۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۳۲
کد خبر: 83300645
T T
۰ نفر

كشت سلول در اندام‌هاي كاغذي

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۳۲
کد خبر: 83300645
كشت سلول در اندام‌هاي كاغذي

تهران– ايرنا- محققان با استفاده از يك چاپگر سه‌بعدي توانستند اندام‌هاي كاغذي بسازند كه داراي رگ‌هاي خوني مصنوعي بوده و امكان كشت سلول‌ها را فراهم مي‌كنند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، در بدن، بافت‌هاي داراي كاركرد يكسان، اندام‌هايي مانند قلب و مغز را تشكيل مي‌دهند. اين اندام‌ها داراي سلول‌هاي پشتيبان از جمله رگ‌هاي خوني، بافت‌هاي متصل‌كننده و اعصاب هستند. ساختار سه‌بعدي هر اندام زيرساخت مكانيكي و بيولوژيكي لازم براي رشد سلول‌ها را فراهم مي‌كند. اين زيرساخت نحوه رشد و واكنش سلول‌ها نسبت به محرك‌هاي خارجي از جمله داروها را تعيين مي‌كند.
محققان براي شبيه‌سازي اين زيرساخت‌ها از فناوري چاپ سه‌بعدي، نوعي هيدروژل متشكل از سلولز باكتريايي و جوهري از جنس ژله پتروليوم (وازلين) استفاده كردند و ميكروكانال‌هايي را درون هيدروژل چاپ كردند. سپس هيدروژل را با استفاده از جريان هوا خشك كردند تا يك ساختار متخلخل و شبيه به كاغذ ايجاد شود.
سپس اين ساختار را كه نوعي اندام كاغذي است گرم كردند تا جوهر موجود در آن به حالت مايع درآيد و به سادگي از هيدروژل خشك شده جدا شود. سپس ساختار باقي مانده را مرطوب كرده و سلول‌هاي اندوتليال را كه تشكيل دهنده رگ‌هاي خوني هستند، به ميكروكانال‌هاي موجود در ساختار اضافه كردند. در مرحله پاياني نيز سلول‌هاي سرطان سينه را به اين ساختار اضافه كردند تا روي آن توليد مثل كنند.
اين نوع اندام‌هاي كاغذي قابليت نگهداري بلندمدت را دارند و مهمترين كاربرد آن‌ها كشت سلول‌هاي مختلف به منظور آزمايش اثر انواع داروها و همچنين توليد داروهاي اختصاصي است.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Nano Letters منتشر شده است.
علمي**9259**2022
۰ نفر