۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۵۴
کد خبر: 83319159
T T
۰ نفر
كشیك های آتش نشانی در عرصه های منابع طبیعی مستقر می‌شوند

زنجان - ایرنا - مدیركل منابع طبیعی استان زنجان گفت: عرصه‌های ملی استان زنجان زیر ذره ‌بین یگان حفاظت منابع طبیعی است و برهمین اساس 15 خرداد ماه كشكیك‌های آتش نشانی در مناطق بحرانی این عرصه ها مستقر می‌شوند.

به گزارش ایرنا، خلیل آقاجانلو روز یكشنبه در جلسه كارگروه اطفا حریق، آتش سوزی را یكی از دغدغه‌های اداره كل منابع طبیعی اعلام كرد و با اشاره به اقدامات حفاظتی یگان حفاظت منابع طبیعی، پوشش گیاهی مناطق استان در اثر بارش مطلوب بهاری را رضایت بخش دانست.
وی افزود: امسال نیز در قبال حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی و ملی وظیفه مهمی را بر عهده داریم و ضروری است تمامی بخش‌ها و معاونت ها در این زمینه همكاری جدی داشته باشند.
این مسئول با بیان اینكه حضور به موقع در محل آتش سوزی ضروری است، خاطرنشان كرد: ما نباید عدم توجه به این مهم را به كمبود امكانات و تجهیزات اطفای حریق ربط بدهیم.
وی با بیان اینكه در حریم شهرها اداره كل منابع طبیعی هیچ مسئولیتی برای اطفای حریق ندارد، اضافه كرد: وظایف حفظ و حراست از اراضی در حریم شهرها باید از سوی دستگاه‌های متولی در یك تابلویی نوشته و در محل‌های هدف نصب تا در مواقع اطفای حریق مشخص شود مسئولیت حراست از منطقه بر عهده چه كسی است. البته اداره كل منابع طبیعی در حریم شهرها مسئولیت پشتیبانی از دستگاه‌های اجرایی را در این مورد بر عهده دارد.
آقاجانلو با اشاره به استقرار كشیك‌های یگان حفاظت منابع طبیعی از 15 خردادماه در راستای پیشگیری از آتش سوزی و اطفای حریق تاكید كرد: به منظور اثربخشی بیشتر، كلاس‌های آموزشی برای تیم‌های حفاظتی و نیروهای محلی قبل از این تاریخ خرداد برگزار شود.
وی با اشاره به نقش آموزش در كاهش آتش سوزی ها و برگزاری برنامه‌های رادیویی و تصویری با محتوای آموزشی اضافه كرد: مسئولین توجه داشته باشد كه اگر لازم باشد در این بخش هزینه كنند تا به عرصه های ملی آسیب كمتری وارد شود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان زنجان در این نشست با بیان اینكه شهرستان های زنجان، طارم و سلطانیه از مناطق بحرانی به لحاظ آتش سوزی می‌باشد، از كاهش 75 درصدی حریق در سال 97 نسبت به سال 96 خبر داد و گفت: حدود 82 هكتار از اراضی استان در قالب 20 مورد گزارش حریق در آتش سوختند.
سرهنگ خسروی تجهیز یگان حفاظت، جذب نیروهای محلی در قالب همیاران طبیعت، پاسخگویی 24 ساعته به مردم، نصب تابلوهای هشدار، بومی سازی دستورات سازمان متبوع در حوزه یگان حفاظت و ... را از اقدامات این یگان در مناطق هدف استان اعلام كرد.
حجت الاسلام رحیمی نیا، مسئول نمایندگی حوزه ولی فقیه در اداره كل منابع طبیعی استان زنجان نیز با بیان اینكه سفیران انفال (8 نفر در زنجان و 2 نفر در سلطانیه) آمادگی دارند در مناطق بحرانی استان در راستای اقدامات پیشگیرانه از آتش سوزی مناطق هدف همكاری لازم را داشته باشند، بر لزوم همراهی سفیران انفال جهت حراست از عرصه ها در ابعاد تبلیغی تاكید كرد.
به گزارش ایرنا، سطح كل مراتع استان حدود 2/1 میلیون هكتار بوده كه 420 هزار هكتار آن جزو مراتع ییلاقی ، 30 هزار هكتار قشلاقی و 750 هزار هكتار مرتع میانبند است كه 7 % از مراتع استان جزو مراتع خوب، 60% دارای وضعیت متوسط و 33% جزو مراتع فقیر و یا غیر قابل بهره برداری است.
8068