۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۰۹
کد خبر: 83299853
T T
۰ نفر

بوی جاودانه گل با گلاب میمند فارس

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۰۹
کد خبر: 83299853
بوی جاودانه گل با گلاب میمند فارس

شیراز-ایرنا-حریر صورتی و سبز رنگی در نیمه فصل بهار به پهنای این شهر كشیده و بوی گل و گلاب آن را فرامی گیرد و همین ویژگی ها باعث شده میمند استان فارس در اردیبهشت ماه میزبان خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی باشد.

جای جای میمند كشتزارهای گل پیداست و در این شهر هرجایی هم كه باغ میوه‌ باشد دور آن را حصار گل محمدی پوشانیده است و در این شهر قدم و به قدم ردی از گل ، گلاب و گلابگیری مشاهده می شود.
صنعت این شهر با گل و گلاب گره خورده و قطعا هرجا كه زادگاه گل و عطر گلاب باشد،طبیعت آن منطقه جذاب و دیدنی است و خصوصا فصل برداشت گل كه زنان بومی این منطقه با لباس های محلی پوشیده از طرح و رنگ های شاد، در دامان این گلزارها در حال برداشت حاصل تلاش یكساله شان هستند.
بعضی به این شهر لقب سرزمین گل و گلاب ایران را می دهند و هر ساله با شروع فصل گلابگیری از اوایل اردیبهشت جشنواره ای محلی تحت عنوان گل و گلابگیری میمند به مدت یكماه در این شهر برگزار می شود.
ظرفیت بی‌نظیر فارس در گیاهان دارویی، گل محمدی و دیگر گل‌هایی كه در تولید عرقیات به كار می‌روند، سبب شده این استان همواره یكی از استان‌های مطرح در زمینه تولید عرقیات و گلاب باشد، به گونه‌ای كه گلاب میمند در كنار گلاب دیگر شهرها نامی معتبر در سطح ایران و جهان شده است.
مسئولان سازمان جهاد كشاورزی فارس،این استان را قطب تولید گل محمدی كشور می دانند و بارها اعلام كرده اند كه فارس قطب تولید گل محمدی كشور است كه باید از این ظرفیت برای توسعه پایدار اقتصادی این استان بهره برد.
شهر میمند از توابع شهرستان فیروزآباد یكی از كانون‌های اصلی گل محمدی در فارس است كه سالانه بیش از 10 هزار تن گلاب در كارگاه های سنتی و صنعتی این شهر تولید می شود و این حجم تولیدات باعث شده كه میمند نقش مهمی در تولید گلاب و اسانس گل محمدی در كشور داشته باشد.

** جشنواره گلابگیری میمند در سال 98
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: جشنواره بزرگ گل و گلاب گیری میمندفارس امسال نیز بنا به روال سالهای گذشته از ابتدای اردیبهشت و همزمان با شروع فصل گلابگیری كار خود را آغاز و تا پایان این ماه میمند میزبان گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.
موید محسن نژاد افزود: با توجه به اینكه امسال بارندگی ها خوب و فصل برداشت گل كمی با تاخیر آغاز شده ممكن است مدت زمان برگزاری این جشنواره نیز طولانی تر شود و تا اواسط خرداد ادامه پیدا كند.
وی اظهار داشت: هدف اداره كل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس نیز طولانی تر برگزار شدن جشنواره های محلی است تا جامعه محلی و فعالین این عرصه كه برگزار كننده اصلی این جشنواره ها در جغرافیای محلی هستند،با افزایش طول زمان برگزاری این جشنواره ها منفعت بیشتری در حوزه اقامت، فروش محصولات و اغذیه محلی كسب و اقتصاد منطقه رونق بیشتری پیدا كند.

**برندسازی ظرفیت های محلی
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ادامه گفت: برندسازی جشنواره های محلی در سطح كشور و منطقه می تواند منافع بسیاری نه تنها برای جامعه محلی بلكه استان فارس را به همراه بیاورد.
وی ادامه داد: یكی از برنامه های اولویت دار این اداره كل ایجاد جاذبه های گردشگری در این استان است كه مردم را از سراسر كشور روانه فارس كند كه عواملی در این امر تاثیر مثبت می گذارد كه اول برای گردشگران داخل استانی است كه با افزایش تعطیلات پایان هفته از یك روز به دو روز در این خصوص كمك زیادی خواهد كرد.
محسن نژاد اضافه كرد: برگزاری جشنواره های محلی بر افزایش نشاط اجتماعی و هم بر اقتصاد محلی تاثیر زیادی دارد؛ برندسازی و تبلیغات در حوزه گلابگیری میمند امر بسیار مهمی است كه باید در سطح كشور انجام شود و میمند در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و ضروری است كه استان فارس با كاشان در این خصوص رقابت بیشتری داشته باشد و این امر مستلزم یك برنامه ریزی دقیق است.
وی تبلیغ و برندسازی گل و گلاب میمند را در دیگر استان ها و جشنواره ها و نمایشگاه های گردشگری كه در سایر استان ها و خصوصا پایتخت برگزار می شود را یكی از عواملی دانست كه می تواند در رونق گردشگری این منطقه و فارس تاثیر بسیاری داشته باشد.

**بسته سفر متناسب با رویدادهای گردشگری تعریف شود
محسن نژاد افزود: لازم است زمانی كه یك رویداد فرهنگی و گردشگری در یك استان برگزار می شود امكان تعریف بسته سفر متناسب با آن برای آژانس های مسافرتی باشد و بسته های سفر را از قبل از برگزاری جشنواره های محلی آماده شود تا مردم بتوانند با پكیج مسافرتی آژانس ها به منطقه سفر كنند كه در استان فارس هنوز به این مرحله نرسیدیم و مشكلاتی در این خصوص وجود دارد.
وی اظهار داشت: در این زمینه به دنبال ایجاد دبیرخانه دائمی رویدادهای گردشگری در استان فارس بوده ایم كه اگر این مساله محقق شود می توان وضعیت موجود را ساماندهی كرد و تمام جشنواره ها و رویدادهای استان فارس در یك قالب و با استانداردهای خاص برگزار شود.

**لزوم ساماندهی جشنواره های محلی فارس
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس عنوان كرد: جشنواره های محلی زیادی در استان فارس نظیرگلابگیری میمند،انجیر،انار بلوط،غوره و ... هر ساله در این استان برگزار می شوند كه ضروری است همه این جشنواره ها ساماندهی شوند و این مساله قطعا به اقتصاد استان كمك زیادی خواهد كرد.

**جشن روز میمند برگزار می شود
سرپرست شهرداری میمند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 13 اردیبهشت هر سال روز میمند نامگذاری شده و بر همین اساس هر ساله جشنی در این روز و در ایام برگزاری جشنواره گل و گلابگیری میمند برگزار می شود.
خسرو رضازاده افزود: علیرغم وجود مشكلات مالی برای تامین هزینه های این جشن امسال نیز به روال سالهای گذشته جشن روز میمند همراه با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در روز جمعه 13 اردیبهشت 98 ساعت 17 در محل استادیوم شهید صیادنژاد میمند برگزار خواهد شد.
رضازاده ادامه داد: دهمین جشنواره گل و گلابگیری میمند با همكاری فرمانداری فیروزآباد، اتحادیه گلابگیران و شهرداری و بخشداری میمند جمعه 13 اردیبهشت برگزار خواهد شد.
میمند حدود 90 كیلومتری جنوب شیراز است.
9873 / 1876
گزارش از محمدامین افشارپور