان ايران تحت پوشش چرخه تعليم و تربيت قرار گيرند.
وقتي در جامعه اي شغل معلمي را هم طراز شغل انبياء مي دانند چه عزت و حرمتي بالاتر از اين مي توان بر معلم نثار كرد.
روز معلم مناسبت ارزشمندي براي يادآوري مسئوليت خطير فرهنگيان در امر تعليم و تربيت است و اين مهم، بيانگر اهميت ويژه مقام معلم به عنوان زير ساخت فرهنگي، تربيتي و علمي جامعه است.
رسالت خطير معلمان و دغدغه هميشگي آنان فراهم كردن بستر صعود انسان ها و ترويج كرامت و ارزش انساني است چرا كه هيچ جامعه اي بدون داشتن نسلي دانا نمي تواند به اهداف خود برسد.
امروز معلمان در چهار گوشه ايران ، پرچم پرافتخار دانايي، توانايي، پيشرفت، رشد و خودكفايي جامعه را در ايران اسلامي به اهتزاز درآورده است .
تربيت و تعليم فرزندان امروز كه پدران و مادران فرداي كشور هستند با مديريت آموزش و پرورش و معلمان رشد پيدا مي كند.
در عصر حاضر، نقش معلم در تغيير و اصلاح رفتارهاي ناسازگارانه و تامين بلوغ عاطفي و سلامت رواني دانش‌آموزان براي امنيت جامعه نقش بسزائي دارد.
معلمان ناجيان انسان از جهل و ناداني اند كه از اين قشر تاثيرگذار مي توان به عنوان كارگزاران اصلي تعليم و تربيت در جامعه ياد كرد.
مدرسه خانه دوم دانش آموزان است كه نقش مادري آن بر عهده معلمان است زيرا در اين كانون مهم است كه استعداد ها ي دانش آموزان كشف و شكوفا مي شود و همچنين مدرسه مركز تمرين آداب اجتماعي، كانون بروز خلاقيت ها و كارگاه ساختن شخصيت نسل هاست.
پس از پيروزي انقلاب ‌اسلامي و شهادت استاد مرتضي مطهري در روز 12 ارديبهشت سال 1358 توسط گروه فرقان، اين روز به عنوان روز معلم نامگذاري شد.
شهيد مطهري در روشنگري اقشارمردم به ويژه قشر فرهنگي جامعه قدم‌هاي اساسي برداشته و آثار عميق اين معلم ارزشمند در احياي فكر ديني اصيل و بي پيرايه و منطبق با نياز روز جامعه در حال گذار ما بسيار مؤثر بوده است.
نقش كليدي معلمان به عنوان مجريان آموزش عمومي و الگوهاي اوليه دانش آموزان بسيار مهم جلوه مي‌كند.
معلمان فرهيخته ما در راستاي ترويج فرهنگ ناب اسلامي و همچنين فرهنگ توليد، مصرف، اخلاق‌مداري مي‌توانند نقش آفريني بزرگي را داشته باشند.

** معلم تمدن ساز است
مدير كل آموزش و پرورش البرز گفت : آموزش و پرورش آينه ي تمام نماي آينده كشور است و شادابي و نشاط جامعه در حول محور معلمان با انگيزه مي چرخد كه در راس اين هرم معلم قرار دارد چون تمدن ساز است.
سالار قاسمي اظهار داشت: جايگاه معلمان به ويژه معلمان ابتدايي در نقش پذيري و الگو برداري دانش آموزان بي بديل و تاثير گذار است و تبيين جايگاه معلمان از نگاه حاكميت مي بايست توسعه محور باشد.
وي بيان داشت : تربيت معلم سر منشاء تربيت نسل هاست و معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامي است .
وي تصريح كرد: هويت بخشي به آموزش و پرورش توسط معلمان خوب صورت مي پذيرد و امروز معلمان خلاق و مبتكر مي توانند در جايگاه آموزش و پرورش تاثير گذار باشند.
قاسمي ادامه داد: آموزش و پرورش يك دستگاه حاكميتي است و همگان بايد در اين راستا حركت كنند و بر اين اساس تمامي برنامه آموزش و پرورش در اجراي سند تحول بنيادين و ساحت هاي شش گانه آن و گام دوم انقلاب كه توسط مقام معظم رهبري تبيين گرديد در آموزش و پرورش البرز در حال اجرا است.
وي با بيان اينكه معلم البرزي عنوان جلوه هاي ويژه معلمي كشور را به خود اختصاص داد ه است ، اضافه كرد: آمنه محمودي زاده آموزگار پايه اول دبستان مهندس مطهري واقع در كمالشهر از آموزش و پرورش ناحيه 4 كرج است كه با داشتن 2 سال سابقه كاري به عنوان معلم نمونه كشوري انتخاب شده است كه اين رويداد مهم بيانگر عشق به حرفه مقدس معلمي و تپيدن قلب معلم براي توسعه كشور است.
وي با اشاره به اينكه پرورش خلاقيت ، بالا بردن قدرت تخيل ، قدرت حل مسئله ، تفكر انتقادي ، ايجاد شور و نشاط در دانش آموزان پنج مولفه اصلي معلم خوب است ، عنوان كرد: در فرآيند تعليم و تربيت بايد مدرسه ، مدير و فعاليت هاي آموزش و پرورش خوب باشد تا نتيجه مطلوب باشد.
مديركل آموزش و پرورش البرز تصريح كرد: راه نجات كشور و سعادت و شايستگي هر ملتي در گرو آموزش و پرورش و در دستان با كفايت معلمان خلاق است.
قاسمي اولين ويژگي يك معلم خوب را پرورش خلاقيت دانش آموزان دانست و خاطرنشان كرد: عظمت دانش تنها با يادگيري نيست بلكه در كنار يادگيري و پرورش خلاقيت در دانش آموزان اين عظمت معنا پيدا مي كند.
قاسمي تقويت قدرت تخيل در دانش آموزان را از ويژگي هاي يك معلم خوب دانست و افزود: مولفه اي كه ما بايد توجه ويژه به آن داشته باشيم و به دانش آموزان بياموزيم مشكلات و آسيب هايي است كه پيرامون آنان وجود دارد تا توانايي حل آن را داشته باشند.
وي يادآور شد: پرورش تفكر انتقادي در دانش آموزان و ايجاد شور و نشاط و شادابي در مدارس از ديگر موضوعات مورد توجه در آموزش و پرروش است كه بايد به آن توجه كرد.
وي گفت: اگر اين ويژگي ها در مدارس عملياتي شود دانش آموزان مقاوم ، پايدار و محكم در برابر آسيب هاي اجتماعي خواهيم داشت كه در اين راه نقش معلم بسيار خطير است.
وي تاكيد كرد: معلمان مطالباتي دارند كه به توجه و همدلي همه جانبه نياز دارد.

** معلمان طلايه داران پيشرفت و تعالي
رئيس انجمن اسلامي معلمان البرز گفت : روز معلم يادآور جايگاه والاي علم و دانش در نظام اسلامي است به گونه اي كه از اين قشر فرهيخته مي توان به نام طلايه داران پيشرفت و تعالي ياد كرد.
منوچهر اتابكي افزود: هفته معلم فرصتي مناسب به منظور معرفي هويت و نقش معلم در تربيت فرزندان اين مرز و بوم است.
وي خاطرنشان كرد: شغل معلمي جايگاهي بس رفيع و معلمان با رسالت پيامبر گونه شان مورد اكرام همگانند به طوري كه بزرگ معمار انقلاب اسلامي امام خميني (ره) فرمودند: ' معلمي شغل انبياست '.
وي يادآور شد: بدون ترديد مهمترين رسالت آموزش و پرورش كه همانا تربيت نيروي انساني خلاق، فكور، انديشمند و متعهد به ارزش هاي ديني و اخلاقي است مرهون تلاش و كوشش معلمان گرانقدري است كه با همت و سعي وافر خود آينده كشور را ترسيم خواهند كرد.
وي تصريح كرد: معلمان فرهيخته اين استان با مشكلاتي كه دارند در سنگر تعليم وتربيت خدمت مي كنند زيرا به حرفه مقدسشان عشق مي ورزند.
وي با بيان اينكه معلمان در بخش افزايش حقوق و رتبه بندي نياز به حمايت ويژه دارند، يادآورشد: كاهش مشكلات معلمان در فضاي كاري و مالي به عزم ملي و حمايت همه جانبه مسئولان نياز دارد.
وي تاكيد كرد: معلمان در اين هفته از مطالباتشان نيز سخن مي گويند تا خواسته هايشان شنيده شود.

** معلمان ترويج دهنده ايثار گري در جامعه اند
نماينده مردم كرج، اشتهارد، فرديس و آسارا در مجلس شوراي اسلامي گفت: مدارس ايران كانون ايثارگري و ترويج سيره انبيا و اولياي الهي است كه اين رسالت مهم را معلمان در كنار مسائل آموزشي و مهارتي به دانش آموزان بر عهده دارند.
محمد جواد كوليوند بيان داشت: مدارس ايران اسلامي پنج هزار معلم و بيش از 36 هزار دانش آموز شهيد را با پيروي از راه سالار شهيدان در هشت سال دفاع مقدس تقديم اسلام و انقلاب كرد كه در تاريخ انقلاب همانند ستاره مي درخشد و ماندگار است.
وي با اشاره به اينكه شهداي گرانقدر امنيت ، عزت و شرف ملت ايران را تضمين كردند، خاطرنشان كرد: فعالان عرصه تعليم و تربيت در گسترش و حفظ فرهنگ ايثار در جامعه مسئوليت مهمي را عهده دارند.
وي تصريح كرد: معلمان طلايه داران دانايي و آگاهي، در مسير توسعه و تعالي كشور هستند كه نقش آنان محوري است.
وي گفت: حفظ و تقويت جايگاه معلمان در جامعه از اهميتي ويژه برخوردار است و دولت و مجلس در حمايت از آموزش و پرورش در سال 98 گام هاي خوبي با هدف كاهش مشكلات در اين حوزه به ويژه در بخش نيروي انساني و فضاي آموزشي برداشته است.
استان البرز 50 هزار معلم شاغل و بازنشسته با 460 هزار دانش آموز دارد.
12 تا 18 ارديبهشت ماه به نام هفته نكوهداشت معلم نامگذاري شده است.
2819/6993