۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۳۵
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 83486153
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قدم های آهسته بلاروس برای نزدیکی به غرب

۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۳۵
کد خبر: 83486153
قدم های آهسته بلاروس برای نزدیکی به غرب

مسکو – ایرنا- بلاروس که نزدیک ترین متحد روسیه در بین جمهوری های شوروی سابق به حساب می آید و تنها کشوری است که با مسکو «دولت اتحادی» ایجاد کرده، این روزها قدم در راه نزدیکی به غرب بر می دارد.

هفته گذشته دیوید هیل دستیار امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا از بلاروس دیدار و در چارچوب برنامه سفر خود با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس و ولادیمیر مکی وزیر خارجه این کشور گفت وگو و مذاکره کرد.
مهم ترین موضوع مذاکرات دو طرف از سرگیری روابط دیپلماتیک بین بلاروس و آمریکا بود و دستیار وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مینسک و واشنگتن برای بازگشت متقابل سفرای دو کشور به محل های ماموریت خود آماده می شوند.
جان بولتون مشاور وقت امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در آخرین روزهای کاری خود در این مقام از بلاروس دیدار و با مقامهای عالیرتبه این کشور گفت وگو کرد.
آمریکا از حدود 10 سال پیش فعالیت سفارت خود را در مینسک متوقف کرد تا روابط دیپلماتیک بلاروس و آمریکا راکد شود.
تسهیل روادید با اتحادیه اروپا
گام بعدی دولت بلاروس در نزدیکی به غرب، حرکت به سوی ایجاد تسهیلات در صدور روادید سفر اتباع کشورهای اتحادیه اروپا به بلاروس است.
رئیس جمهوری بلاروس چند روز پیش، وزارت خارجه این کشور را موظف کرد تا توافقنامه ای را با اتحادیه اروپا برای تسهیل صدور روادید تنظیم کند.
آناتولی گلاز سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد که سند برای تسهیل صدور ویزا با اتحادیه اروپا، به صورت توافقنامه دولتی خواهد بود.
بلاروس و اتحادیه اروپا از سال 2014 رایزنی هایی را برای تنظیم سند برای تسهیل صدور روادید آغاز کرده بودند. 
آندریا ویکتورین سفیر اتحادیه اروپا در مینسک به تازگی گفته است که انتظار می رود توافقنامه تسهیل صدور روادید بین این اتحادیه و بلاروس تا ماه فوریه سال 2020 امضا شود.
واکنش کرملین به رویکرد جدید مینسک
دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه معتقد است که تسهیل صدور روادید میان بلاروس و اتحادیه اروپا یک مساله داخلی است.

وی خاطرنشان کرد که این مساله نمی تواند مانع توسعه روابط بین روسیه و بلاروس شود. زیرا ساختار موجود همکاریها میان دو کشور برگزاری مذاکراتی را برای حل مسائل پیش بینی کرده است. 

هشدار لوکاشنکو به روسیه
رییس جمهوری بلاروس به تازگی با اعلام اینکه روسیه برادر بزرگ این کشور است، اظهار داشت: با این وجود ما می خواهیم روابطی نو با آمریکا داشته باشیم و مسکو نمی تواند برای ما تصمیم بگیرد.
الکساندر لوکاشنکو گفت: مردم بلاروس هیچگاه اجازه نخواهند داد تا به برادر بزرگ ما روسیه خیانت شود اما روسیه نیز نباید به فکر مطیع کردن ما به عنوان یک کشور مستقل باشد.
وی با بیان اینکه مردم روسیه و بلاروس یک ملت هستند، اظهار کرد: ما همواره در کنار روسیه بودیم و حمایت کردیم. اختلافات مینسک و مسکو ربطی به مردم روسیه ندارد چرا که روسها با ما رفتار خوبی دارند.

بهای نفت وگاز مهم ترین مساله مورد اختلاف روسیه و بلاروس
اختلاف های نفتی-گازی روسیه و بلاروس بر سر بدهی انباشت شده و بهای نفت صادراتی روسیه به این کشور مهم ترین مساله مورد اختلاف بین دو کشور در سالهای اخیر بوده است.
 روسیه از سه سال پیش بهای نفت صادراتی به بلاروس را افزایش داد و به صورت همزمان میزان نفت تحویلی به این کشور را که با بهای پایین تر از بهای جهانی نفت به دلیل تسهیلات موجود در بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا می فروخت کاهش داد.
روسیه در سال 2016 نفت صادراتی به بلاروس را از 5.3 میلیون تن در سال به 3 میلیون تن رساند و همین مساله باعث کاهش شدید درآمدهای ارزی مینسک شد که بخشی از آن از صادرات مجدد نفت و فرآورده های نفتی به اروپا تامین می شد.
 کارشناسان در روسیه معتقدند که گام های بلاروس برای نزدیکی به غرب بخشی از پروژه فشار مینسک بر مسکو برای پذیرفتن شرایط آن کشور است.
سرگئی اولیوکایف کارشناس مرکز مالی و اقتصادی پژوهشگاه مالی روسیه بر این باور است که سفر مقامهای عالیرتبه آمریکایی به بلاروس و تسهیل صدور روادید بین مینسک و اتحادیه اروپا تلاش برای وارد کردن فشار سیاسی بر مسکو است.
وی افزود: این تدابیر به اندازه کافی موثر است و کارایی خود را در سالهای اخیر نشان داده است. در واقع این نوعی معامله است و در مذاکرات میان روسیه و بلاروس برای چانه زدن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
گفتنی است روسیه و بلاروس در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، جامعه کشورهای همسود و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای با یکدیگر همکاری می کنند.
دو کشور بر اساس موافقت نامه امضا شده در سال 1998 به سوی ایجاد دولت اتحادی حرکت می کنند و روسای جمهوری، نخست وزیران و وزارت خارجه و پارلمان های دو کشور در این راستا نشست های مشترک برگزار می کنند و بودجه مشترکی هم هرسال برای فعالیت دولت اتحادی تعیین می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha