۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۲۸
کد خبر: 83312093
T T
۰ نفر
بلاروس به دنبال گرفتن غرامت از روسیه بابت ارسال نفت آلوده

مسكو - ایرنا - هنوز چند روزی از رسوایی ارسال نفت آلوده از طریق بلاروس به اروپا نگذشته است كه رئیس جمهوری بلاروس خواهان پرداخت غرامت از روسیه شده است و پوتین نیز اعلام كرده ضمن پرداخت غرامت با متخلفین به شدت برخورد خواهد كرد چرا كه با اعتبار روسیه بازی شده است.

به گزارش ایرنا، الكساندر لوكاشنكو روز یكشنبه در جمع خبرنگاران در مینسك در تازه ترین واكنش به ارسال نفت آلوده به كشورش گفت كه خساراتی كه بلاروس بر اثر نفت آلوده روسیه متحمل شده صدها میلیون دلار برآورد می شود.
لوكاشنكو با بیان اینكه ما مبالغ قابل توجهی درآمد از دست دادیم، اظهار داشت: خبرنگاران مبالغی را به عنوان خسارت عنوان می كنند كه دور از واقعیت است.
رئیس جمهوری بلاروس در همین حال گفت كه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره ساز و كار تعیین خسارت و مبلغ خسارت وارده به كشورش گفت وگو نكرده است.
شركت نفت «بل نفت خیم» بلاروس روز 19 ماه آوریل اعلام كرد كه نفتی كه از روسیه از طریق خط لوله دروژبا به این كشور ارسال می شود، آلوده است.
پس از آن بلاروس روز 24 ماه آوریل ترانزیت نفت به اروپا از طریق این خط لوله نفت را متوقف كرد.
به دنبال آن لهستان، آلمان، اوكراین و چند كشور دیگر، به دلیل آلودگی، واردات نفت با خط لوله دروژبا را به حال تعلیق درآوردند.
پس از آن دمیتری كوزاك، معاون نخست وزیر روسیه، اعلام كرد كه این كشور به همراه بلاروس، لهستان و اوكراین درباره اقدام‌های مشترك برای حذف پیامدهای آلودگی‌های یاد شده، به توافق رسیده اند.
رئیس جمهوری بلاروس در ادامه سخنان خود خاطرنشان كرد كه كشورش پس از بازرسی پالایشگاه های نفتی این كشور كه نفت روسیه را فرآوری می كنند، مبلغ خسارت را اعلام خواهد كرد.
وی همچنین گفت كه مبلغ خسارت كلان است و رئیس جمهوری روسیه نیز گفته است كه ارسال نفت آلوده از طریق خط لوله دروژبا كه نفت را به اروپا ترانزیت می كند به وجهه روسیه ضربه سختی وارد كرده است.
گفتنی است روسیه اعلام كرده است كه نفت آلوده بر اثر سرقت نفت در خاك این كشور به بلاروس ارسال شده و سه نفر در این رابطه دستگیر شده اند.
این افراد متهم شده اند كه پس از سرقت مقادیری نفت در روسیه، بجای آن نفت آلوده ارسال كرده تا اقدام آنها لو نرود.
روسیه از روز 2 ماه می (12 اردیبهشت ماه) ارسال نفت به بلاروس از طریق خط لوله دروژبا را از سر گرفت.
اروپام*391*1346**