۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۴۲
کد خبر: 83308976
T T
۰ نفر

ترامپ بار دیگر خواهان گفت وگو با ایران شد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۴۲
کد خبر: 83308976
ترامپ بار دیگر خواهان گفت وگو با ایران شد

نیویورك- ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا درحالی كه شدیدترین تحریم ها را علیه مردم ایران اعمال كرده است، خواهان تماس مقام های تهران با خود شد.

ترامپ در یك كنفرانس خبری در كاخ سفید از بیان علت اعزام ناوگروه آبراهام لینكلن به خاورمیانه امتناع كرد و اظهار داشت: ما اطلاعاتی داریم كه شما از آن آگاه نیستید. این اطلاعات بسیار تهدیدآمیز بوده و ما باید امنیت زیادی در این كشور و جاهای دیگر داشته باشیم.
پیشتر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریكا با تهدید ایران اعلام كرده بود كه گروه تهاجمی ناو هواپیمابر آبراهام لینكلن به همراه یك نیروی ضربت از هواپیماهای بمب افكن به منطقه فرماندهی مركزی آمریكا (سنتكام) در خلیج فارس اعزام می شوند. وی این اقدام را حاوی پیامی به ایران عنوان كرده بود.
ترامپ در كنفرانس خبری خود در پاسخ به این پرسش كه آیا خطر تقابل نظامی با نیروهای آمریكایی در منطقه وجود دارد، گفت: به نظر من، همیشه می توان این را گفت. نمی خواهم بگویم نه. اما امیدوارم كه این اتفاق رخ ندهد.
ترامپ كه پیشتر نیز برای مذاكره با مسئولان ایران ابراز علاقه كرده بود، این بار نیز گفت: كاری كه آنها باید انجام دهند این است كه با من تماس بگیرند و [به صحبت] بنشینند. ما می توانیم توافق كنیم، توافقی منصفانه. ما فقط نمی خواهیم كه آنها سلاح هسته ای داشته باشند كه این خواسته بسیار زیادی نیست. ما كمك خواهیم كرد كه آنها خود را به وضعیت مطلوب برگردانند.
وی افزود: آنها باید تماس بگیرند. اگر این كار را انجام بدهند ما آماده صحبت با آنها هستیم.
ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت كه «جان كری» وزیر خارجه اسبق آمریكا به دلیل گفت وگو با ایران و نقض قانون لوگان «باید تحت پیگرد قرار گیرد.»
رئیس جمهوری آمریكا اظهار داشت: دوست دارم آنها با من تماس بگیرند. جان كری زیادی با آنها صحبت می كند. كری به آنها می گوید كه تماس نگیرند. این نقض قانون لوگان است. صادقانه بگویم او باید به خاطر این مساله تحت پیگرد قرار بگیرد.
وی افزود: جان كری قانون لوگان را نقض كرد. او با ایران صحبت می كند و جلسات زیاد و تماس های زیادی داشته است. او به آنها گفته كه چه كار بكنند. این نقض كامل قانون لوگان است.
قانون لوگان كه یك قانون فدرال ایالات متحده است، مذاكرات شهروندان غیرمسئول آمریكایی با دولت های متخاصم بدون اجازه مقام های آمریكا را جرم محسوب می كند.
«مت سامرز» سخنگوی جان كری در واكنش به این اظهارات به تارنمای پولیتیكو گفت: هر چیزی كه رئیس جمهوری ترامپ گفته اشتباه است. تمام.
سخنگوی كری ادامه داد: ترامپ درباره وقایع و قوانین اشتباه می كند. غم انگیز است كه او در مورد نحوه استفاده از دیپلماسی برای امن نگه داشتن آمریكا اشتباه می كند.
درخواست ترامپ برای تماس و مذاكره با ایران در حالی است كه وی یك سال پیش به طور یكجانبه از برجام خارج شد و بار دیگر ایران را تحریم كرد. دولت وی همچنین تحریم هایی را علیه سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و روابط اقتصادی ایران وضع كرده است. كارشناسان و ناظران اقدامات دولت ترامپ را عامل انزوای بیشتر آن كشور و افزایش بی اعتمادی به تعهدات و توافقنامه هایی می دانند كه واشنگتن آنها را امضا كرده است.
شبك** اروپام*1429**9423**1708