۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 83315524
T T
۰ نفر
صادركنندگان عهده دار تامین مواد اولیه بخش تولید می شوند

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: در حال تدوین برنامه ها و اتخاذ سیاستهایی هستیم كه مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید استان توسط صادركنندگان تامین شود.

علیرضا رزم حسینی روز چهارشنبه در نشست كارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: همه صادركنندگان آمادگی واردات مواد اولیه از محل صادرات كالای خود را دارند و شرایط كنونی فرصت خوبی است كه صادركنندگان حتی با استفاده از ارز آزاد واردات كالا را انجام دهند.
وی اضافه كرد: 70 درصد صادرات كالا از خراسان رضوی به كشورهای آسیای میانه انجام می شود و این استان 830 كیلومتر مرز با افغانستان و تركمنستان دارد لذا با توجه به تحریم های فعلی، خراسان رضوی می تواند بخشی از لجستیك كشور باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: از آنجا كه حجم قابل توجهی از صادرات كالا از این استان به افغانستان انجام می شود می توان از طریق صادرات به آن كشور، مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید را وارد كشور كرد.
رزم حسینی با اشاره به طرح جدید دولت مبنی بر تهاتر كالا و خدمات با سایر كشورها افزود: متاسفانه تاكنون از طریق مرزهای استان برای تهاتر كالا و خدمات با دیگر كشورها كمتر استفاده شده است كه در این شرایط باید به این بخش توجه ویژه ای شود.
وی ادامه داد: سیاست دولت تسهیل امور در حوزه صادرات است و در تلاش هستیم با پیگیری از طریق تهران، اختیارات استان را در حوزه های تصمیم گیری برای صادرات افزایش دهیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 80 درصد از ثبت سفارشهای واردات كالا در استان از محل ارز حاصل از صادرات انجام می گیرد.
راضیه علیرضایی افزود: پارسال دو میلیون و 957 هزار تن كالا به ارزش دو میلیارد و 252 میلیون دلار از گمركات و بازارچه های مرزی استان صادر شد كه این میزان نسبت به سال 96 در وزن 20 درصد و در ارزش 14 درصد افزایش داشت.
وی ادامه داد: سهم خراسان رضوی از صادرات كالا در كل كشور در سال 97 افزایش یافت و تراز بازرگانی خراسان رضوی در سال گذشته مثبت و معادل یك میلیارد و 903 میلیون دلار بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:10 كشور نخست هدف صادراتی خراسان رضوی افغانستان، پاكستان، عراق، امارات متحده عربی، پاكستان، اسپانیا، هنگ كنگ، ویتنام، ازبكستان و تاجیكستان هستند كه سال گذشته افغانستان با 157 میلیون دلار بیشترین حجم صادرات از خراسان رضوی را به خود اختصاص داد.
علیرضایی افزود: پارسال حجم صادرات كالا از خراسان رضوی به كشورهای ویتنام، تركیه و هلند نسبت به سال 96 افزایش قابل توجهی داشت.
وی ادامه داد: عمده ترین كالاهای صادراتی خراسان رضوی در سال گذشته زعفران به صورت فله (بسته های بیش از 30 گرم)، زعفران در بسته بندی های 10 گرمی، كف پوش و سیب بودند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پارسال میزان واردات كالا به استان 274 هزار تن به ارزش 351 میلیون دلار بود كه در مقایسه با سال پیشتر از آن در وزن 23 درصد و در ارزش پنج درصد كاهش نشان می دهد.
علیرضایی افزود: همیشه كاهش واردات كالا به استان، نشان دهنده خودكفایی اقتصادی نیست زیرا عمده واردات كالا به استان مربوط به مواد اولیه بخش تولید است لذا هر چه واردات از مرزهای استان بیشتر باشد به رونق اقتصادی بیشتری می انجامد.
وی ادامه داد: عمده واردات كالا به خراسان رضوی از مرزهای این منطقه با استانهای دیگر انجام می شود به طوری كه 70 درصد واردات به استان مربوط به مرزهای جنوبی می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: عمده اقلام وارداتی به استان در سال گذشته پنبه، برنج، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، واگن و دانه كنجد بودند كه عمده آنها مواد اولیه هستند.
علیرضایی افزود: در فروردین ماه امسال 283 هزار تن كالا به ارزش 97 میلیون دلار از خراسان رضوی صادر شد كه در وزن 62 درصد و در ارزش 16 درصد كاهش داشته است و واردات كالا در این مدت 25 هزار تن به ارزش 28 میلیون دلار بود كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشته است.
وی ادامه داد: هدف گذاری امسال استان برای صادرات كالا دو میلیارد و 743 میلیون دلار است كه برای تحقق این رقم، حفظ بازارهای صادراتی كشورهای جنوب شرقی آسیا، تلاش در جهت افزایش صادرات به كشورهای همسایه، تقویت و ارتقاء روابط تجاری با كشورهای روسیه و عمان و كشورهای عضو پیمان منطقه ای آسیا در اولویت قرار گرفته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال برگزاری نمایشگاه اختصاصی كالا برای كشورهای ازبكستان، تركمنستان، ویتنام، هنگ كنگ و افغانستان و همچنین برگزاری میزهای مشترك توسعه همكاریهای اقتصادی ایران با قطر، عمان، قزاقستان و سوریه در استان جزء برنامه های توسعه صادرات است كه بخش خصوصی متقاضی آن است.
علیرضایی افزود: اختیار صدور مجوز برگزاری نمایشگاههای كالایی خارجی و اعزام هیاتهای تجاری به كشورهای دیگر به خراسان رضوی تفویض شده است اما هنوز به صورت رسمی به استان ابلاغ نشده است.
وی تجدیدنظر و بهبود شرایط در حمل و نقل كالاهای صادراتی در حوزه ریلی و جاده ای و هوایی، تخصیص یارانه به حمل و نقل صادراتی، افزایش مراودات تجاری با كشورهای همسایه، ایجاد امكان عبور موقت، تقویت فروش از طریق ساماندهی اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری، تقویت برندهای مشترك بین خراسان رضوی و كشورهای دیگر، ایجاد شبكه های اطلاع رسانی، پوشش بیمه ای كالاهای صادراتی به كشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی، تقویت زیرساختها به ویژه در مناطق ویژه اقتصادی استان را برای توسعه صادرات استان خواستار شد.
مدیرعامل شركت شهركهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پنج شركت مدیریت صادرات طی دو سال گذشته در استان شكل گرفته است كه پارسال موفق به صادرات 37 میلیون دلار برای بنگاههای اقتصادی استان و 131 میلیون دلار برای بنگاههای اقتصادی كشور شدند.
مسعود مهدی زاده مقدم افزود: لازم است سازمان توسعه تجارت نقش موثرتری به شركتهای مدیریت صادرات دهد و همچنین ورود آنها به كشورهای جنوب شرق آسیا به عنوان كشورهای هدف صادراتی استان بیشتر شود.
رئیس اتحادیه صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این انجمن برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی طرحی با عنوان تشكیل 'كمیته راهبردی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان استان' را تدوین كرده كه امید است مورد تصویب این كارگروه قرار گیرد.
حمید بابازاده افزود: تشكیل این كمیته كه نهادهای مختلف اقتصادی استان در آن عضویت دارند، باعث اشتغالزایی، درآمدزایی و تمركززدایی از تهران، همگرایی نهادها برای توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی می شود و همچنین این كمیته فرآیندهای مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی را تسریع می كند.
وی گفت: تشكیل كمیته راهبردی توسط كارگروه صادرات غیرنفتی استان و حمایت تمامی سازمانها از این طرح، تعیین اتحادیه به عنوان معین توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان در استان، حمایت در اخذ كارگزاری صندوق ضمانت صادرات در استان، ارائه مجوز صدور گواهینامه صلاحیت و اعتبارسنجی شركتهای فنی و مهندسی برای حضور در بازارهای خارجی، مشخص شدن و جذب سهم استان از مشوقهای صادرات خدمات فنی و مهندسی و تفویض ارائه این مشوقها به كمیته، واگذاری پروژه های استانی و ملی به شركتهای استانی، حمایت مالی از كمیته به منظور تحقق اهداف و برنامه ها، صدور مجوز اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری و پاویونهای نمایشگاهی مرتبط از درخواستهای اتحادیه صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی است كه پیشنهاد می شود در كارگروه توسعه صادرات استان به تصویب برسد.
در این نشست طرح كمیته راهبردی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان استان، برگزاری نمایشگاههای كالای جمهوری اسلامی در كشورهای دیگر و همچنین برگزاری میزهای مشترك تجاری ایران با چند كشور دیگر به عنوان برنامه توسعه صادرات استان در سال 98 به تصویب رسید.
1922/7489