۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۱۴
کد خبر: 83309302
T T
۰ نفر

توصیه های طب ایرانی در ماه مبارك رمضان

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۱۴
کد خبر: 83309302
توصیه های طب ایرانی در ماه مبارك رمضان

تهران- ایرنا- سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: مهمترین توصیه حكمای طب ایرانی در ماه مبارك رمضان بیدار شدن به هنگام سحر و مصرف وعده سحری است تا از بروز ضعف در روزه‌ داران به دلیل طولانی بودن روزها جلوگیری شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، «محمود خدادوست» اظهار داشت: با توجه به تاكید حكمای طب ایرانی مبنی بر خوردن غذا تنها در هنگام وجود اشتهای صادق، به افرادی كه احساس بی‌ اشتهایی در وعده سحر دارند، توصیه می‌‌شود افطاری را به صورت سبك و در حد نان و پنیر و سبزی یا گردو در نظر گرفته و علاوه‌ بر پرهیز از مصرف غذاهای سنگینی مانند حلیم، شله ‌زرد، كله ‌پاچه و آش كه در توان هضم معده در فصول گرم سال نیست، وعده شام را نیز حذف كرده یا در حد بسیار كم و سبك میل كنند.
وی ادامه داد: پرهیز از مصرف غذاهای تند، سرخ ‌كرده و چرب در وعده سحر و كاهش فعالیت فیزیكی و ورزش به خصوص در ساعات گرم روز، به كاهش تشنگی در طول روزه‌ داری كمك می‌‌كند.
سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با تاكید بر اینكه خواب شبانه در ماه مبارك رمضان ضروری است، اضافه كرد: از آنجا كه همواره توصیه شده كه بین زمان غذا خوردن تا خوابیدن، حداقل 2 ساعت فاصله باشد و این فاصله بسته به نوع غذای مصرفی و نوع هضم در هر فرد متغیر است، باید برنامه غذایی در وعده افطار یا شام را بر مبنای آن تنظیم كرد.
خدادوست ادامه داد: آب ولرم و خرما یا آب ولرم و یك قاشق عسل بهترین گزینه برای بازكردن روزه است. همچنین توصیه می‌شود در وعده افطار، آب و مایعات سرد به عنوان اولین انتخاب در وعده افطار استفاده نشود.
به گفته وی هنگام گرسنگی و ایجاد اشتهای واقعی، حرارت معده بالا رفته و آماده هضم غذا می‌‌شود كه با توجه به ساعات طولانی روز و گرسنگی طولانی‌ مدت در ماه رمضان، معده در هنگام افطار در اوج حرارت خود قرار دارد و باید ماده‌‌ای را مصرف كرد كه هم مقداری حرارت معده را كاهش داده و به تعادل برساند و هم با كاهش ناگهانی آن، سبب اختلال در هضم غذای بعدی و بروز نفخ نشود.
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: مصرف سبزی در وعده افطار برای كمك به اجابت مزاج و جلوگیری از بروز یبوست به‌ عنوان یكی از مشكلات شایع روزه‌ داری، ضروری است و باید توجه داشت كه مصرف سبزی خام در سحری، میزان عطش را در طول روز افزایش می‌‌دهد و به همین دلیل بهتر است در این وعده غذایی از سبزیجات پخته استفاده شود.
خدادوست با اشاره به اینكه نوشیدن تركیب عرق كاسنی و شاه‌ تره در وعده افطار و سحر برای جلوگیری از بروز تشنگی در طول روزه‌ داری موثر است، گفت: همچنین می‌‌توان یك قاشق چای‌ خوری تخم خرفه را در یك نعلبكی ریخته و دو قاشق غذاخوری دوغ به آن اضافه كرد تا به خود جذب كند و سپس تخم خرفه‌‌ها را نیز به عرق كاسنی و شاه ‌تره كه تركیبی معتدل و مقوی معده است، افزود تا اثر ضد عطش آن را افزایش دهد.
وی افزود: مصرف فالوده خیار و سكنجبین یا هندوانه و سكنجبین كه از مخلوط رنده‌ شده هر یك از این میوه‌ ها با سكنجبین به دست می‌‌آید، توصیه مناسب دیگری برای رفع تشنگی در ماه رمضان است.
سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی یادآورشد: حكمای طب ایرانی از خوابیدن در طول روز به غیر از روزهای طولانی فصل تابستان كه خواب قبل از ناهار با اصطلاح «خواب قیلوله» توصیه شده است، منع كرده اند.
خدادوست تصریح كرد: در خصوص خوابیدن در روزهای ماه رمضان، به دلیل روزه ‌داری و نخوردن غذا در این ماه، خوابیدن در طول روز برای تقویت قوای بدنی و بازگرداندن رطوبت به بدن، به ویژه در افرادی كه زیاد تشنه می‌‌شوند، توصیه می‌شود، اما باید توجه داشت كه زمان آن هنگام غروب آفتاب و هنگام افطار نباشد.
اجتمام*9482**1883
۰ نفر