به گزارش ایرنا، فرحناز قائدامینی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در جمع خبرنگاران افزود: این سند به طور كامل مردود است و هیچ كجای استان این سند قابلیت اجرایی ندارد.
وی با اشاره به رویكرد عدالت محورانه آموزش و پرورش استان اظهار داشت: رعایت عدالت آموزشی در مناطق مختلف آموزشی بخصوص مناطق محروم، توسعه متوازن رشته های آموزشی و تجهیز مدارس در مناطق مختلف با اولویت مناطق محروم از مهمترین برنامه ها و رویكردهای آموزش و پرورش استان است.
به گزارش ایرنا، نظام آموزشی در سال 90 تصویب و سند آموزش ۲۰۳۰ یونسكو سال ۹۵ در كشور رونمایی شد، اسنادی كه بر آموزش برای همه تاكید داشته و اهداف و چشم اندازهایی به منظور دستیابی به نظام آموزشی هدفمند و كارآمد تعریف كرده اند.
در سپتامبر 2015 (شهریور 94)، اهداف دستور كار مبانی توسعه پایدار 2030 كه 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی دارد به منظور اقدام عملی همه كشورها برای تحقق حكومت یكپارچه در سازمان ملل ارائه شد.
ایران نیز از كشورهای شركت كننده در این اجلاس بود كه متعهد به اجرای این سند شد و پس از آن سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامه ریزی دفتر یونسكو در ایران با تشكیل 30 كارگروه تخصصی تدوین و آماده و در تاریخ بیستم آذر 95 رونمایی شد.
رهبران كشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالیرتبه سازمان ملل تعهد كردند دستور كار جهانی توسعه پایدار 2030 را در سیاستگذاریهای كلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی كنند، بر این اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادامالعمر با كیفیت، برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسكو تعیین شده كه ایران نیز متعهد به اجرای آن است و مولفههای كلیدی در برنامه آموزش 2030 شامل برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باكیفیت، برابری جنسیتی، كیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر است.
در پیشگفتار كتابچه بیانیه اینچئون كه توسط دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران نگارش شده، آمده است كه دولتها موظفند تا اهداف جهانی را در اهداف، سیاستها، طرحها و اقدامات ملی، چرخه سیاستگذاری و برنامهریزی، سازماندهی نظامهای آموزشی و آماده سازی منابع ادغام كنند.
اجرای آموزش 2030 در سطح ملی باید بر مبنای رویكردی فرابخشی باشد كه براساس همكاری موثر، تمركز بر نتایج گسترش شراكت، شفافیت، مسئولیت مشترك و وحدت عمل همه عاملان شكل گرفته است با توجه به تنوع ماهیت نهادهای متولی آموزش در كشورها برخی از اصول عمومی كه میتواند به هماهنگی مناسب جهت تحقق موثر اهداف 2030 در چارچوب دستور كار 2030 توسعه پایدار ملل متحد كمك كنند شامل هدایت دولتی و جلب مشاركت فرابخشی، حفظ ساختارهای موجود و انطباق آنها با آموزش 2030، اجرای اقدامات فراتر از وزارت آموزش و جلب مشاركت وزارتخانهها و سازمانهای مرتبط با بهداشت، جوانان، كار، امور اجتماعی، مدیریت، برنامهریزی، بودجه و تامین هماهنگی اجرای آموزش 2030 با سایر اهداف توسعه پایدار 2030 ملل متحد است.
آنچه در قالب این سند مورد انتقاد قرار می گیرد آن است كه در عمل 2030 به واژههایی همچون شهروند جهانی، برابری جنسیتی، حذف كلیشههای جنسی و ارائه آموزشهای جنسی به كودكان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از كتابهای درسی به بهانه ترویج صلح و نبود خشونت توجه شده است.
اما در مصوبه هیات وزیران در تاریخ 25 شهریور سال 95 در خصوص سند 2030 آمده است: به منظور هماهنگی و ارایه راهكار تحقق اهداف و تعهدات آموزش 2030 همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پایدار، كارگروه ملی آموزش 2030 با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش بدون گسترش تشكیلات سازمانی و با استفاده از امكانات و ظرفیتهای موجود در آن وزارتخانه با حضور نمایندگان دستگاههای زیر تشكیل میشود.
كارگروه ملی آموزش 2030 موظف است برنامه اجرایی و نظارتی تحقق كامل آموزش 2030 را در سطوح ملی و استانی با بهرهگیری از تمام ظرفیتهای موجود در دستگاههای اجرایی مرتبط و همسو با اهداف برنامههای توسعه كشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشه جامع علمی كشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه اهداف توسعه پایدار تهیه كند.
دستگاههای اجرایی برای تحقق اهداف برنامه آموزش 2030 موظف به اجرای تصمیمات كارگروه هستند و كارگروه ملی آموزش 2030 موظف است گزارش پیشرفت كار و نحوه همكاری دستگاههای ذیربط را سالانه به هیات وزیران و گزارش نهایی را به كمیسیون ملی یونسكو برای ارسال به مرجع بینالمللی مربوطه ارایه كند.
قائدامینی با اشاره به اینكه بیش از 202 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در استان مشغول تحصیل هستند، افزود: از این تعداد 35 هزار و 942 نفر در مدارس غیردولتی و 166 هزار و 90 هزار نفر در مدارس دولتی تحصیل می كنند.
مدیركل آموزش و پرورش استان ، تعداد مدارس استان را 2 هزار و 900 مدرسه عنوان كرد و گفت: از این تعداد یكهزار و 711 مدرسه دولتی، یكهزار و 83 مدرسه غیرانتفاعی و 106 مدرسه بزرگسالان است.
وی گفت: در مدارس استان 14 هزار و 641 فرهنگی مشغول امر آموزش دانش آموزان هستند كه این استان در سال تحصیلی جاری و جدید با كمبود معلم مواجه است.
مدیركل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری به بازنشسته شدن یكهزار و 37 معلم در سال تحصیلی جدید و افزایش 2 هزار نفری دانش آموز اشاره كرد و گفت: ورودی معلمان از مجموعه دانشگاه فرهنگیان و سرباز معلم 29 نفر است.
وی اظهار داشت: این تعداد نیروی جدید، پاسخگوی كمبود نظام آموزش و پرورش نیست و باید با یك برنامه ریزی دقیق این كسری را جبران كرد.
قائدامینی افزود: جذب معلم، آموزش و نگه داشت معلم از رویكردهای آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به پرداخت سرانه دانش آموزی در اوایل سال جاری از سوی وزارتخانه به حساب مدارس استان و كشور افزود: این سرانه به صورت مستقیم به حساب مدارس واریز شده است و ادارات آموزش و پرورش در میزان پرداختی این میزان هیچ دخل و تصرفی نداشتند.
مدیركل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری در ادامه افزود: در بارش های اخیر بیش از 218 مدرسه استان از لحاظ امور بنایی مانند پوشش پشت بام، حصاركشی و سقف دچار مشكل و خسارت شد.
وی گفت: با تخصیص اعتبار از سوی نوسازی مدارس و مدیریت بحران این مشكل تا حدی رفع شده است.
قائدامینی در ادامه با اشاره به اجرای تنبیه بدنی در تعداد انگشت شمار در مدارس استان افزود: به هیچ عنوان با تنبیه بدنی دانش آموزان موافق نیستیم و با معلمان و مدیران خاطی برخورد می شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری 947 هزار نفر جمعیت و 10 شهرستان دارد.
7360/2097
مدیركل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری: سند تحمیلی 2030 اجرا نمی شود
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۴
کد خبر:
83308564
شهركرد- ایرنا- مدیركل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری گفت: وزارت آموزش و پرورش و ادارات كل، هیچ رویكرد و برنامه ای برای اجرای سند تحمیلی 2030 ندارند.