۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳
کد خبر: 83312497
T T
۰ نفر

اروپا نيازمند سياستي بلند مدت در مورد بحران پناهجويان

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳
کد خبر: 83312497
اروپا نيازمند سياستي بلند مدت در مورد بحران پناهجويان

تهران- ايرنا- ورود پناهجويان به بحراني تمام عيار براي اروپا تبديل شده است. جنگ سوريه و يمن و اوضاع متشنج عراق و افغانستان باعث شده بسياري از مردم اين كشورها در جستجوي زندگي بهتر كشور خود را رها كنند و با عبور از مسير هاي خطرناك به سوي اروپا حركت كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سازمان پناهندگي سازمان ملل اعلام كرده كه فقط از ابتداي سال جاري ميلادي بيش از يك‌هزار نفر در جريان تلاش براي عبور از مديترانه براي رسيدن به اروپا غرق شده‌اند.
از سوي ديگر اروپا هنوز نتوانسته است سياست واحد و منسجمي را در زمينه مهاجرت اجرا كند. سران اتحاديه اروپا تنها بر اين نظر مشترك توافق دارند كه ورود پناهجويان به اتحاديه اروپا بايد سخت شود، اما تاكنون راهكار مشخصي كه مورد قبول همه اعضا باشد به دست نيامده است.
بر اساس گزارش گروه رسانه‌اي فونكه، وزارت كشور آلمان از آغاز سال جاري ميلادي تا پايان مارس پنج هزار و 600 پناهجو را اخراج كرده است.
بر اساس اين گزارش بيشتر اخراجي‌ها به ايتاليا، آلباني و گرجستان برگردانده شدند، 500 نفر به كشورهاي مغرب (الجزاير، تونس و مراكش) و شمار كمتري نيز به لهستان و اسپانيا بازپس فرستاده شدند.
به اين ترتيب اخراج پناهجوياني كه مشمول مقررات دابلين مي‌شوند ادامه دارد. بر اساس قرارداد دابلين، كشوري مسئول رسيدگي به تقاضاي پناهندگي يك پناهجو است كه فرد متقاضي از آنجا وارد اتحاديه اروپا شده باشد. بر اساس اين قرارداد آلمان مي تواند پناهجوياني را كه از طريق ايتاليا يا ديگر كشورهاي عضو اتحاديه وارد آلمان شد‌ه‌اند را به اين كشورها بازگرداند.
در حال حاضر در آلمان 250 هزار پناهجو زندگي مي‌كنند كه تقاضاي پناهندگي آنها رد شده است و بايد بر اساس قانون اخراج شوند. اما امكان برگرداندن آنها به كشورشان وجود ندارد زيرا فاقد مدارك شناسايي مورد نياز هستند.
اخراج پناهجويان بر اساس قرارداد دابلين بارها با انتقاد سازمان‌هاي حقوق بشري و مدافعان حقوق پناهجويان روبرو شده است. اولا بلپكه، سخنگوي داخلي حزب چپ آلمان ضمن انتقاد از اخراج‌هاي سه ماه نخست سال جاري گفت كه به‌ويژه بازگرداندن پناهجويان به ايتاليا كاري نادرست است. او گفت: «سيستم رسيدگي به تقاضاي پناهندگي در ايتاليا كاستي‌هاي فراواني دارد و بسياري از پناهجويان در اين كشور بي‌سرپناه هستند و حتي به مواد دارويي يا خوراكي دسترسي ندارند».
روز پنج‌شنبه 7 تير 1397 سران اتحاديه اروپا كه در بروكسل نشستي دو روزه براي رسيدگي به معضل پناهندگي برگزار كردند. در اين نشست طرحي ارائه شد كه بر اساس آن پناهجويان تا زماني كه در مورد پناهندگي آنان تصميمي گرفته نشده در خارج از مرزهاي اتحاديه اروپا نگهداري شوند.
فدريكا موگريني٬ مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در اين باره گفت كه اين طرح با همفكري كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) و سازمان جهاني مهاجرت (IOM) تهيه شده است. موگريني البته به جزئيات اين طرح نپرداخت. او تنها گفت كه اين اردوگاه‌ها نه حقوق بين‌الملل را نقض مي‌كنند، نه موازين حقوق بشر را.
سازمان‌هاي غيردولتي به‌شدت اين توافق را محكوم كرده‌اند. آنها گفته‌اند اين توافق، به پناه‌جويان آسيب‌پذير و كساني كه مي‌خواهند جلوي كشته‌شدن آنها در درياي مديترانه را بگيرند خيانت مي‌كند.
چندي پيش فليپو گراندي، كميسار عالي سازمان ملل در امور پناهندگان گفت كه اتحاديه اروپا آمادگي لازم براي بحران مهاجرت تازه ندارد. گراندي در گفت‌وگو با روزنامه آلماني ولت گفت: «حكومت هاي اتحاديه اروپا در يك مسير نيستند. شماري از آنان پناهجويان را به عنوان تهديد معرفي مي‌كنند. اروپا حالا هم براي يك بحران مهاجرت آماده نيست.»
گراندي تاكيد كرد كه اروپا بايد اين مسئوليت را بپذيرد كه با بحران مهاجرت در شرق ميانه، افريقا، امريكاي لاتين و آسيا مقابله كند. به گفته كميسار عالي سازمان ملل در امور پناهندگان، اروپا بايد نسبت به خاتمه بخشيدن تنش در ليبي تلاش كند چرا كه وضعيت پناهجويان در اين منطقه در حال بدتر شدن است. گراندي تصريح كرد: «موج پناهندگي بايد مديريت شود.»
اخباري كه از اردوگاه هاي نگهداري پناهندگان منتشر مي شود، بسيار نگران كننده است. تمامي اردوگاه هايي كه در يونان و ايتاليا وجود دارد جمعيتي بيش از ظرفيت دارند، و از سوي ديگر رفتار با مهاجران بسيار خشونت بار است.
روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي در خصوص مي نويسد: «سران اتحاديه اروپا پناهجويان را نه به چشم يك انسان بلكه به عنوان مجموعه‌اي از اعداد و ارقام مي‌نگرند. پناهجويان مي‌ميرند اما سران اروپا مي‌خندند؛ اروپا درگير يك بحران مهاجرتي نيست؛ به يك بحران انساني مبتلاست. از ديد سران اروپا، پناهجويان و مهاجران، انسان نيستند، آمارند، خوراكي‌اند براي كارزارهاي نفرت‌انگيز سياسي.»
نشريه آلماني اشپيگل نيز طي گزارشي در مورد وضعيت اسفناك پناهجويان در كشورهاي اروپاي شرقي در گزارشي با عنوان «خشونت عليه پناهجويان؛ هيچ واژه‌اي نمي‌تواند اين جهنم را توصيف كند» مي نويسد: «اين افراد در جست‌وجوي امنيت بودند، اما در اردوگاه‌هايي با شرايط نامناسب نگهداري شدند و پليس هم با آنها بدرفتاري مي كند. آنها با روياي زندگي بهتر و امن، با سختي خود را به اروپا رسانده‌اند، اما براي بسياري از پناهجويان مصيبت‌ها تمام نشده‌است.»
به نظر مي رسد مشكل اصلي و اوليه سياست‌هاي اروپا اين است كه در مورد مهاجرت ديد درازمدت وجود ندارد. ناآرامي هاي موجود در خاورميانه كه بسياري از آنها با سكوت اروپا و حمايت آمريكا ايجاد شده، باعث مي شود موج مهاجرت همچنان ادامه داشته باشد و لازم است اروپا سياستي واحد و دراز مدت در اين خصوص در پيش بگيرد.
9229
۰ نفر