۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۹
کد خبر: 83315074
T T
۰ نفر

ضرورت تامین زمین روستاهای حریم شهرهای خراسان شمالی

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۹
کد خبر: 83315074
ضرورت تامین زمین روستاهای حریم شهرهای خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- ساخت وساز در روستاهای حریم شهرهای خراسان شمالی در حالی با كمبود زمین روبه رو است كه بنیاد مسكن انقلاب اسلامی این استان می گوید راه و شهرسازی از واگذاری زمین مورد نیاز خودداری می كند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان شمالی، ساكنان 10 روستا در حریم شهرهای این استان، برای توسعه و ساخت مسكن جوانان با كمبود زمین روبه رو هستند.
زمین های ملی در حریم شهرها در اختیار راه و شهرسازی است و این ارگان باید بر اساس نیاز، نسبت به واگذاری آن به ساخت وساز روستاییان اقدام كند. در این میان بنیاد مسكن می گوید راه و شهرسازی از زمانی كه زمین ها را از منابع طبیعی و آبخیزداری تحویل گرفته و مدیریت آن را در دست دارد، زمینی به سمت توسعه روستاها واگذار نكرده است اما، راه و شهرسازی می گوید جایی كه میسر بوده، زمین تحویل شده است.

* 10 روستا برای توسعه زمین كم دارد
معاون عمران روستایی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این باره گفت: ساكنان 10 روستای حریم شهر در استان برای توسعه، با كمبود زمین روبه رو هستند.
علی اكبر صابری اظهار داشت: 22 روستای استان در حریم شهرها هستند كه ساكنان 10 روستا برای توسعه و ساخت و ساز برای جوانان با مشكل كمبود زمین روبه رو هستند.
وی افزود: این مشكل سال ها است كه گریبانگیر مردم است و بنیاد مسكن انقلاب اسلامی از راه و شهرسازی درخواست كرده تا زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز روستاییان را به این بنیاد واگذار كند اما، تاكنون این امر محقق نشده است.
صابری خاطرنشان كرد: بیشترین كمبود زمین برای توسعه در شیروان، اسفراین و بجنورد است و هر روستا به طور میانگین پنج تا 6 هكتار زمین كم دارد.
وی گفت: زمین مورد نیاز توسعه روستاهای حریم شهرها باید توسط راه و شهرسازی و زمین مورد نیاز سایر روستاها باید توسط منابع طبیعی و آبخیزداری واگذاری شود كه البته در این زمینه اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری زمین تقاضا شده را در اختیار قرار داده است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان شمالی افزود: راه و شهرسازی استان تاكنون با واگذاری و در اختیار قرار دادن زمین مورد نیاز روستاییان موافقت نكرده است.

* زمین برای واگذاری محدود است
معاون شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی خراسان شمالی هم گفت: این اداره كل در روستاهایی كه در آن زمین ملی موجود بوده، نسبت به واگذاری به بنیاد مسكن اقدام كرده است و این امر در روستاهایی كه زمین قابل واگذاری باشد، انجام می شود.
روزبه دادجو اظهار داشت: در زمینه واگذاری زمین برای توسعه برخی روستاها با محدودیت زمین روبه رو هستیم.
وی خاطرنشان كرد: تامین زمین برای روستاهایی كه برای ساخت مسكن جوانان با كمبود زمین روبه رو شده اند، وظیفه بنیاد مسكن است و این بنیاد باید نسبت به تامین زمین مستثنیات اقدام كند.
معاون شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطرنشان كرد: این اداره كل نسبت به واگذاری زمین در روستاهای باغچق و علی آباد در شهرستان بجنورد اقدام كرده است.

* مشكل باید با تعامل حل شود
مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی هم در این باره گفت: راه وشهرسازی و بنیاد مسكن باید تعامل و هم افزایی را بیشتر كنند و با هم برای بررسی نیازها و مشكلات، نشست داشته باشند.
علی توافقی اظهار داشت: به نظر می رسد برگزاری این نشست ها، سنگین شده است.
وی افزود: بر اساس قانون، راه و شهرسازی باید نسبت به تامین زمین مورد نیاز سمت توسعه روستاهای حریم شهرها اقدام كند و اگر این امر تاكنون محقق نشده، كوتاهی شده است.
مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی خاطرنشان كرد: البته راه وشهرسازی در برخی از روستاها برای واگذاری زمین با كمبود زمین روبه رو است و در این صورت بنیاد مسكن باید نسبت به تامین زمین مستثنیات و تغییر كاربری آن به مسكونی اقدام كند.

* روستاهای حریم شهر مهاجر پذیرند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی هم در این باره گفت: طرح های هادی روستاها هر 10 سال باید مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد و در این بازنگری ها، نیازهای روستا بر اساس افزایش جمعیت و شرایط روز، شناسایی می شود.
رضا رجب زاده اظهار داشت: تامین زمین برای ساخت جوانان، یكی از نیازها است كه در طرح های بازنگری طرح هادی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینكه رشد جمعیت در برخی از مناطق روستایی بیشتر از جمعیت پیش بینی شده برای روستاها در بازنگری طرح هادی است افزود: واگذاری زمین برای توسعه روستا بویژه در روستاهای مهاجرپذیر حریم شهرها باید با دقت لازم انجام شود تا روستاها بی ضابطه توسعه نیابند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: توسعه بی ضابطه و خارج از برنامه روستاهای حریم شهر سبب بروز مشكلات در شهرها خواهد شد از این رو باید تغییر كاربری ها و توسعه این روستاها با دقت انجام شود.
بر اساس این گزارش، كمبود زمین در روستاها، سبب گرایش مردم به ساخت و سازهای غیرمجاز می شود كه نتیجه آن اجرای ساختمان هایی است كه بدون نظارت و به صورت غیراصولی و غیرمقاوم ساخته شده است.
ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه بر اینكه دغدغه ای برای ساخت و ساز غیراصولی است، زمینه ای برای تغییر كاربری غیرمجاز در روستاها است.
7185/ 6042