۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۷
کد خبر: 83306954
T T
۰ نفر

پیدا و پنهان دلایل ریزش شاخص بورس

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۷
کد خبر: 83306954
پیدا و پنهان دلایل ریزش شاخص بورس

تهران- ایرنا- شاخص بورس كه از ابتدای سال جاری با شدت بالایی افزایش پیدا كرد، از سه روز گذشته روند نزولی را در پیش گرفت و كارشناسان علت این رویداد را اصلاح بازار مطرح كرده اند.

«علیرضا تاج بر» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به علت ریزش شاخص بورس در چند روز اخیر اشاره و بیان كرد: شاخص بورس از ابتداي سال جاري تاكنون بازدهي مناسبي را با خود به همراه داشت و خیلي زودتر باید این اصلاح را تجربه مي كرد.
وي ادامه داد: انتظارها بر این اساس بود كه روند شتابان شاخص بورس كاسته و یا اصلاح شود اما به دلیل حمایت هایي كه در راستاي بازار سرمایه صورت گرفت این اتفاق به تاخیر افتاد.
تاج بر گفت: اصلاح شاخص بورس همزمان با طرح شایعه خروج ایران از برجام و نیز برخي از ریسك هاي سیاسي صورت گرفت كه منجر به اصلاح كوتاه مدت و طبیعي شاخص شد.

** بازدهي بازار مسكن در سال ٩٨ چشمگیر نیست
این كارشناس بازار سرمایه با بیان اینكه ارزیابي روند معاملات بازار سهام باید در مقایسه با بازارهاي رقیب و جایگزین مورد ارزیابي قرار گیرد، افزود: ركود موجود در خرید و فروش مسكن و خودرو نشان دهنده آن است كه این بازارها بیشتر از ١٥ تا ٢٠ درصد بازدهي را در سال جدید متصور نیستند.
وي اظهار داشت: دولت هر روز به دلیل مطرح كردن بحث اعمال مالیات بر دارایي ثابت از جذابیت این بازارها كاسته است بنابراین جذاب ترین بازار كه همچنان جا براي رشد دارد بازار سرمایه است.
تاج بر افزود: بازار سرمایه در سال ٩٧ به دلیل برخي از ابهامات موجود سرمایه چنداني را جذب نكرد و بازدهي آن حدود ٨٥ درصد بود در حالي كه دیگر بازارها بیش از ١٨٥ درصد بازدهي را تجربه كردند.
به گفته این كارشناس بازار سرمایه، امسال بسیاري از ابهامات موجود در بازار از طریق گزارش هاي منتشر شده برطرف شده و اغلب صنایع سودهاي خوبي را براي سهامداران خواهند ساخت.

** عقب ماندگي بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها
وي با بیان اینكه بازار سرمایه از نظر بازدهي از تمام بازارهاي رقیب خود عقب تر است، گفت: امسال بازار سرمایه با ریسك خاصي همراه نیست و روند صعودي است اما در برخي از مواقع شاهد چنین اصلاحاتي خواهیم بود.
به اعتقاد تاج بر، بازار سرمایه به دلیل شفافیت و نقدشوندگي و نیز حمایت دولت بهترین بازار براي سرمایه هاي سرگردان كشور است.

** اصلاح سه درصدي شاخص بورس بي سابقه بود
وي با بیان اینكه تاكنون سابقه نداشته كه بازار در یك روز سه تا چهار درصد اصلاح را تجربه كند، اظهار داشت: اصلاح شاخص بورس طبیعي است و نمي توان انتظار رشد بي وقفه بازار سرمایه را داشت.
این كارشناس بازار سرمایه معتقد است كه سرمایه گذاران نباید به بازار سرمایه نگاه كوتاه مدت و روزانه داشته باشند بلكه نگاه سرمایه گذاران باید به صورت بلندمدت باشد.

** عقب ماندگي شاخص بورس قابل جبران است
وي با بیان اینكه به نظر مي رسد شاخص بورس، عقب ماندگي سال گذشته را جبران مي كند و به ارزش ذاتي خود براساس نرخ دلار مي رسد، گفت: هر كسي كه به دنبال سرمایه گذاری در بازار سرمایه است باید با دید مجمع وارد بازار شود چراكه مجمع به طور حتم سود مناسبي را در اختیار سرمایه گذاران خواهد گذاشت.
تاج بر در پایان اظهار داشت: اكنون ارزش بازار سرمایه براساس نرخ دلار ٧٠ میلیارد دلار است در حالي كه این رقم باید ١٥٠ میلیارد دلار باشد كه امیدواریم امسال این عقب ماندگي جبران شود.

** صف فروش، دلیل ریزش شاخص بورس بود
«عظیم ثابت» نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ایرنا گفت: افت دو روز اخیر شاخص بورس جزو بی سابقه ترین ریزش هایی بود كه بازار تجربه كرد.
وی ادامه داد: یك سری از سهم ها كه از رشد بازار منتفع نشدند در صف فروش قرار گرفتند كه این موضوع خود به نوعی میزان ریزش شاخص بورس را تشدید كرد.
ثابت معتقد است كه در شرایط كنونی فروش این سهام ها محوری ترین نقش را در افت شاخص بورس داشتند.
وی اظهار داشت: در یك ماه و نیم گذشته شاخص بورس حدود 25 درصد رشد تجربه كرد كه در مقایسه با دیگر بازارها با بیشترین میزان رشد همراه بوده است.
این كارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: زمانی كه شاخص بورس در مسیر رشد بی وقفه قرار می گیرد باید احتمال چند روز اصلاح را به بازار داد كه این موضوع طبیعی است و در گذشته هم شاهد چنین اتفاقی بودیم.

** میزان نقدینگی در بورس مطلوب است
به گفته وی، سطح نقدینگی در بورس به وضعیت مطلوب رسیده و جایی برای نگرانی وجود ندارد.
ثابت با اعتقاد بر اینكه روند حاكم در بازار معقول به نظر می رسد، افزود: افت شاخص بورس در مهر ماه سال 97 ناشی از برخی خبرهای منفی مانند افزایش تحریم ها و كاهش قیمت نفت بود، در حالی كه این بار خبرهایی حاكی از تحریم، كاهش قیمت نفت و ارز در بازار وجود ندارد كه بتواند بر ریزش شاخص بورس تاثیرگذار باشد بنابراین افت شاخص بورس ناشی از مسایل روانی است كه اتفاق افتاد.
این كارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان كرد: بعید به نظر می رسد كه افت شاخص بورس ادامه دار باشد و تازمانی كه شاخص به رقم های گذشته و پایین تر از 195 هزار واحد نرسد جایی برای نگرانی وجود ندارد.

** چالش هاي سیاسي شاخص بورس را كاهشي كرد
همچنین «حمید اعرابي» به خبرنگار اقتصادي ایرنا گفت: ریزش شاخص بیشتر متاثر از توئیت ترامپ در مورد اعمال تعرفه گمركی 25 درصدی كالای وارداتی چین بود.

** سهام، ارزان ترین مورد براي سرمایه گذاري
اعرابي با بیان اینكه فصل برگزاري مجامع نزدیك است و اكثر سهم ها سودهاي خوبي را بین سهامداران تقسیم مي كنند، افزود: اكنون ارزان ترین مورد براي سرمایه گذاري سهام است در حالي كه اكثر بازارهاي موازي مانند مسكن و خودرو تا چند برابر افزایش قیمت داشته اند.
به گفته این كارشناس بازار سرمایه، شاخص بورس تحت تاثیر مسایل سیاسي ریزش داشت كه به نظر مي رسد موقتي باشد و به زودي بازار به مسیر خود باز گردد.
وي معتقد است كه شاخص بورس تا شهریور ماه تا ٢٧٠ هزار واحد رشد خواهد كرد.

** ریزش شاخص سرمایه ادامه دارد
اعرابي با اعلام اینكه در بازار با یك ریزش هفت هزار واحدي دیگر مواجه خواهیم بود، گفت: ممكن است این روند كاهشي به دو بار تقسیم شود و هر دفعه سه هزار و ٥٠٠ واحد ریزش داشته باشد طبق پیش بیني هاي صورت گرفته بیشتر از این اعداد شاخص كاهش ندارد.
این كارشناس بازار سرمایه گفت: روند معاملات بورس از روز شنبه متعادل مي شود و شاهد ادامه رشد شاخص در بازار خواهیم بود.
وي درباره روند شاخص بورس در روزهاي آینده پیش بینی كرد: سال ٩٨ سال سرمایه گذاري در بورس است و بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها بیشترین بازدهي را دارد.

** ریزش بازار یك مساله بسیار عادي است
اعرابي اظهار داشت: شاخص از ١٥٨ هزار واحد یكباره تا ٢٢٠ هزار واحد رشد كرد و با یك افزایش ٧٠ هزار واحدي همراه شد بنابراین طبیعي است كه چنین اصلاحي را تجربه كند.
این كارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بورس نزدیك به یك ماه و نیم به صورت مداوم رشد كرد بنابراین دو روز رشد منفي یك مساله بسیار عادي محسوب مي شود.
اقتصام ** ٩٢٠٦**9189
۰ نفر