۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۴۲
کد خبر: 83317844
T T
۰ نفر
بيانيه گام دوم انقلاب، بر اساس خطوط هدايتي قرآن است

تهران- ايرنا-دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني كشور يكي از نكات در بيانيه گام دوم انقلاب را هدايت اراده‌ها براي مجاهده و بنيانگذاري تمدن نوين اسلامي دانست و گفت: تمام مسير (بيانيه) بر اساس خطوط هدايتي قرآن و تفسير عملي و اعتقادي آموزه‌هاي قرآني است.

حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدي در نشست «چشم‌ انداز گام دوم انقلاب و تبيين نقش مؤسسات قرآني در تحقق اهداف آن» شامگاه جمعه در نمايشگاه قرآن
به تبيين مهمترين ابعاد راهبردي بيانيه گام دوم انقلاب از منظر قرآني پرداخت و گفت: اين بيانيه در چهل سالگي انقلاب تدوين و ارائه شد. در قرآن كريم به لفظ اربعين سنه و اربعين ليله به معني مقام كمال و پختگي اشاره شده است. بايد پس از اين ميقات چهل ساله با بصيرت و مجاهدت كوشش كرد تا اسير دست گوساله سامري نشويم و اين دستاورد عظيم را تباه نسازيم.
وي اين بيانيه را نه تنها يك نظريه بلكه يك ميثاق غليظ مبتني بر سنت‌هاي الهي دانست و گفت: اين بيانيه ميثاق ولي‌فقيه و جامعه در امتداد ولايت خداوند و پيامبر و هدايتگري است. اين ميثاق در حوزه مومنان است و مومنان و مسئولان مومن را دربر مي‌گيرد؛ مواجهه مسئولان با بيانيه بايد به عنوان ميثاق غليظ باشد.
وي با بيان اينكه اجرا و تعهد به اين ميثاق موجب پيشرفت مي‌شود، گفت: وارد شدن به آستانه‌هاي پيشرفت و كمال انقلاب بر اثر عمل به اين ميثاق به ويژه توسط مسئولان نظام ميسر است.

**خودآگاهي نقطه مبدا بيانيه گام دوم انقلاب است
وي با تاكيد بر اينكه اين بيانيه، نقطه عزيمت و مبدا حركتي دارد كه خودآگاهي و خودشناسي فردي و ملي است، گفت: دومين نكته در اين بيانيه يك گوهر و دال مركزي است كه اميد و آينده‌انديشي مثبت و اميدواري به فضل خداوند محسوب مي‌شود. از ديگر نكات مهم در اين بيانيه هدايت اراده‌ها براي مجاهده و بنيانگذاري تمدن نوين اسلامي است؛ در واقع تمام اين مسير بر اساس خطوط هدايتي قرآن و تفسير عملي و اعتقادي آموزه‌هاي قرآني است.
محمدي به ساير مفاهيم قرآني در تبيين راهبردي بيانيه اشاره و بيان كرد: ابتداي اين بيانيه حديث دستاوردها و افتخاراتي است كه بر اثر مجاهده و سختي‌ها به دست آورديم. بايد مدام آن را به خود تذكر دهيم؛ فضاي كنوني جامعه دچار خودكم‌بيني و نديدن دستاوردهاي بزرگ انقلاب است و به شدت از سوي رسانه‌هاي غربي بازتوليد مي‌شود؛ اين در حالي است كه حديث‌هاي متعددي از پيامبر اكرم (ص) موجود است كه تاكيد بر آن دارد كه بايد نعمت خدا را مدام متذكر شويم.
دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني، خودشناسي انساني و ايماني را از ديگر مفاهيم قرآني مندرج در بيانيه گام دوم انقلاب خواند و گفت: همانگونه كه معرفت نفس انفع معارف براي بشر است، معرفت قوت‌ها و اراده‌هاي جمعي و اجتماعي و ظرفيت‌هاي اجتماعي نيز مهمترين شناخت جامعه براي پيشرفت و كمال است؛ از اين رو در ابتداي بيانيه، بيان نعمت‌ها و ظرفيت‌هاي جامعه است.
محمدي روح حاكم بر بيانيه را متأثر از مفاهيم و فضاي قرآني دانست و اظهار داشت: مفاهيمي چون جهاد، مجاهدت، تقوا، قيامت، استقامت، اراده، ولايت، دشمن‌شناسي و بصيرت در اين بيانيه به چشم مي‌خورد.
وي با تأكيد بر اينكه نظام‌سازي قرآني با همه ابعاد خود در اين بيانيه تجلي دارد و گوهر تغيير و تحول متعالي جامعه محسوب مي‌شود، گفت: در اين بيانيه مباحث نظام‌سازي قرآني ارائه و بر ضرورت اميدواري و پرهيز از نااميدي تأكيد شده است. همچنين در بيانيه يادآور شده است كه عاقبت پرشكوه در پرتو عمل به تكاليف و ايمان به خداوند و رسول و كتاب بوده و اين انقلاب هم در همين مسير است.

**وظيفه نهادهاي علمي تبيين راهبردهاي اين بيانيه است
دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني با بيان اينكه بايد از مصادره اين بيانيه توسط برخوردهاي سطحي و نگاه‌هاي خنثي جلوگيري كنيم، تصريح كرد: در اين بيانيه هم در مقام نفي و هم در مقام اثبات كاركردهايي وجود دارد. تقويت نگاه و روحيه انقلابي و جهادي و جوانگرايي در مقام اثبات است و تحريف‌زدايي از انقلاب، پرهيز از كسالت، دلگرمي به دشمن، عدم اتكا به مردم و الطاف خدا و مسئولان، نگاه غير انقلابي، اقتصاد مصرفي و وابسته نيز منظر نفي است كه در اين بيانيه نفي شده است.
وي با بيان اينكه نظام هستي‌شناسانه، نظام ارتباطات و مسائل مستحدثه را بايد از قرآن بياموزيم، افزود: وظيفه نهادهاي علمي تبيين راهبردي اين متن و پرهيز از مواجهه عوامانه و سطحي در گستره حوزه و دانشگاه با اين بيانيه است. آنچه مهم است فهم اين بيانيه در ولايت معنوي قرآن و يا تحليل آن براساس برخي اصول قرآني است، لذا اين بيانيه در راستاي هدايتي قرآني است كه در صدد احياي حيات طيبه انساني و رسيدن انساني به تعالي محسوب مي‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي مؤسسات قرآني را عقبه راهبردي نظام جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: دو خصيصه مردمي بودن و قرآني بودن كه مربوط به انقلاب اسلامي ايران است، در مؤسسات قرآني نيز وجود دارد، بنابراين از كاركردهاي متعدد و پرمنفعتي برخوردار هستند؛ در اين راستا بايد با بازنگري و بازبيني كاركردهاي خود نسبت به اجرايي شدن مفاد بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي كه همانا تحقق حيات طيبه، مواجهه با دشمن، خودشناسي و ... است اقدام كنند.
وي بر ضرورت توجه مؤسسات قرآني به صحيفه سجاديه و نهج‌البلاغه در كنار قرآن كريم تأكيد و تصريح كرد: رسالت مؤسسات قرآني اين است كه خود را از سرچشمه صحيفه‌سجاديه، سيراب و در مديريت معنوي جهان از آن استفاده كنند. مسيحيت براي پيشبرد اهداف خود از صحيفه سجاديه استفاده كرد و با ايجاد برخي از تغييرات و حذف‌ها توانست به دعوت مردم بپردازد.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي در پايان اين نشست كتاب آينده بشريت براي ارتقاي معنويت را «صحيفه سجاديه» امام چهارم شيعيان، خواند.
بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با شعار«قرآن معناي زندگي» همزمان با ماه مبارك رمضان از ٢١ ارديبهشت تا ٤ خرداد در مصلاي حضرت امام خميني (ره) در حال برپايي است.

فراهنگ** 1355**9157
۰ نفر