۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰
کد خبر: 83301940
T T
۰ نفر
راهپیمایی اربعین دارای قابلیت استفاده در صلح جهانی است

بیروت - ایرنا - 'محمد شجاعی' رئیس 'موسسه منتظران منجی' (عج) تاكید كرد، راهپیمایی و اجتماع عظیم 'اربعین' دارای قابلیت برای استفاده در صلح جهانی است.

وی در جریان سفر 10 روزه برای برگزاری برخی كارگاه های آموزشی و دانشگاهی به لبنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بیروت با اشاره به این كه تجمع اربعین زمینه مناسب برای ظهور منجی آخر الزمان است و بسیاری از بزرگان ادیان بر این امر تاكید كرده اند، گفت: علما، اهل فرهنگ و شخصیت های مختلف اگر به این موضوع توجه داشته باشند، می توانند از این قدرت عظیم انسانی برای صلح جهانی و پیشبرد آن استفاده كنند.
وی با اشاره به این كه همزیستی ادیان و مذاهب یكی از جلوه های بی نظیر اربعین است كه هر سال پررنگ تر نیز می شود، افزود، انتظار این است كه رسانه ها و كسانی كه دارای مخاطب هستند، برای انعكاس زیبایی ها و عظیمت اربعین نه فقط در بحث شیعی بلكه در مباحث جهانی و موضوعاتی كه می تواند در صلح جهانی، عدالت محوری و منجی گرایی جهانی بسیار نمود داشته باشد ، نقش آفرینی و از این فرصت ارزنده استفاده كنند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد، ما در بحث اربعین و پوشش آن از برخی رسانه ها عقب هستیم و تعدادی از موسسه ها راسا اقدام می كنند و انتظار در چنین فضایی از رسانه های داخلی این است كه تمام توانشان را برای انعكاس زیبایی ها و عظیمت اربعین نه در بحث شیعی بلكه در بحث های جهانی و موضوعاتی كه می تواند در صلح جهانی ، عدالت محوری و منجی گرایی جهانی كه بسیار نمود دارد، برنامه سازی و نقش آفرینی كنند.

** حركت جهانی مهدویت اربعین
وی در ابتدای این مصاحبه گفت: ما یك حركتی در موسسه با عنوان 'حركت جهانی مهدویت اربعین ' آغاز كرده ایم كه در ارتباط با استفاده از فضای بی نظیر و معنوی اربعین برای صلح جهانی است كه برای اولین بار در سال های اخیر صورت می گیرد.
رئیس موسسه منتظران منجی خاطر نشان كرد، در مراسم اربعین در سال های اخیر پیروان ادیان مختلف شركت كرده اند و ما هم یك اتاق و غرفه بین المللی در این مراسم ایجاد كرده ایم كه از همه ادیان و كشورهای مختلف در آن حضور پیدا می كنند.
شجاعی افزود، تلاش ما در این اتاق بیشتر برای تبیین صلح جهانی و عدالت گستری و معرفی منجی ادیان است و با هر كدام از مذاهب در خصوص منجی آخرالزمان گفت و گو داریم و علاوه بر این در این ارتباط نیز مستندسازی هایی بر اساس مصاحبه های انجام شده با پیروان ادیان مختلف صورت می گیرد.

** اربعین حركتی مردمی بی نظیر و بی بدیل
وی تصریح كرد، مراسم اربعین در واقع كار هیچ دولت و نظام سیاسی نیست و به صورت سازماندهی شده اداره نمی شود، بلكه یك حركت مردمی است و دولت ها در آن دخالت ندارند و مردم به خاطر عشق و علاقه، آن را برگزار و در آن حضور پیدا می كنند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان كرد: اربعین به این شكل یك مساله كاملا بی نظیر و بی بدیل است چون مردم از كشورهای مختلف جهان و فرقه ها و ادیان و مذاهب گوناگون در آن حضور پیدا می كنند.

** پیام مهم اربعین به جهانیان
شجاعی ادامه داد، حاضران در مراسم اربعین با این اقدام خود این پیام را به جهان و جهانیان مخابره می كنند كه اگر سیاستمداران فاسد و علمای متعصب مذاهب اجازه بدهند مردم دنیا با هم مشكلی ندارند و اربعین نمونه سازگاری همه مردم جهان با یكدیگر است.
وی تاكید كرد، اربعین با چنین نگاهی بار صلح جهانی را درباره آماده شدن مردم برای ظهور مصلح كل دارد چون شماری از حاضران در این مراسم مطرح می كنند كه از جنگ ، ظلم ، فساد و بی عدالتی ها خسته و متنفر هستند.


** تجمع آزادیخواهان سراسر جهان در اربعین
رئیس عامل موسسه منتظران منجی تصریح كرد، اربعین در واقع یك محل تجمع جهانی است برای تجمع همه آزادیخواهان جهان كه از فساد و جنگ خسته و سیر شده اند و در كنار آن یك فرصت بی نظیر برای طرح عقاید و آرا نسبت به موضوعات جهانی ، همزیستی مسالمت آمیز مردم و تمایل آنان به عدالت محوری و موضوع منجی گرایی می باشد كه در همه ادیان مطرح شده است.

** حضور نمایندگان ادیان و مذاهب در اربعین
شجاعی با بیان این كه اربعین یك ظرفیت بی نظیر از بعد فرهنگی برای همه مردم دنیا است، افزود: می توان گفت كه حاضران در این مراسم در واقع نمایندگان مذاهب و پیروان مكتب های مختلف و یا به عبارتی بزرگان آنها هستند كه در آن حضور می یابند و اگر فرصتی پیش آید حتما پیروان دیگر مذاهب نیز در آن حضور می یابند و از رقم 24 میلیون نفر نیز فراتر می رود.
وی با اشاره به این كه می توان گفت 24 میلیون فرد حاضر نماینده یكصد میلیون انسان آزادیخواه و صلح طلب در جهان هستند، اضافه كرد: حضور این عده در مراسم اربعین برای استكبار و طاغوت های جهانی كه عربستان بخشی از آن می باشد، حساسیت برانگیز است، چون در اربعین ظرفیت بیداری جهانی كه یك ظرفیت استكبارستیز و ضدطاغوت است، وجود دارد و برخی دوست ندارند تا چنین برنامه هایی برگزار شود.

** هزینه میلیاردی استكبار برای تفرقه در بین پیروان ادیان
استاد حوزه با تاكید بر این كه در جهان امروز استكبار جهانی میلیاردها دلار هزینه می كند تا در بین پیروان ادیان مختلف اختلاف افكنی كند ، افزود: آنان بقا و حاكمیت خود را در چنین فضایی و فروش سلاح و ایجاد اختلاف می بینند و برپایی مراسم اربعین یك رسوایی برای سیاست استكبار است .

** جلوه های عشق و ایثار در اربعین
شجاعی خاطر نشان كرد: در اربعین مردم در كمال ایثار، عشق و علاقه ، همدلی و مودت جمع می شوند و برخی از حاضران در این مراسم افراد خاص و تریبون دار هستند كه دارای مخاطبان زیادی در سطح جهان می باشند و این قطعا به مذاق استكبار خوش نمی آید.

** اربعین پرسانسورترین برنامه جهان
وی تاكید كرد: اربعین اكنون یكی از پرسانسورترین برنامه ها در جهان از سوی برخی رسانه ها است، چرا كه در همین جهان وقتی 50 نفر دور هم جمع می شوند و برنامه ای برگزار می كنند، اخبار آن از رسانه های مختلف پخش می شود، ولی در خصوص اربعین با توجه به این كه جبهه كفر یك ملت واحد است، وحدت عجیبی در بین رسانه های استكباری برای حذف مساله اربعین و گمراه كردن این موضوع وجود دارد.
رئیس موسسه منتظران منجی خاطر نشان كرد، ما در سال های اخیر یك ارتباط با برخی رسانه ها داشتیم و به این موضوع پی برده ایم كه هدف برخی رسانه ها از حضور در مراسم اربعین جمع آوری برخی موارد منفی این مراسم نظیر سرویس های بهداشتی ، وجود زباله و قمه زنی عده محدودی از حاضران است و انتشار آنها برای تحت الشعاع قراردادن این مراسم جهانی است.
شجاعی با بیان این كه برای یك اجتماع 24 میلیونی هیچ كس قادر نخواهد بود تا بهداشت را با تمام موارد آن و تاكیدات اسلام رعایت كند، افزود: برخی رسانه های استكباری به دنبال انتشار چنین اخباری هستند، در حالی كه در جوامع غربی هنگام برگزاری یك مراسم 2 هزار نفری نیز همین اتفاق ها روی می دهد و وجود زباله ها تا ساعت ها بعد از مراسم باقی است، ولی هیچ انعكاس خبری ندارد.
وی با تاكید بر این كه اربعین یك برنامه مردمی و نه دولتی است و اگر هم همه دولت ها بخواهند نمی توانند به تنهایی از پس خدمات دهی به چنین اجتماع عظیمی در یك مدت محدود بر بیایند، گفت: این یك موضوع طبیعی است، برخی رسانه ها فقط برای انعكاس آن بدون توجه به عظمت موضوع و گستردگی حضور پیروان ادیان و مذاهب مختلف می كنند.

** بهانه های غیرطبیعی اربعین سوژه های خبری رسانه های مغرض
استاد دانشگاه با اشاره به این كه بعضی از اموری كه در اربعین صورت می گیرد، غیرطبیعی است و خود ما و برخی حاضران در آن بهانه به دست طرف های مغرض می دهیم ، افزود: صحنه های زشت قمه زنی از جمله مواردی است كه برخی از آنها فیلمبرداری كرده و ما یقین داریم كه اینها عمدا این كارها را انجام می دهند چون تعداد آنان محدود است و اینها قطره ای در برابر اقیانوس هستند و رسانه های مغرض قمه زنی یكصد نفر را می بینند، ولی حضور 24 میلیون جمعیت را نمی بینند و در نهایت تحلیل های خودشان را منتشر می كنند.
شجاعی با اشاره به این كه برخی از این افراد نادان و وابسته به برخی روحانیون خودفروخته هستند، ادامه داد: این افراد با توجه به برخورداری از ماهواره و قدرت رسانه این موارد را پوشش خبری داده ، تحلیل می كنند و همه این امور كاملا مدیریت شده و با هدف خاصی انجام می شود.

** همزیستی بی نظیر پیروان ادیان و مذاهب
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این كه همزیستی ادیان و مذاهب یكی از جلوه های بی نظیر اربعین است كه هر سال پررنگ تر می شود، افزود: موسسه منتظران منجی نیز هر سال در اربعین نمایشگاه هایی برپا می كند و علاوه بر عراق در دیگر كشورهای جهان از جمله لبنان و شهرهای مختلف كانادا نیز این اقدام برای آگاهی بخشی جهانیان انجام می شود.
وی ادامه داد: جالب اینجاست كه در این نمایشگاه ها مردم غیرمسلمان كشورهایی كه نمایشگاه برپا شده، به صورت داوطلبانه در غرفه ها حضور یافته و با توجه به آشنایی با اربعین و حضور در راهپیمایی عظیم آن به هموطنان خود در ارتباط با آن توضیح داده و به سوالات آنان پاسخ می دهند و همه ادیان نیز از این نمایشگاه ها استقبال می كنند.
رئیس موسسه منتظران منجی ادامه داد: در لبنان نیز برخی از مسیحیان این كشور با حضور در نمایشگاه ما نسبت به ارایه توضیحات به مراجعه كنندگان اقدام می كنند و همه این جلوه ها حاكی از همزیستی ادیان و مذاهب در ارتباط با اربعین است.

** اربعین از نظر انسان شناسی
شجاعی با طرح این سوال كه باید دید كه چه مقوله ای در اربعین وجود دارد كه اینگونه دلهای همه اقشار اعم از هنرمندان ، نمایندگان مجالس ، اصحاب رسانه ، بازیگران ، موسیقیدانان ، نخبگان و افراد تحصیلكرده را بدون توجه به دین ، زنگ ، نژاد و قوم و طایفه به هم نزدیك كرده است، تاكید كرد: هر اجتماعی به وحدتی نیاز دارد و مهم ترین ویژگی اجتماع این افراد در اربعین از نظر انسان شناسی وجود یك روح مشترك است كه همه فطرت های پاك ، عدالت طلب و منجی طلب را دور هم جمع كرده و عامل وحدت و بهم پیوستگی آنان شده است.
وی ادامه داد: باید در نظر داشت اجتماع این افراد در اربعین ناشی از ریشه و وجود یك نور انسانیت و نور واحدی است كه خداوند در درون انسان های پاك سرشت دمیده و همه مردم مذهب و مرام خود را 'امام حسین' (ع) می دانند و هیچ یك ترسی از این ندارند كه به این موضوع اعتراف كنند و حتی شماری از غیرمذهبی ها و افراد بدون دین نیز در این اجتماع و راهپیمایی عظیم حضور می یابند و با افتخار نیز از آن یاد می كنند و همه اینها به خاطر عشق به امام حسین (ع) است .
استاد حوزه ادامه داد: همانگونه كه در منابع آمده، یك ریشه و نور واحد در همه انسان ها تابانده شده و اینجا نیز می توان بحث خانواده آسمانی یعنی اهل بیت (ع) را مطرح كرد كه به عنوان نور خدا در بین خانواده های زمینی وجود دارد و اگر خانواده های زمینی دارای افتراق و تفاوت هستند ، خانواده آسمانی همه از یك نور واحد می باشند.

** گرایش حاضران در اربعین به سوی انسان كامل
شجاعی خاطر نشان كرد: بسیاری از بزرگان ادیان در جریان حضور در راهپیمایی اربعین اعتراف می كنند كه خصوصیات موجود در كتاب های آنها در ارتباط با منجی آخر الزمان را نیز در شخصیت حضرت سیدالشهدا (ع) یافته اند كه حكایت از وجود یك نور واحد در همه ائمه (ع) است و علاوه بر این بزرگان ادیان همه در انتظار شخصیتی هستند كه قرار است ظهور كند و در واقع می توان گفت كه تجمع اربعین را زمینه مناسب برای ظهور منجی آخر الزمان می دانند.

** اربعین مقدمه ای برای تشكیل ارتش آخر الزمانی
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: باید در چنین فضایی گفت كه اجتماع و راهپیمایی عظیم اربعین دل های مردم جهان را بهم نزدیك كرده است و می توان گفت كه این حركت مقدمه تشكیل ارتش آخر الزمانی است.

** توجه به جلوه های منجی گرایی و همزیستی در اربعین
شجاعی تاكید كرد: فرصت بی نظیر اربعین برای اصحاب رسانه و بزرگان است و كسانی كه دست اندركار امور هستند، دل ها را بهم نزدیك كنند و به جای برخی مسایل دینی و مذهبی كه می تواند عامل افتراق باشد ، دل های جهانیان را بهم نزدیك كنند چرا كه جلوه هایی مانند منجی گرایی ، اخلاق ، همزیستی ، فداكاری ، روحیه خدمت به همدیگر و به همنوعان همه و همه در اربعین وجود دارد.
وی خاطر نشان كرد: یكی از خانم های هلندی حاضر در مراسم اربعین در گفت و گویی كه داشتیم، اعتراف می كرد كه اینجا مهربان ترین جای دنیا است و این برداشت یك خانم هلندی از اجتماع و راهپیمایی عظیم اربعین است كه اگر همزبان و هم دین نیست، ولی اعتراف می كند كه اجتماع اربعین مهربان ترین نقطه عالم است چرا كه یك فضای برزخی است و می توان گفت كه این یك برنامه زمینی نیست.
رییس موسسه منتظران منجی اضافه كرد: راهپیمایی عظیم اربعین دارای فضایی پر از مهربانی است و می تواند بر روی دل های سنگین ترین افراد نیز تاثیر گذار باشد و حتی برخی از اهالی رسانه از كشورهای غرب كه برای جمع آوری اخبار منفی در اربعین حضور می یابند، تحت تاثیر این فضا قرار می گیرند.
شجاعی افزود: یكی از خبرنگاران روزنامه 'ایندیپندنت' در انگلیس پس از حضور در مراسم اربعین با انتشار مقاله ای در دو صفحه در این روزنامه به زیبایی های زیادی كه در مراسم دیده بود، پرداخت و این نشانگر آن است كه این افراد نمی توانند در برابر انفجار این همه صحنه ها از زیبایی ها و محبت مقاومت كنند و اگر هم نقدی می زنند مجبور هستند.

** برقراری دوره های انسانشناسی در لبنان
رئیس موسسه منتظران منجی همچنین در پایان در باره اهداف سفر به لبنان نیز گفت ، هدف از سفر به لبنان برقراری دوره های انسانشناسی و معرفت نفس است كه از سال قبل شروع شده و ادامه آن امسال انجام شد.
وی افزود، موارد گفت و گو در این دوره ها و كارگاه ها درباره موضوع خانواده آسمان اهل بیت (ع) است كه در چند جلسه مداوم انجام می شود.
علاوه بر این برای روانشناسان و روانپزشكان در لبنان نیز یك دوره در خصوص مساله غم و شادی برگزار می شود كه این دوره ها در تهران به صورت كارگاهی در 280 جلسه انجام می شود كه 200 جلسه آن برای شادی است و مابقی در خصوص غم می باشد.
شجاعی خاطر نشان كرد: در لبنان این جلسات برای روانشناسان و روانپزشكان به صورت فشرده و در دو روز برای موضوع غم و شادی و یك جلسه نیز مبانی انسانشناسی در جنوب لبنان برای یكی از حوزه های علمیه برگزار شد.
وی افزود: ما یك سلسله مشاوره داشتیم هم با طرف های ایرانی و هم با طرف های لبنانی كه بیشتر در خصوص مسایل خانوادگی ، تربیتی ، افسردگی ، غم و شادی ، ازدواج و تربیت فرزند بود.
شجاعی با بیان اینكه رفت و آمدهایی از این دست از دو سال پیش بین ایران و لبنان در جریان است ، گفت: موسسه منتظران منجی در سه شاخه شامل مهدویت ، خانواده و مباحث فكری و عقیدتی فعالیت دارد و دوره هایی كه در لبنان برگزار شد در خصوص دو موضوع مباحث خانواده آسمانی و ارتباط ما با این خانواده و سلسله بحث هایی در این ارتباط است .
خاورم*1436**1651